چت

تداوم نابسامانی در بازار فولاد.

یک فعال صنعتی معتقد است: تولید کنندگان شمش القایی به جز مشکل برق با مشکلات تامین مواد اولیه نیز دست و پنجه نرم می کنند که با این اوصاف حتی با عادی شدن شرایط تولید یک ماه زمان خواهد برد تا واحدهای تولید کننده شمش القایی خسارات و تعهدات جا مانده ناشی از قطعی های برق را جبران نمایند.

تداوم نابسامانی در بازار فولاد.

محمدرضا هوشمند در رابطه با مشکلات تولید کنندگان شمش حوزه القایی اظهار داشت: این تولیدکنندگان در طول دو سال گذشته در تهیه مواد اولیه با چالش روبرو بوده اند از سوی دیگر تصمیمات شتابزده و پرعجله وزارت صمت نیز ضررهای بیشتری بر این واحدها وارد کرد. 

وی افزود: در ابتدا قرار بر این بود که آهن اسفنجی سهمیه ای به تولید کنندگان حوزه القایی داده شود و از این رو فعالان این حوزه نیز بایستی محصولات خود را در بورس کالا عرضه نمایند. اما پس از این قول های وزارت صمت محقق نشد و منجر به خسارات وارده به واحدهای القایی کشور در بخش تامین مواد اولیه شد و این ماجرا ادامه یافت تا در سال جاری نیز مشکلات برق بر مشکلات پیش از این دامن زد. 

ایشان اذعان داشت: فعالان حوزه شمش القایی توسط دولت حمایت نشده اند و همچنین طی هفته های اخیر به جز مشکل در بحث تولید، نقدینگی و سرمایه در گردش و استفاده از مواد اولیه حتی موفق نشدند تعهدات خود را اجرایی کنند. فی الواقع کارخانه های شمش القایی نیز آنچنان بزرگ نیستند و مشکل اصلی آنها پس از قطعی برق در مشکل پرداخت حقوق کارگران است. 

هوشمند اظهار داشت: وزارت نیرو اعلام نکرده که قطعی های برق تا چه زمانی قرار است ادامه یابد و دقیقا چه زمانی به اتمام می رسد. در هفته پیشین قولهایی مبنی بر اینکه محدودیت های برقی کاهش می یابد داده شد اما متاسفانه دقیقا چند روز بعد بلافاصله برق کارخانجات قطع شد این در شرایطی است که وضعیت تولیدکنندگان شمش در دو سال اخیرا بشدت نابسامان گشته است و این تولیدکنندگان چشم انتظار تصمیمات دولت جدید هستند تا بلکه این مشکلات مرتفع گردد. 

همچنین با وضعیت کنونی بازار فولاد در پی افزایش قطعی های برق در کارخانجات شاهد افزایش قیمت ها در بازار نیز هستیم که در واقعیت نباید این چنین باشد و متاسفانه این مسئله در کلیه زنجیره های فولادی اتفاق افتاده است. با توجه به حد نصاب نرسیدن عرضه ها در بورس کالا و همچنین شرایط فعلی اگر شرایط توزیع برق همین الان نیز رفع شود باز هم برای بازگشتن به حالت عادی حداقل یک ماه زمان خواهد برد./آهن پرایس

دیدگاه ها
×