چت

تعیین قیمت بالا در ابتدای زنجیره، رقابت را در بخش‌های دیگر از بین می‌برد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: با تعیین قیمت های دستوری در بورس کالا نوعی عدم توازن قیمتی به وجود آمده است، به گونه ای که اگر تا پیش از این قیمت تمام شده محصولات فولادی با آهن اسفنجی حداکثر 60 درصد بود اکنون هزینه تمام شده محصولات فولادی به 73 درصد رسیده است بنابراین در این شرایط نمی توان گفت رقابت انجام می شود.

تعیین قیمت بالا در ابتدای زنجیره، رقابت را در بخش‌های دیگر از بین می‌برد.

رسول خلیفه سلطان تصریح کرد: کل معاملات زنجیره باید در یک بازار رقابتی باشد در حالی که هم اکنون ابتدای زنجیره می‌تواند محصولاتش را در بورس کالا به فروش برساند ولی نمی تواند از این بازار رقابتی خرید کند به این دلیل که قیمت محصولاتی مانند کنسانتره و گندله در ابتدای زنجیره بالا تعیین می‌شود و به تبع آن قیمت آهن اسفنجی هم بالا می‌رود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به شرایط تحریمی موجود در اقتصاد کشور افزود: کشور ما در حال حاضر در شرایط تحریمی دشواری قرار دارد و با مشکلات خاصی دست وپنجه نرم می‌کند، در این شرایط دشوار نباید الزام به عرضه محصولات فولادی به بورس کالا به عنوان ترمزی برای جریان سیال این صنعت عمل کند. عرضه همه محصولات در بورس کالا درست نیست زیرا ارتباط بین حلقه‌های زنجیره باید با تناسب حداقلی و حداکثری برقرار شود.

خلیفه سلطان ادامه داد: تناسب قیمتی در ده سال گذشته به نوعی بین فروشنده و خریدار وجود داشته است و مطابق آن تناسب قیمتی، تولیدکنندگان و مشتریان بازار را مدیریت می‌کردند اما اکنون اگر قرار است همه به بورس کالا بیایند باید به گونه ای باشد که دو طرف عرضه و تقاضا در هزینه‌ها با حداقل‌ها مواجه باشند و اگر قرار است در سودهایشان هم کنترل باشد باید سود زنجیره به نسبت‌های منطقی کنترل شود و به تناسب سرمایه بکار گرفته شده در این صنعت، میزان بهره مندی از سود کاهش یا افزایش یابد. از آنجا که ایجاد تناسب کاری سخت و دشوار است نمی‌توان ایجاد تناسب را به بورس کالا سپرد و از بازار خداحافظی کرد.

×