چت

پیشگامی هلدینگ فولاد یزد در تولید و صادرات با تکیه بر نوآوری و انرژی پایدار

در بازدید تیم روابط عمومی فولاد 24 از کارخانه صنعتی فولاد یزد، به معرفی واحد تولیدی هلدینگ احرامیان در یزد پرداختند. در ادامه این دیدار با آقای دکتر اسماعیل نژاد مدیر کارخانه فولاد یزد، در رابطه با آخرین پروژه‌های در حال اجرا گفتگو شد و به ارزیابی دقیقی از پیشرفت‌ها و توانمندی‌های این مجموعه و اهمیت خودکفایی و ارتقای توانمندی‌های ملی در تأمین مواد اولیه پرداخته شد.

پیشگامی هلدینگ فولاد یزد در تولید و صادرات با تکیه بر نوآوری و انرژی پایدار

در ادامه بازدید تیم روابط عمومی فولاد 24 از هلدینگ فولاد یزد، این تیم به دیدار جناب آقای دکتر اسماعیل نژاد رفت. دکتر اسماعیل نژاد با سابقه ۱۸ سال همکاری با مجموعه فولاد یزد، در خصوص مزیت‌های فولاد صنعتی و ساختمانی یزد اظهار داشت: "کارخانه احرامیان به عنوان اولین مجموعه خصوصی در حوزه صنعت فولاد پس از انقلاب اسلامی به شمار می‌آید. بنابراین، فولاد احرامیان پس از فولاد مبارکه و ذوب آهن در جایگاه سوم قرار می‌گیرد، که در تولید تیرآهن، مفتول و شمش تعداد رقبا کم است. بزرگترین وجه تمایز این هلدینگ بزرگ، نحوه نظارت و فرآیند تولید از برداشت خاک تا تولید محصول نهایی زیر نظر فولاد یزد می‌باشد."

 

 

چالش‌های تولید و صادرات فولاد در ایران

تولید فولاد در کشور سالانه به ۳۰ میلیون تن می‌رسد که از این میزان، ۲۰ میلیون تن برای مصارف داخلی و ۱۰ میلیون تن برای صادرات استفاده می‌شود. چشم‌انداز تولید فولاد کشور در سال‌های آتی به ۵۵ میلیون تن در سال می‌رسد. با این حال، به دلیل محدودیت‌های انرژی، بسیاری از پروژه‌های ساخت و ساز موقتا تعطیل شده‌اند.

ایران با وجود اینکه جزء ۱۰ کشور اول تولیدکننده فولاد در جهان است، با مشکلات زیادی در زمینه صادرات مواجه است. اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، توجیه اقتصادی برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور که از برنامه‌های بلندمدت به شمار می‌آید، خیلی قابل قبول نخواهد بود.

برنامه‌های توسعه‌ای هلدینگ فولاد یزد برای تولید مقاطع عریض

مدیر کارخانه فولاد یزد در ادامه بازدید با اشاره به برنامه‌های بلندمدت، از تولید مقاطع عریض مانند ورق فولادی خبر داد. وی گفت: "علاوه بر تولید مقاطع طویل، سعی داریم خط تولید مقاطع عریض مانند ورق فولادی را به زنجیره محصولات تولیدی اضافه کنیم."

چالش‌ها و دستاوردهای صادراتی هلدینگ فولاد یزد

مدیر کارخانه هلدینگ فولاد یزد در خصوص نحوه ارزآوری به کشور اظهار داشت: "طی دوسال اخیر، با وجود تحریم‌ها، توانسته‌ایم با ارائه محصولات با کیفیت به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر، عمان، ترکیه، گرجستان و عراق صادرات داشته باشیم که این امر در ارزآوری برای کشور تاثیر بسزایی داشته است."
وی ادامه داد: "با توجه به مشکلات و موانع حمل و نقل دریایی، بسته‌بندی محصولات، جابه‌جایی‌های مکرر و مسائل امنیتی و سیاسی منطقه، در حال حاضر صادرات با موانع زیادی مواجه است."

