چت

تنها راه‌نجات صنعت فولاد،صادرات

کارشناس صنعت فولاد بیان کرد: با توجه به رکود موجود در بخش ساختمان و ساخت و ساز می‌توان گفت فعلا تنها راه نجات تولیدکنندگان کشور در مسیر صادرات است و در صورتی که صادرات تسهیل شود و موانعی مانند عوارض یا مالیات بر صادرات حذف شود، می‌توان به بهبود وضعیت امیدوار شد.

تنها راه‌نجات صنعت فولاد،صادرات

به گزارش توسعه ۲۴؛ حسام الدین والی با بیان اینکه دولت هنوز مصوبه‌ای در خصوص وضعیت گاز فولادی‌ها در زمستان ابلاغ نکرده است، گفت: آبان ماه امسال دولت جدولی منتشر کرد که طبق آن، قیمت گاز واحدهای احیا در فروردین ماه ۲ هزار تومان و در شهریور و مهرماه ۲ هزار و ۹۲۰ تومان بوده؛ یعنی برای هر متر مکعب ۹۲۰ تومان در کارخانجات احیا افزایش قیمت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین برای سایر کارخانجات فولادی و فلزی در فروردین ماه یک هزار و ۵۰۰ تومان نرخ گاز ثبت شده و در شهریور و مهرماه نیز ۲ هزار و ۱۹۶ تومان شده است. با این وجود هنوز ابلاغیه‌ای درباره گاز فولادسازان اعلام نشده و مشخص نیست قیمت‌ها افزایش می‌یابد و یا ثابت خواهد ماند.

این کارشناس فولادی با اشاره به وضعیت در صادرات فولاد گفت: با توجه به رکود موجود در بخش ساختمان و ساخت و ساز، می‌توان گفت فعلا تنها راه نجات تولیدکنندگان کشور در مسیر صادرات است. بر همین اساس، خوشبختانه در ۸ ماه اول امسال موفق به صادرات ۸ میلیون تن فولاد شدیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۸ درصدی را شامل می‌شود.

به گفته والی، علت افزایش صادرات در ۸ ماه امسال، قرار گرفتن شرکت‌های بازرگانی در کنار تولیدکنندگان است که بخشی از بار صادرات را به دوش می‌کشند.

وی افزود: در این راستا، می‌توان گفت قطعا در صورتی که صادرات تسهیل شود و موانعی مانند عوارض یا مالیات بر صادرات حذف شود، می‌توان به بهبود وضعیت امیدوار شد.

کارشناس صنعت فولاد در پایان اظهار داشت: در واقع عوارض صادرات فولادی و محدودیت‌ها در حالیست که کشور مازاد تولید و مصرف دارد. بنابراین باید این موانع رفع شود تا با تسهیل صادرات، بازارهای بیشتری به دست بیاوریم تا هم رکود در بازار داخلی کاهش یابد و هم تولیدکنندگان امکان ادامه فعالیت داشته باشند.

دیدگاه ها
×