چت

الگوی رفتاری هیجان و سرگردانی در بازار

انتظار،‌ بیم و امید، رفتارهای شتابزده خریداران و سرگردانی را می‌توان از شاخص‌های مهم کنونی در بازار فولاد دانست.

الگوی رفتاری هیجان و سرگردانی در بازار

روز گذشته قیمت‌ها در بازار فولاد در حالی با تحرکات افزایشی مواجه شد که تنها در قیمت میلگرد رشد ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی در یک روز به ثبت رسید؛ تحرکات قیمتی در بازار فولاد پس از نفس‌گیری‌های یکی در میان کاهشی در این بازار در حالی گزارش می‌شود که فعالان بازار، رفتار کنونی آن را برگرفته از انتظار خریداران غیرحرفه‌ای این بازار در موعد تعطیلات هفته آینده تعریف کرده‌اند،‌ به‌طوری‌که‌ نشانه‌های ثبات قیمتی با میل به سمت کاهش ارز برای این فعالان انگیزه خریدهای سرمایه‌گذاری و نه مصرف واقعی را توجیه می‌کند.

بررسی روند بازار در برهه‌های مختلف قبل از بهمن نشان می‌دهد که کف قیمت میلگرد هیچ‌گاه ۳ هزار و ۷۰۰ تومان نبوده، بلکه در آن برهه‌ها قیمت میلگرد بالاتر از این مقدار بوده و حتی در زمان‌هایی به قیمت ۵ هزار تومان نیز رسیده، در این‌باره عنوان می‌شود که با استفاده از برخی اهرم‌ها مثل بخشنامه‌های متعدد در مقابل این افزایش قیمت در بازار ایستادگی شده و به نوعی، روند سرکوب قیمت باعث شد بهای محصولات در این بازار کاهش پیدا کند.پس از آن اتفاقی که رخ داد این بود که کارخانه‌های تولید شمش محصول خود را فقط و فقط به کارخانه‌های تولید میلگرد باید عرضه می‌کردند و کسی خارج از این چارچوب نمی‌توانست عمل کند؛ افزایش قیمت‌ها در رینگ بورس هم روندی مشخص بود که همه این عوامل باعث شد که یک بار مصنوعی روی دوش کارخانه‌های تولید فولاد بیفتد؛ به این معنا که قیمت واقعی مشخص نباشد.

یکی از فعالان بازار فولاد با اشاره به اینکه از لحاظ اقتصادی در شرایط عدم اطمینان به سر می‌بریم عنوان کرد: تصمیمات بازار فولاد بر‌اساس تحولات بورس نیست، یعنی این گزاره که چون مصنوعات فولادی در بورس به یک قیمت مشخص به فروش رفته، پس بازار هم چنین گزاره‌ای را می‌پذیرد؛ قابل قبول نیست. زیرا یکسری الگوهای رفتاری و باورهایی که در بازار دیده می‌شود، پیش‌بینی‌هایی را ایجاد می‌کند که بر آن مبنا بازار به نقطه تعادلی خود نزدیک یا از آن دور می‌شود. به‌عنوان مثال اگر قیمت میلگرد از ابتدای بهمن تا امروز افزایش ۴۰۰ تومانی داشته، به دلیل این است که بازار در حال دستیابی به قیمت واقعی خود (۴ هزار تومان) است، به‌طوری‌که‌ قیمتی فراتر یا کمتر از این میزان،‌ منطقی ارزیابی نمی‌شود. در واقع خودآگاهی بازار به قیمت میلگرد که همان بازه‌ حدودی ۴ هزار تومان است برخی تحرکات به سمت دستیابی به این رقم را توجیه می‌کند.

