چت

این قیمت‌ها پاسخگوی هزینه تولیدات‌ کارخانه‌ها نیست

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اعلام اینکه کارخانجات ذوب القایی یا کاهش تولید داده‌اند و یا به طور کلی تعطیل کرده‌اند، در بیان دلایل این اقدام می‌گوید: قیمت پایه‌ای که بورس کالا برای برخی محصولات فولادی در نظر می‌گیرد، روز به روز در حال کاهش است به طوری که این قیمت‌ها پاسخگوی هزینه تولیدات‌ کارخانه‌ها نیست.

این قیمت‌ها پاسخگوی هزینه تولیدات‌ کارخانه‌ها نیست

 

* قیمت تولید با قیمت فروش همخوانی ندارد

وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگویی در مورد وضعیت تولید فولاد گفت: هنوز آمار رسمی تولید فولاد تکمیل نشده است اما براساس آخرین برآوردها، در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه به دلیل محدودیت تأمین برق که از ۱۵ خرداد ماه اعمال شد، کاهش تولید داشتیم. البته نکته مهم این است که این کاهش تولید به اندازه کاهش تولیدی که پارسال داشتیم، نیست.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود:

براساس مصوبات، کارخانجات سال گذشته تا ۱۰ درصد ظرفیت کار می‌کردند که همین مساله موجب افت شدید تولید شد اما امسال با توجه به اینکه محدودیت تامین برق به‌ صورت کاملا برنامه‌ریزی‌ شده صورت گرفت، محدودیت‌ها مدیریت شد. برهمین اساس، کاهش تولید فولاد در سال جاری به اندازه پارسال نیست.

وی تصریح کرد:

به نظر می رسد به صورت میانگین در تیر ماه کاهش ۲۰ درصدی تولید فولاد را داشته باشیم.

یعقوبی، دلیل عمده کاهش تولید فولاد را محدودیت‌های برقی عنوان کرد و در عین حال افزود:

در این باره باید چند نکته دیگر از جمله عدم وجود توازن در زنجیره محصولات فولاد را هم در نظر گرفت به نحوی که در برخی از کارخانجات ذوب القایی توان ادامه کار ندارند.

به گفته وی، در حال حاضر این کارخانجات ۵ میلیون تن فولاد تولید می‌کنند اما در کنار محدودیت‌های برقی، با افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های جانبی، هزینه تمام شده محصولات‌ آنها با قیمت فروش همخوانی ندارد.

این مقام صنفی همچنین عنوان کرد:قیمت پایه‌ای که بورس کالا برای این محصولات در نظر می‌گیرد، روز به روز در حال کاهش است به طوری که این قیمت‌ها پاسخگوی هزینه تولیدات‌ کارخانه‌ها نیست، بنابراین کارخانجات ذوب القایی یا کاهش تولید داده اند و یا به طور کلی تعطیل کرده‌اند.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره وضعیت صادرات فولاد نیز اظهار داشت:

کاهش چشم‌گیری در صادرات فولاد نداشته‌ایم اما با توجه به اعمال عوارض صادراتی در ابتدای سال ۱۴۰۱، به نظر می‌رسد تاثیر این سیاست در تیر و مرداد خود را نشان دهد، زیرا قراردادهای فولاد دو تا سه ماهه است و پس از انتشار آمار رسمی کاهش تولید و صادرات را به وضوح خواهیم دید./آرتان پرس

دیدگاه ها
×