چت

رکورد یک‌ساله خروج حقیقی‌ها

بازار سهام آخرین روز هفته معاملاتی اخیر را با کاهش ۰۷/ ۲درصدی به پایان رساند. این افت چشمگیر، به دلیل دخالت بانک‌مرکزی در بازار ارز و کاهش شدید قیمت اسکناس آمریکایی بود؛ به‌طوری که دلار طی روز معاملاتی گذشته در کانال ۴۲هزار‌تومان معامله می‌شد. دولت با دخالت در بازارها، موجب ‌شده‌است تا اعتماد اندک شکل‌‌‌‌‌‌‌گرفته در بورس نیز از بین رفته و فضای ابهام بر بازار حاکم شود. خروج پول حقیقی از بورس، مبلغ‌ هزار و ۸۱میلیارد‌تومان بوده که از یک سال‌گذشته بی‌سابقه بوده‌است. همچنین ارزش معاملات خرد نیز عدد ۵هزار و ۳۲۱میلیارد‌تومان به‌ثبت رسیده است.

رکورد یک‌ساله خروج حقیقی‌ها

بورس تهران، روز چهارشنبه با افت شدید بیش از ۳۴هزار‌واحدی مواجه شد. این کاهش شدید درحالی به‌وقوع پیوست که شاخص‌کل تا نزدیکی سطح یک‌میلیون و ۶۰۰هزار واحد کاهش یافت. به‌نظر می‌رسد، با دخالت‌های مستقیم بانک‌مرکزی در بازار ارز، ترس و هیجان دوباره بر بازار حاکم شده‌است.  فضای مبهم و پرتلاطم در اقتصاد کشور همچنان وجود دارد، به‌طوری‌که این نوسان‌ها به‌جان بازار سرمایه نیز افتاده و نماگر اصلی بازار سهام را با کاهشی ۰۷/ ۲درصدی همراه کرده‌است.

شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز با افت ۱۰هزار‌واحدی به عدد ۵۱۲هزار و ۴۹۱ واحد کاهش یافت. بورس، در روز گذشته شاهد سرخ‌پوش‌شدن عمده نمادهای بازار و تاثیرگذار بازار بود. در میان نمادهایی که بیشترین تاثیر را بر عملکرد شاخص‌کل گذاشتند، می‌توان به «فملی»، «فولاد»، «میدکو» و «شستا» اشاره کرد. این نمادها، سهام شرکت‌های بزرگ بوده و بازار امروز با ریزش سایر نمادهای متوسط و کوچک نیز همراه بوده‌است. ظاهرا فعالان بازار سهام در نتیجه ریزش قیمت دلار، در روز گذشته با هیجان بیش‌‌‌‌‌‌‌تری اقدام به‌فروش سهام خود کردند.

با وجود ریزش قابل‌توجه بازار، سناریوی اصلاح بازار و استراحت نماگر اصلی تا رسیدن به محدوده‌‌‌‌‌‌‌های حمایتی پیش‌رو، تقویت شده‌است، چراکه تجربه نشان داده‌است که با وجود دخالت‌های دولت در بازار ارز طی سال‌های اخیر، اسکناس آمریکایی مسیر خود را تشخیص داده و کاهش زیادی نداشته است، چراکه با افزایش تحریم‌های بین‌المللی تنش‌های سیاسی و کمرنگ‌شدن امیدها به احیای برجام، چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز نزولی برای نرخ دلار مبهم است. بورس نیز در صورت افزایش نرخ ارز، به روند روبه‌رشد خود ادامه خواهد‌داد.  

ارزش معاملات نیز طی معاملات روز چهارشنبه، عدد ۵هزار و ۳۲۱میلیارد‌تومان به‌ثبت رسیده است. این مقدار نسبت به‌روز گذشته با افزایش همراه بوده، اما نسبت به میانگین یک ماه قبل سیری نزولی داشته است. این امر نشان‌‌‌‌‌‌‌دهده آن است که با وجود کاهش چشمگیر نماگر اصلی بازار، ارزش معاملات نیز نسبت به میانگین ماه قبل، کاهش یافته‌است و بازار روندی خسته‌‌‌‌‌‌‌کننده را طی می‌کند که دلیل آن استراحت مقطعی بازار است. به‌نظر می‌رسد با تخلیه هیجانات بازار به روند اصلی خود بازگردد. میزان خروج پول حقیقی نیز طی معاملات روز چهارشنبه، حدود ‌هزار و ۸۱میلیارد تومان بوده‌است. این رقم از ۱۷بهمن سال‌۱۴۰۰ یعنی حدود یک‌سال پیش بی‌‌‌‌‌‌‌سابقه بوده‌است. بازار ۵روز متوالی است که با خروج پول سهمگینی مواجه شده‌است، به‌طوری‌که طی این ۵روز، بیش از ۲هزار و ۷۰۰میلیارد‌ تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شده‌است.

این میزان از خروج پول نزدیک به دوبرابر ورود پول حقیقی طی ۱۰روز پررونق قبل از آن بوده‌است. این مقدار خروج پول نمایانگر آن است که دولت با بازار سهام سر سازگاری نداشته و با دخالت‌های بانک‌مرکزی در بازار ارز، دخالت‌های دولتی در بازار خودرو و عرضه محصولات خودرویی در بورس‌کالا راه را برای ادامه رشد بازار مسدود کرده‌است، به‌طوری‌که فضای سرمایه‌گذاری در بازار سهام، در کوتاه‌مدت مبهم شده‌است. به‌نظر می‌رسد، تا زمان تخلیه هیجانات و تعیین تکیلف برخی از متغیرها و عوامل اقتصادی در کشور به‌خصوص شفافیت درخصوص سیاست مالی دولت در بودجه‌سال‌۱۴۰۱، بورس تهران، شاهد ورود دوباره پول حقیقی به بازار سهام نخواهد بود. همچنین به‌جز ۴صنعت که با استقبال سرمایه حقیقی مواجه شده‌اند، سایر گروه‌های بازار شاهد خروج پول حقیقی بودند.

 

 مسیر پیش‌‌‌‌‌‌‌روی بورس

خروج سنگین پول حقیقی از بورس تهران در هفته‌‌‌‌‌‌‌جاری نشان می‌دهد که متغیر اعتماد در بازار به‌شدت متزلزل شده و با انتشار اخبار متفاوت، بازار سهام شاهد فرار نقدینگی حقیقی خواهد بود.

به‌عقیده کارشناسان، با تداوم دخالت‌های دولتی در بازار ارز و عدم‌ثبات در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی هم‌‌‌‌‌‌‌چنان، بازار به روند اصلاحی خود ادامه خواهد داد و شاید تخلیه هیجانات سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران طی مدت بیشتری به‌طول انجامد و نقدینگی حقیقی بیشتری را از بازار خارج کند.

در نهایت بورس تهران، با افزایش شدید تورم و روند کنونی قیمت دلار به مسیر اصلی خود بازخواهد گشت اما با فضای مبهم به‌وجود آمده، نمی‌توان زمان مشخصی را برای پایان اصلاح‌ تعیین کرد./ دنیای اقتصاد

     

×