چت

تاثیر آزادسازی منابع ارزی در بازار میلگرد و تیرآهن

خبر آزادسازی منابع ۶ میلیارد دلاری ایران با نوسانات سنگینی در بازار داخلی ارز و طلا همراه بود ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد نوسانات در بازار داخلی آهن‌آلات محدود بود. قیمت میلگرد اندکی صعودی شد و قیمت هر کیلوگرم تیرآهن ۱۴ نیز ۴۰ تومان کاهش پیدا کرد.

تاثیر آزادسازی منابع ارزی در بازار میلگرد و تیرآهن

 روز شنبه خبر آزادسازی منابع ۶ میلیارد دلاری ایران بازار طلا و ارز را نوسانی کرد ولی بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد این شوک ارزی تاثیر خاصی بر بازار داخلی آهن‌آلات نداشت. پیش از این قیمت آهن‌آلات با نوسانات نرخ دلار در بازار غیر رسمی همبستگی زیادی داشت ولی دست‌کم این بازار به این خبر ارزی واکنش خاصی نداشت. گفت‌وگو با بازاریان نشان می‌دهد ضعف شدید تقاضا باعث شده تا قیمت آهن‌آلات در طول ماه‌های گذشته ریزشی باشد و به کفی برسد که شکست آن، توجیه اقتصادی ندارد. یکی از آهن‌فروشان بازار اصفهان به خبرنگار ایراسین گفت: به دلیل ضعف شدید تقاضا اکنون قیمت میلگرد و تیرآهن براساس دلار ۴۷ هزار تومانی محاسبه شده است در نتیجه قیمت‌ها به شوک ۶ میلیارد دلاری هفته گذشته واکنشی نشان نداد.

با این حال شنبه و یک‌شنبه هفته‌جاری قیمت‌ها در بازار داخلی آهن‌ آلات نوسانات محدودی داشت.

بازار میلگرد

برخی از بازاریان عقیده دارند پتانسیل ریزش شدید قیمتی در بازار میلگرد هر روز بیشتر می‌شود زیرا از یک طرف قیمت جهانی میلگرد ریزشی است و از طرف دیگر تقاضایی در بازار وجود ندارد، با این حال پیش‌ شرط ریزش میلگرد، کاهش نرخ ارز است.

براساس نمودار بالا روند ریزشی قیمت میلگرد از اوایل مردادماه متوقف شد. قیمت میلگرد در طول تیرماه به شدت ریزشی شد ولی کف‌های قیمتی قبلی را نشکست. متوسط هر کیلوگرم میلگرد ۱۴ به آهستگی در حال نزدیکی به سطح ۲۵ هزار تومان است و حتی شوک ۶ میلیارد دلاری اول هفته نیز موفق به کاهش قیمت میلگرد ۱۴ نشد. قیمت میلگرد ۱۰ نیز افزایشی بود ولی گفت‌وگو با بازاریان نشان می‌دهد افراد زیادی دست به نقد منتظرند تا در قیمت‌های پایین‌تری میلگرد بخرند.

بازار تیرآهن

هیجان در بازار تیرآهن به ویژه تیرآهن ۱۴ به اوج رسیده‌ است. متوسط قیمت هر کیلوگرم تیرآهن ۱۴ در طول تیرماه حدود ۱۷ درصد کاهش پیدا کرد و سپس در طول مردادماه نزدیک به ۱۳ درصد رشد کرد. شوک خبر ۶ میلیارد دلاری روز شنبه نیز تنها باعث شد قیمت هر کیلوگرم تیرآهن ۱۴ نزدیک به ۴۰ تومان کاهش پیدا کند.

تاثیر آزادسازی منابع ارزی در بازار میلگرد و تیرآهن

تقاضا در بازار تیرآهن نسبت به میلگرد در هفته‌های گذشته رشد کرده‌ است با این حال همچنان نسبت به سطح مطلوب تابستان گذشته فاصله دارد. به نظر می‌رسد تیرآهن ۱۴ با قیمتی کمتر از کیلویی ۲۵ هزار تومان برای خریداران جذاب است زیرا هر بار با سقوط تیرآهن به این محدوده قیمتی، تقاضا برای آن افزایش یافته‌است./ ایراسین 

دیدگاه ها
×