چت

دلیل افزایش تولید فولاد چین علی رغم محدودیت های دولت

آمار رسمی چین نشان می دهد تولید روزانه فولاد خام این کشور در آوریل سال جاری 2.8 میلیون تن بوده که رکورد میانگین 2.7 میلیون تنی سپتامبر 2018 را نیز شکست. از ژانویه تا آوریل سال جاری نیز 370.86 میلیون تن فولاد خام در چی تولید شده که 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

دلیل افزایش تولید فولاد چین علی رغم محدودیت های دولت

حال که تولید فولاد خام چین به سطح بالایی رسیده، سوال فعالان بازار این است که علی رغم سیاست های محدود کننده دولت برای کاهش آلودگی هوا، عرضه فولاد چین در آینده نزدیک بالاتر می رود یا خیر؟

چین از زمان اجرای این سیاست ها بارها تکرار کرده ظرفیت تولید فولاد خود را بالا نمی برد و به تدریج ظرفیت های تولید فرسوده را از زنجیره تولید خارج خواهد نمود.

طبق آمار، سال های 2016 تا 2018 چین توانسته به ترتیب 45، 50 و 30 میلیون تن از ظرفیت مازاد تولید خود کاهش دهد. از نظر تئوری، ظرفیت تولید فولاد چین به طور موثری کنترل شده است ولی آیا این بدان معناست که فضای کمی برای افزایش ظرفیت تولید در درازمدت وجود دارد؟ پاسخ این است " لزوما نه"

گرچه دولت چین همیشه بر اصل کاهش ظرفیت تولید تاکید داشته ولی همیشه در اجرای سیاست ها راه هایی برای میانبر زدن پیدا می شود. چرا که سوددهی بالا کارخانه ها را تشویق می کند تولید را بالا ببرند.

در حال حاضر نیز فولادسازان چینی سوددهی خوبی دارند و اگر دولت چین سیاست های اعمال فشار برای کنترل تولید را به کار نبندد احتمال افزایش تولید فولاد خام در آینده همچنان بالا خواهد بود و اگر تقاضا در راستای رشد تولید بالا نرود دوران جدیدی از مازاد ظرفیت تولید دور از انتظار نخواهد بود.

منبع:فولادایران

×