چت

تعویض بیرینگ برج‌پاتیل‌گردان ماشین شماره 2 ریخته‌گری برای نخستین‌بار

بیرینگ برج پاتیل گردان ماشین شماره 2 ریخته‌گری فولاد مبارکه پس از 30 سال بهره‌برداری مداوم، برای نخستین بار تعویض و این ماشین برای ریخته‌گری انواع گریدهای فولادی چابک‌سازی شد.

تعویض بیرینگ برج‌پاتیل‌گردان ماشین شماره 2 ریخته‌گری برای نخستین‌بار

به گزارشفولاد 24 به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه؛پس از کسب این موفقیت ارزشمند، جمعی از مدیران، مسئولان و کارشناسان ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه در این باره چنین گفتند:

قیمت روز مقاطع فولادی

غلامرضا سلیمی معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه


طی یکی‌دو سال اخیر کارهای بزرگی در نواحی تولیدی و تعمیراتی فولاد مبارکه انجام‌ شده که بسیاری از آن‌ها برای نخستین بار در صنعت فولاد کشور به ثمر نشسته است. از آن جمله می‌توان به عملیات نوسازی خط تاندم نورد پنج‌قفسه‌ای ناحیه نورد و تعویض بیرینگ لدل‌تارت ماشین ریخته‌گری شماره ۲ اشاره کرد.

هم‌زمان با آغاز بهره‌برداری شرکت، خرابی و نیاز به تعویض این بیرینگ‌ها پیش‌بینی شده بود، اما شرکت سازنده به دلیل تحریم‌ها از انجام این کار و سایر کارهای مشابه سرباز می‌زد. امروز خوشبختانه همکاران توانستند این کار بزرگ را برای نخستین بار در فولاد مبارکه و کشور انجام دهند.

متخصصان و کارشناسان فولاد مبارکه به اعتمادبه‌نفس و جسارت دست‌یافته‌اند

تعویض این بیرینگ‌ها از چند جنبه حائز اهمیت است؛ اول اینکه تشخیص لزوم انجام این فعالیت بسیار مهم است. امروز با اتکا به دانش فنی نهادینه‌شده بین متخصصان داخلی فولاد مبارکه به جایگاهی رسیده‌ایم که در بسیاری از زمینه ها شناسایی و راهکارهای رفع عیوب ار سوی متخصصان داخلی عملیاتی می شود. با توجه به پیچیدگی تجهیزات و دانش فنی و تکنولوژی خاص آن‌ها، اینکه چه ‌کاری، در چه زمانی و با چه تمهیدات و برنامه‌ای با کمترین هزینه و خسارت و تشخیص اینکه معایب از چه ناحیه‌ای وارد می‌شود و چه اقداماتی باید برای آن باید انجام شود در نوع خود بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه مهندسان و کارشناسان فولاد مبارکه در بخش های مکانیک، پنوماتیک، نرم‌افزار و سخت‌افزار، اتوماسیون و ابزار دقیق، حمل‌ونقل‌ها و باربرداری و جابه‌جایی‌های خاص به این دانش و اعتمادبه‌نفس و جسارت دست‌یافته‌اند.

