چت

تاثیر منفی عرضه ورق گرم بر بازار آزاد

در هفته‌هایی که عرضه ورق گرم را داریم به علت بالا بودن نقدینگی مورد نیاز برای خرید ورق، فروش‌ها در بازار خارج از بورس برای تامین این نقدینگی افزایش می‌یابد و بر قیمت‌ها تاثیر منفی دارد.

تاثیر منفی عرضه ورق گرم بر بازار آزاد

هفته گذشته شاهد رشد قیمت پایه شمش در بورس کالا بودیم. با توجه به نقدی بودن معاملات شمش و تحویل فوری، قیمت این محصول حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان گران‌تر از تحویل یک ماهه آتی  بود. این در حالی است که در تحویل فوری نهایتا تا هفت روز پس از تسویه باید کالا تحویل داده شود اما در تحویل یک ماهه این فرصت ۱۵ روز است.

این رشد قیمتی به قیمت پایه میلگرد و تیراهن هم تسری یافت اما محدودیت مقداری اعمال شده از سوی بورس کالا بر سفارشات خرید و پیش پرداخت ۳۰ درصدی تقاضا را محدود کرده است.

تاثیر منفی عرضه ورق گرم بر بازار آزاد

در جدول فوق ارقام متوسط هفتگی تولید و متوسط هفتگی قابل عرضه بر حسب هزار تن است. معادل دلاری قیمت‌های بورس کالا با دلار بازار دوم نیما محاسبه شده است. متوسط هفتگی قابل عرضه بر اساس میزان تولیدات شش ماهه ابتدایی سال ١٤٠١ و کسر خود مصرفی تولیدکنندگان محاسبه شده است. در نظر داشته باشید که عرضه‌های ورق گرم به صورت ماهانه انجام می‌شود.

در هفته‌هایی که عرضه ورق گرم را داریم به علت بالا بودن نقدینگی مورد نیاز برای خرید ورق (با فرض قیمت ۲۶ هزار تومان و پرداخت ۵۰ درصد قیمت به صورت نقدی و لحاظ عرضه ۳۰۰ هزار تنی نیاز به حدود ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی است) فروش‌ها در بازار خارج از بورس برای تامین این نقدینگی افزایش می‌یابد و بر قیمت‌ها تاثیر منفی دارد. در هفته‌های بدون عرضه ورق عکس این موضوع را شاهد هستیم به طوری که با کاهش فروش معمولا قیمت‌ها تمایل به افزایش دارند.

 در نهایت انتظار داریم در بازار هفته آتی برای میلگرد و تیرآهن شاهد نوسان محدود و یک رشد اندک در قیمت ورق گرم باشیم.

در چشم‌انداز چند ماه اتی هم با توجه به اخبار مبنی بر اورهال خط سرد مبارکه انتظار رشد قیمت در ورق سرد و به تبع آن گالوانیزه را داریم.

سودآوری زنجیره فولاد 

در نمودار فوق تمام درصدها بر اساس نرخ شمش و هزینه تبدیل‌ها بر اساس گزارشات شرکت‌های بورسی محاسبه شده است. همچنین نرخ خرید سنگ‌آهن ۹ درصد نرخ شمش و نرخ شمش بر اساس میانگین موزون نرخ معاملاتی برای انواع شمش بلوم و بیلت در بورس کالا در نظر گرفته شده است./ آهن نیوز

دیدگاه ها
×