چت

رونق بازار فولاد ایران در سال آینده

با توجه به توانایی‌های فنی و مهندسی ایران در بخش آهن و فولاد، دولت می‌تواندبا تکمیل زنجیره‌ی فولاد و برطرف کردن نواقص شرکت‌های کوچک، گام بزرگی برای رونق بازار فولاد در سال آینده بردارد.

رونق بازار فولاد ایران در سال آینده

محمدحسین دیده‌ور، مدیرعامل شرکت توسعه‌ی بازرگانی آهن و فولاد میلاد، در محاسبه‌ی اخیر خود با روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، امیدهای زیادی به آینده‌ی فولاد ایران از خود نشان داده است. دیده‌ور مهم‌ترین عامل امید به این آینده‌ی روشن برای فولاد ایران را روی آوردن هرچه بیشتر کشورهای همسایه به خرید فولاد از ایران می‌داند. او گفته است که به توانایی‌های فنی و مهندسی ایران در بخش فولاد ایمان دارد اما لازم است که دولت گام‌های مهمی در این پیشرفت بردارد.

دولت و آینده‌ی بازار فولاد

دولت باید این امکان را برای شرکت‌های فولادی فراهم کند تا بتوانند با دیگر کشورها مذاکره کنند و تکنولوژی‌های روز را وار کنند. بنا بر گفته‌ی محمدحسین دیده‌ور، دولت باید با روش‌های صحیح از کاهش و یا افزایش غیرمعقول ارزش سهام جلوگیری کند تا سهام در یک محدوده‌ی متعادل نوسان کند و این باعث ایجاد ثبات خواهد شد. پیشنهاد دیده‌ور ایجاد یک واحد مدیریت خرید و فروش در بورس است که خود ایشان نیز برای شرکت آهن و فولاد میلاد این کار را انجام داده‌اند. این بازارگردانی می‌تواند برای ایجاد یک روند با ثبات و مداوم رشد، کارساز باشد.

سرمایه‌گذاری برای پیشرفت صنایع فولاد

دولت باید با مدیریت سرمایه‌، سهم بیشتری را به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دهد. شرکت‌های دانش‌بنیان این توانایی را دارند که با اقداماتی بسیار کم‌هزینه به تولیدات سودآور برسند. دیده‌ور با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری در این نوع شرکت‌ها، ادامه می‌دهد که کشورهایی مثل هندوستان و حتی امارات متحده‌ی عربی، مشتری چنین محصولاتی هستند. یکی از پر امتیازترین و سودآورترین کارها در صنایع فولاد امروز دنیا، تکنولوژی بازایافت پسماند‌های فلزی است که انجام آن تنها از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان میسر می‌شود.

 

افغانستان، عراق و ترکیه، بزرگترین واردکنندگان فولاد ایران هستند.

بازار فولاد و اقتصاد ایران

اغلب کشورهای همجوار از ایران فولاد خریداری می‌کنند. از دست دادن این بازار می‌تواند ضربه‌ی بزرگی به بازار فولاد و به طور کلی به اقتصاد ایران وارد کند. با توجه به اینکه هدف اصلی دولت برای آینده، تولید 55 میلیون تن فولاد است، باید بدون تردید به فکر جذب بازارهای دیگر باشد. دیده‌ور در مصاحبه‌ی خود اشاره کرده است که بازاریابی، شناخت بازار هدف و کالارسانی، مهم‌ترین عواملی هستند که باید برای رشد بازار فولاد ایران به آنها توجه شود.

امروز و آینده‌ی صادرات فولاد

ایران تا دوسال گذشته واردکننده‌ی فولاد بوده است اما اکنون به صادرکننده تبدیل شده است. بزرگ‌ترین مشتری‌های فولاد ایران، عراق، افغانستان و ترکیه هستند. به لحاظ سیاسی همیشه مشکلاتی برای فولاد ایران وجود داشته است از جمله مشکل تأمین ارز در سال گذشته، اما در حال حاضر اوضاع بسیار خوبی در این بازار وجود دارد. دیده‌ور در انتهای مصاحبه‌ی خود به این نکته اشاره می‌کند که امروزه در کل کشور، استان‌های در فولاد به خود کفایی رسیده‌اند اما نباید فراموش شود که تولید فولاد یک زنجیره است. برای آینده‌ی روشن فولاد ایران، این زنجیره و نواقص شرکت‌های کوچک باید توسط دولت تکمیل و رفع شود.

×