چت

بازارها درکشاکش ابهامات.

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازارها درکشاکش ابهامات.

بازار سهام

 بیشترین افت روزانه 3 ماه گذشته
این روزها ابهامات در زمینه نتایج مذاکرات هسته‎ای، انتخابات ریاست جمهوری و نرخ ارز منجر به بلاتکلیفی بازار و کاهش تمایل سرمایه‌گذاران حقیقی به خرید شده است. در روز گذشته شاخص کل با افت 34/ 1 درصدی از ارتفاع خود به رقم یک میلیون و 151 هزار واحدی تنزل یافت.که بیشترین افت روزانه شاخص سهام از اواسط بهمن ماه 99 را نشان می‌دهد به این ترتیب معاملات بورس بر اساس یک الگوی تکراری همچنان با سرخ پوشی نماگرهای اصلی و افزایش عرضه دنبال می‌شود. بازار سهام با توجه به اعمال بسته حمایتی توسط دولت نتوانست چشم‌انداز مثبتی را ایجاد کند. بورس ایران بیش از آنکه به تزریق نقدینگی بالا نیازمند باشد به بازسازی و تزریق اعتماد سهامداران نیاز دارد به طوری که در تمامی بازارها انتظارات کاهشی را شکل داده و سرمایه‌گذاران بر این باورند که سرمایه‌ آنها در حال از بین رفتن است.

بازار سکه

افزایش قیمت سکه
قیمت طلا و سکه در ادامه رشد قیمت دو روز گذشته بازهم افزایش یافت. به گفته فعالان بازار عاملی که زمینه‌ساز افزایش سکه شد رشد بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود، که نه تنها در انتهای هفته مرز مقاومتی خود را شکست بلکه تا محدوده ۱۸۳1 دلار رشد کرد. و سبب شد تا سکه تمام بهار آزادی از میانه‌های کانال 9 میلیونی فراتر برود. بر این اساس سکه در داد و ستد‌های روز یکشنبه در همسویی با رشد دلار به 9 میلیون و 600هزار تومان افزایش یافت. عاملی دیگر که از رشد سکه در روزهای ابتدایی هفته پشتیبانی کرد پایان محدودیت‌های کرونایی و آغاز به کار بازار طلا و ارز داخلی بود که سبب روانه شدن معامله گران به این بازار شد. تحلیلگران فنی باور دارنددر صورتی که فلز گرانبها در روزهای آتی بالای این محدوده باقی بماند، خریداران بیشتری به بازار وارد خواهند شد.

 

بازار طلای جهانی

رشد 62 دلاری طلا
طلای جهانی کار خود را در سال میلادی جاری در نزدیکی قیمت 1900 دلاری آغاز کرد، این در حالی است که این فلز گرانبها هنوز در قیمتی پایین‌تر از نرخ شروع سال معامله می‌شود. هفته گذشته معاملاتی بازار جهانی در حالی که شاخص دلار با افت مواجه شد و بازدهی اوراق قرضه دولت آمریکا نیز کاهش یافت، همزمان با افزایش میزان تقاضا برای سرمایه‌گذاران در بازار طلا بهای این فلز با رشد 5/ 3 درصدی که معادل 62 دلار رشد است به قیمت 1831 دلار دست یافت. گفته می‌شود که طلا نسبت به انتظارات بازار عملکرد ضعیفی نشان داده است به طوری که عوامل مهمی را همچون نرخ بهره پایین بانک مرکزی آمریکا، هزینه‌های بالای دولت‌ها در دوران شیوع کرونا و نیز افزایش بدهی‌های دولتی و انتظارات تورمی در مسیر رشد خود نادیده گرفته است.

 

بازار اوراق مسکن

تسه‌ها در انتظارآینده دلار
 در معاملات روز یکشنبه اوراق تسهیلات مسکن در گروه تسه روز متفاوتی را پشت سرگذاشتند، عمده نماد‌ها در این گروه سرخ پوش بودند هر چند که برخی از سهام از جمله تسه9812 در این گروه افزایش قیمت یافتند. تسه9812 که در روز‌های اخیر بالاتر از میانگین قیمتی به فروش می‌رسید روز یکشنبه با وجود افزایش قیمت به کمتر از میانگین بسنده کرد. به این ترتیب هر فقره تسه 9812 در قیمت پایانی 54 هزار و 360 تومان بسته شد که افزایش حدود یک درصدی را در قیاس با قیمت روز معاملاتی پیشین نشان می‌دهد. مدتی است چشم معامله‌گران ارزی به نتایج نشست وین است که در صورت توافق طرفین و کاهش نرخ دلار،ممکن است قیمت مسکن نیز تا حدودی کاهش یابد و تقاضای اوراق تسهیلات در فرابورس جهت دریافت وام وتامین بخشی از هزینه‌های خرید آن افزایش یافته و منجر به روند صعودی تسه‌ها شود.

 

بازار نفت

روند آرام نفت
با ادامه‌دار بودن شیوع ویروس کرونا در هند به عنوان سومین مصرف‌کننده بزرگ جهان چشم‌انداز تقاضا برای نفت تا حدودی تیره و تار شده و باعث کاهش سرعت رشد قیمت‌ها شده است. همچنین رفع محدودیت‌های تردد در آمریکا و اروپا و نیز ادامه روند واکسیناسیون در دنیا و افزایش سطح فعالیت‌های کارخانه‌های تولیدی، منجر به تداوم روند صعودی بهای نفت خام در هفته‌های گذشته شد به طوری که هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت در آخرین روز معاملاتی به 64 دلار و 90 سنت کاهش یافت اما برای هفته گذشته، بیش از 2 درصد افزایش معادل یک دلار و 24 سنت را شاهد بود. فعالان این بازار بر این باورند، با توجه به افزایش بهای نفت تا نزدیکی 66 دلار در هفته گذشته، انتظار می‌رود که در هفته‌های آتی به سطوح بالاتر دست یابد./دنیای اقتصاد

×