برنامه‌های پایدار هلدینگ فولاد یزد در حوزه انرژی و مدیریت مصرف آب

دکتر اسماعیل نژاد اظهار داشت: "یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ۵ ساله اخیر این کارخانه، استفاده از انرژی خورشیدی جهت تأمین برق به میزان ۲۱ مگاوات و تأسیس نیروگاه حرارتی به منظور تأمین سوخت و ساز می‌باشد. همچنین، استفاده از تصفیه پساب آب به روش‌های گوناگون جهت مدیریت مصرف آب نیز در دستور کار قرار گرفته است."


نقش هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کارخانه فولاد یزد

مدیر کارخانه هلدینگ فولاد یزد در خصوص لزوم استفاده از هوش مصنوعی بیان کرد: "در حال حاضر از هوش مصنوعی جهت بارکدخوان استفاده کرده‌ایم و در آینده نیز به مراتب از هوش مصنوعی برای کار در ریخته‌گری، تشخیص خطرات احتمالی ناشی از مقولات بهداشت و سلامت، ایمنی و کار، اکوسیستم و محیط زیست بهره خواهیم برد."

عرضه محصولات فولاد یزد و چالش‌های زیرساختی

مدیر کارخانه هلدینگ فولاد یزد اعلام کرد: "بیشتر محصولات فولاد یزد در بورس کالا عرضه می‌شود و بخش کوچکی را به مشتریانی که مستقیماً از وب‌سایت کارخانه خرید می‌کنند، اختصاص داده‌ایم. ناگفته نماند که یکی از معضلات اصلی کارخانه‌های تولیدی، نامناسب بودن زیرساخت‌های انرژی است که این مجموعه‌ها نمی‌توانند متناسب با پتانسیل ظرفیت تولیدی خود فعالیت کنند و مجموعه فولاد یزد نیز از این قاعده مستثنی نیست."

اشتغال، آموزش و مسئولیت‌های اجتماعی هلدینگ فولاد یزد

مهندس اسماعیل نژاد در خصوص نیروی کار مشغول به کار در شرکت اظهار داشت: "حدود ۳۰۰۰ نیروی مستقیم و ۲۰۰۰ نیروی غیرمستقیم با هلدینگ فولاد یزد در ارتباط هستند. در کارخانه و ساختمان نورد، ۱۵۰۰ نفر شاغل هستند که ۸۰ درصد بومی و ۲۰ درصد غیر بومی می‌باشند. این هلدینگ ۹ شرکت فعال در ۷ استان کشور دارد و بسته به وضعیت استان‌ها و معادن، درصد بومی و غیر بومی بودن نیروها متفاوت است."

وی افزود: "در بحث آموزش به نوجوانان، هنرستان کارودانش کارخانه تأسیس شده و بالغ بر ۶۰ نفر در این واحد آموزشی مشغول گذراندن دوره‌های آموزشی هستند. هر هفته یا هر دو هفته یک بار بازدید از کارخانه توسط مدارس انجام می‌شود و راهنمایی محصلین جهت انتخاب رشته‌های مرتبط با صنعت فولاد و همچنین برنامه‌های تشویقی در برنامه‌های کاری ما قرار دارد."
مهندس اسماعیل نژاد همچنین به تأسیس تیم فوتبال نوین فولاد که بالغ بر ۷۰۰ نفر ورزشکار دارد اشاره کرد و آن را از افتخارات این مجموعه دانست. او همچنین تأسیس خیریه احرامیان به مدیریت جناب قانع زاده را یادآور شد و افزود: "در زمان کرونا، این خیریه اقدام به تأمین ماسک برای سراسر استان و تأمین دستگاه اکسیژن برای بیمارستان‌های استان کرد."
 

 

دیدگاه ها
×