چت

استقبال از عرضه شمش فولادی.

در روز گذشته دولت سیزدهم به رسمیت روی کار آمد و تنفیذ حکم ریاست جمهوری انجام شد و صحبت ها نشان از عزم راسخ دولت سیزدهم جهت مهار تورم و گرانی و احتمالاتی مبنی بر تعطیلی مجدد و قرنطینه به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا خوش خبری های اولیه این دولت است و قطعا این خوش خبری ها سیگنالی مستقیم و موثر بر بازار شمش و مقاطع فولادی در روزهای آتی خواهد بود.

استقبال از عرضه شمش فولادی.

 این اثر گذاری در حدی چشمگیری قوی بود چرا که پس از ۳ هفته مستمر عدم عرضه، نرخ شمش رشد محسوسی نداشت و چه بسا بهای معاملات شمش فولادی در این بازار نسبت به نرخ معاملات در بازار طی هفته های پیشین اندکی با کاهش همراه بوده است.

در ماه گذشته فولادسازان با مشکلات قطعی و خاموشی های پیوسته برق روبرو بودند و همین مشکلات تولیدها را بشدت تحت تاثیر قرار داد. از سوی دیگر همزمان با کاهش تولیدات، عرضه کنندگان ناچار به فروش محصولات موجود در انبارها شدند و همین مساله باعث کاهش موجودی انبارها تواما با کاهش تولید شد.

بنابراین در صورت استمرار قطعی و خاموشی برق در بخش تولید کنندگان فولادی می تواند بازار فولاد در هفته های آتی با شوک های عظیم تری مواجه سازد. با این اوصاف با روی کار آمدن دولت سیزدهم می توان بیان داشت ذهنیتی مبنی بر اعمال سیاستهای سختگیرانه در جهت کنترل قیمت ها و حذف التهابات و حذف رشد بی رویه ی قیمتی وجود دارد که پیش بینی می شود در کوتاه مدت مانع رشد قیمتی فولاد به دلیل کمبود عرضه ها شود. 

 افزایش قابل ملاحظه و بی منطق بهای شمش و محصولات فولادی اولین واکنش بازار به خبر قطعی های برق در اواسط تیرماه امسال بود. البته شایان ذکر است که با انتشار این خبر، بورس کالای ایران عرضه شمش فولاد را با هدف پیشگیری از خریدهای هیجانی متوقف ساخت.

البته خبر توقف تولید از دو جهت می تواند بر بازار موثر واقع شود یکی از جهت روانی و از جهت دیگر عملکردی.  به این ترتیب بورس کالا با هدف پیش گیری از اثرات روانی و هیجانی ناشی از قطعی برق بر بازار از هفته سوم تیر ماه تا هفته ی منتهی به هشتم مرداد ماه عرضه شمش فولادی را در این بازار متوقف کرد. البته با این وجود باز هم شاهد افزایش نرخ میلگرد و ورود به کانال ۱۷ هزار تومان بودیم که این رقمی قابل توجهی بود.

همچنین پس از سه هفته توقف عرضه شمش فولادی در بازار فیزیکی بورس کالا بالاخره در روز گذشته عرضه ای بالغ بر ۱۲۶ هزار تن انجام شد. همچنین عرضه کنندگان این محصول را روی قیمت پایه ای در محدوده ی ۱۲ هزار و ۸۵۰ تا ۱۶ هزار و ۵۶۰ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه کردند که در واقع این رقم رکورد تاریخی در عرضه شمش فولاد در بازار ایران است.

و خلاصه کلام مصرف کنندگان این محصول پس از سه هفته انتظار استقبال چشمگیری از عرضه ها داشتند  و به طور کلی تقاضاها در حدود ۲۰۰ هزار تن به ثبت رسید  که در نهایت منجر به معامله ی ۱۰۶ هزار تن شمش فولادی با میانگین نرخ ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان شد. بااحتساب مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد در بورس کالا به طور کلی قیمت تمام شده ی شمش برای خریدار روی کانال ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت./آهن پرایس

دیدگاه ها
×