چت

در جلسه با معاونت اقتصادی ریاست جمهوری چه گذشت ؟ 

به گزارش کانال اطلاع رسانی انجمن نورد فولاد ایران؛ در جلسه مشترک معاونت اقتصادی رییس جمهور با نمایندگان تشکل های زنجیره فولاد که از انجمن نورد کاران فولادی، سید احمد رضوی نیک و احمد خوروش و همچنین معاونت امور معدنی وزارت صمت، ریاست هیات عامل ایمیدرو، رییس سازمان بورس و بورس کالا نیز حضور داشتند ، موارد اصلاحی در خصوص شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد از سوی نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت . 

در جلسه با معاونت اقتصادی ریاست جمهوری چه گذشت ؟ 

کلیات شیوه نامه زنجیره فولاد تایید شد.

در این جلسه سید احمد رضوی رییس انجمن نورد کاران فولادی ایران ضمن اعلام موافقت و‌حمایت خود از شیوه نامه ، موارد مورد نظر انجمن نورد کاران در اصلاح شیوه نامه را بیان کرد . 

نظرات مخالف مفاد این شیوه نامه از سوی نمایندگان شرکت های فولاد خوزستان و ذوب آهن  مطرح شد که با دفاع رییس انجمن نوردکاران فولادی، سرقینی معاون سابق معادن و صنایع معدنی وزارت صمت نیز به حمایت از نورد کاران پرداخت . 

در این جلسه، سید احمد رضوی با ارائه آمار در خصوص میزان عرضه واحد های نوردی که آن را ۳ میلیون تن عنوان کرد و یک میلیون و ۷۵۰ هزار  آن را مربوط به بخش خصوصی و مابقی را از سوی واحد های دولتی عنوان کرد و گفت : در این میان سه میلیون تن شمش از سوی واحد های خود مصرف در بورس کالا به بهانه تولید محصول عرضه نشده در حالیکه قرار بود طبق قانون صد در صد محصولات را به بورس کالا بیاورند که در این مدت  ۴۸ درصد تعهدات خود را ایفا کردند و نورد کاران که در این مدت دو میلیون و ۲۰ هزار تن شمش فولادی را از بورس کالا خریداری کرده بودند و مقرر بود تنها ۶۰ از خرید خود را در بورس کالا عرضه کنند بیش از ۱۳۰ درصد به تعهدات خود عمل کردند . 

در این جلسه همچنین صحبت هایی از سوی فولاد سازان در خصوص کاهش حجم خرید شمش فولادی در بورس کالا طی دو‌ماه اخیر مطرح شد که با دفاع رییس انجمن روبرو شد و وی عنوان کرد که به دلیل بالا بودن قیمت پایه شمش فولادی نسبت به بازار تمایلی برای خرید از بورس کالا وجود ندارد . 

همچنین رضوی در این جلسه یاد آور شد که  چون بسیاری از واحد های نوردی کوچک هستند و توان‌مالی و سرمایه در گردش بالایی ندارند؛ در صورت عرضه محصول آنها در بورس کالا و نداشتن تقاضا و میسر نبودن صادرات ، مسیری برای فروش آن خارج از بورس کالا با حداقل ۵ درصد کمتر از قیمت کشف شده ، فراهم شود و برای شفافیت معاملات نیز فاکتور های فروش در سامانه تجارت الکترونیک اعلام شود . 

رضوی افزود : در این جلسه از سوی دکتر نهاوندیان بررسی پیشنهاد انجمن نوردکاران در خصوص بند ۸ شیوه نامه به معاونت معدنی وزارت صمت موکول شد . 

 وی همچنین تصریح کرد : در این جلسه فولادسازان بر ارز آوری در بخش فولاد خام تاکید کردند اما در ادامه مقرر شد صادرات به سمت محصول نهایی هدایت شود و مورد موافقت اغلب حضار قرار گرفت . 

در این جلسه تا بند ۸ این شیوه نامه از سوی نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا مابقی مفاد و جمع بندی در جلسه ای به روز شنبه موکول شود . 

همچنین در خصوص قیمت های پایه زنجیره فولاد نیز به دلیل اینکه سقف قیمتی در شیوه نامه تعیین نشده بود مقرر شد تا قیمت های پایه محصولات از قیمت های جهانی فراتر نرود و بدین ترتیب انگیزه صادراتی سلب نشود .

نکته مهم : 


فولادسازانی که تا امروز در مخالفت با شیوه نامه صحبت کرده و اعلام کرده بودند “ شیوه نامه و طرح فولادی مجلس را به هوا میبرند “ در این جلسه حضور نیافتند و حتی رییس و دبیر انجمن فولاد نیز به رغم اعلام مخالفت خود با شیوه نامه فولاد در روز های اخیر در این جلسه حاضر نشدند و در جلسه ای رسمی که باید صدای اعضای خود باشند غایب بودند . 

در نهایت اغلب انجمن های زنجیره فولاد با کلیات این شیوه نامه موافقت کردند و مقرر شد با همگرایی بیشتر  در روز شنبه به توافقی برسند که همه آن را قبول داشته و رعایت کنند .

دیدگاه ها
×