اما سوالی که در این رابطه مطرح می‌شود این است که‌ افزایش قیمتی که طی روز گذشته و ایام قبل از آن به‌طور مشخص در بازار میلگرد - با توجه به نبود کشش و در غیبت نسبی تقاضای واقعی – ثبت شد به چه دلیلی است؟ در واقع بازار فولاد فارغ از تحلیل‌های دیگری که نسبت به تحرک قیمت‌ها در ادامه گزارش به آن پرداخته می‌شود، در حال نزدیک شدن به قیمت واقعی خود یعنی رقم ۴ هزار تومان است. بیشینه و کمینه این قیمت در بازار میلگرد در برهه کنونی منطقی نیست؛ به‌طوری‌که‌ این قیمت ۴ هزار تومان است و بازار هم به آن آگاه است؛ ولی دلایل این تحرکات قیمتی چیست؟

الگوی رفتاری مردم به‌عنوان تجار خرد و در بخش دیگر تجار کلان در حال حاضر این‌گونه شکل گرفته که در بازار میلگرد با آغاز خرید، سایر فعالان و سرمایه‌گذاران نیز شروع به خرید می‌کنند.در واقع باید این شرایط را منبعث از جو روانی و زاییده آن دانست. اما شاخص‌ترین مساله‌ای که جو روانی بازار فولاد را تقویت و توجیه می‌کند چیست؟ گزارش میدانی «دنیای اقتصاد» و گفت‌وگو با فعالان این بازار،‌ ‌نشان می‌دهد بازار ارز احتمالا تا پایان تعطیلات هفته آینده روند باثباتی را پشت سر می‌گذارد؛ گزاره‌ای که عطش روانی خرید در این بازار را تقویت می‌کند؛ هرچند همچنان تقاضا در بازار ارز و همچنین فولاد تقاضای واقعی نیست و تغییرات قیمتی ناشی از آن نیز قابل اتکا نیست. در حال حاضر جو روانی غالب این بازار به سمت خریدهای انباری است.

طی روزهای گذشته تاکید بر بخشنامه‌ای مبنی بر اینکه فقط کارخانه‌های تولیدکننده فولاد اجازه صادرات به کشورهای افغانستان و عراق را خواهند داشت و از سوی دیگر افت پروانه‌های ساخت و ساز در مسکن نشان‌داد که همچنان مصرف واقعی کلانی در این بازار وجود ندارد، که این روند باز هم خریدهای روانی در این بازار را توجیه می‌کند که نتیجه بی‌ثباتی و بی‌اعتمادی در آن است، به این معنا که چشم‌انداز روشن و شفاف قیمتی در میان خریداران دیده نمی‌شود،‌ به‌طوری‌که‌ از سوی این افراد بارها عنوان شده است که اگر قیمت‌ها به یکباره در بازار با رشد شدید مواجه شود، در موعد شب عید نمی‌توانیم کالا خریداری کنیم.در واقع تجربه متوالی بازار نشان می‌دهد که سرمایه و نقدینگی‌های سرگردان در برهه‌هایی با شدت و ضرباهنگ بیشتری به منظور سرمایه‌گذاری این بازار جذب می‌شوند، به‌طوری‌که‌ مشاهده و تجربه فعالان این بازار نشان می‌دهد که در مواردی افرادی که تجربه هیچ‌گونه خرید و فروشی در این بازار نداشته‌اند، در بزنگاه‌هایی اقدام به خریدهای سرمایه‌گذاری در این بازار کرده‌اند تا صاحب سود و منفعت شوند.بازار فعلا در مرحله عدم اطمینان به سر می‌برد و چشم‌انداز افزایش قیمتی شدید در این بازار بسیار کمرنگ است، اما موضوع دیگر درباره رابطه مستقیم میان قیمت دلار و تمایل خرید میان خریداران در این بازار است،‌ چنان که در روزهایی که بازار دلار فرکانس افزایشی دارد، خریداران این بازار هم تمایل زیاد به خرید آهن دارند، ولی در برهه‌هایی که ثبات قیمتی در بازار دلار حاکم می‌شود خریداران این بازار هم عقب‌نشینی می‌کنند.

منبع:دنیای اقتصاد

×