ماشین ریخته گری

امروز فولاد مبارکه پا در جای پای بزرگان صنعت فولاد دنیا گذاشته است

به‌طورکلی طی یکی دو سال اخیر بیش از هر زمان دیگر می‌توان این جسارت، عزم، اراده و خودباوری را نزد تک‌تک کارکنان ملاحظه کرد. به تعبیر دیگر فولاد مبارکه پا در جای پای بزرگان صنعت فولاد دنیا گذاشته و امروز کارهای بزرگی انجام می‌دهد که در شرایط غیرتحریم، سازندگان این خطوط با دریافت هزینه‌های بسیار زیاد حاضر به انجام آن می‌شدند. اینکه همکاران با اتکا به دانش فنی داخلی و با جسارت می‌توانند با تغییر تنظیمات موجود اسلب ۳۰۰ میلی‌متری را در خطوطی که برای این کار ساخته نشده تولید کنند و اینکه انواع فولادهای خاص را با همین تجهیزاتی که برای تولید این نوع گریدها پیش‌بینی‌نشده بسازند و خلاصه بسیاری از پروژه‌های تعمیراتی که از برخی از آن‌ها یاد شد، همه و همه گواه ارتقای دانش فنی و تقویت جسارت و اعتمادبه‌نفس کارکنان شرکت و مایه مباهات است. اهمیت دیگر این‌چنین اقداماتی در این است که اگر همچنان با تجهیز و بیرینگ معیوب که دچار لقی شده بود، به فعالیت ادامه می‌دادیم، چه‌بسا که خسارت‌های انسانی و تجهیزاتی زیادی برای شرکت به بار می‌آمد؛ ضمن اینکه در صورت توقف خط، میزان فراوانی تولید را از دست می‌دادیم؛ بنابراین انجام این فعالیت‌ها در تولید کمّی و کیفی، ایمنی کارخانه و جلوگیری از ضرر و زیان اقتصادی نقش فراوانی داشته است.

با انجام هریک از این کارها فولاد مبارکه صاحب یک بسته دانشی دیگر شده

نکته مهم‌تر این است که با انجام هریک از این کارها فولاد مبارکه صاحب یک بسته دانشی دیگر شده و گام بلند دیگری در مسیر فناور شدن برداشته‌ است. امروز جرقه‌های اولیه و بسیار مهم فناور شدن و به‌عبارت‌دیگر دست‌یابی به دانش فنی ساخت کارخانه‌های فولادی در فولاد مبارکه زده ‌شده است. ازاین‌رو می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده نزدیک درزمینه ساخت کارخانه‌های زنجیره فولاد از آهن‌سازی تا نورد صاحب دانش فنی شویم. از این رو تمامی همکاران در بخش‌های مختلف فولاد مبارکه شامل مهندسی، توسعه، خرید، بهره‌برداری و تعمیرات و نگهداری باید نگاهشان این باشد که این ظرفیت‌ها را به سمت فناور شدن هدایت کنیم. از تمامی همکاران که در چنین کارهای بزرگی مشارکت و مساعدت و در این فرایند نقش‌آفرینی می‌کنند صمیمانه تشکر می‌کنم.

خوشحالم از اینکه چنین روحیه‌ای نزد مدیریت و کارکنان فولاد مبارکه ایجاد شده است. مطمئا مدیران و مسئولان شرکت نیز به‌عنوان تسهیل‌کننده همواره از پروژه‌های جسورانه و خلاقانه همکاران حمایت می‌کنند و پشتیبان آن‌ها خواهند بود تا استعدادهای همکاران بیش‌ازپیش بروز و ظهور یابد و شرکت در مسیر تعالی روزافزون رهنمون گردد.

کامران مرادی، مدیر ریخته‌گری مداوم


از تجهیزات اصلی ماشین ریخته‌گری برج پاتیل‌گردان است که قابلیت حمل دو پاتیل، در مجموع حدود ۶۰۰ تن به‌طور هم‌زمان را دارد. چرخش این برج به‌صورت ۳۶۰ درجه بر روی یک بیرینگ خاص به قطر حدود ۴ متر انجام می‌شود.با توجه به اینکه بیرینگ‌های موجود، از زمان راه‌اندازی فولاد مبارکه، یعنی حدود ۳۰ سال پیش تا کنون، تحت رصد تیم تعمیرات ریخته‌گری در سرویس بوده‌اند، اخیراً با اندازه‌گیری‌های روتین این تجهیز، خرابی و خارج از استاندارد شدن لقی این قطعه محرز شده بود. به همین دلیل، پروژه تعویض آن در دستور کار قرار گرفت. به همت تیم‌های مختلف از ناحیه و واحدهای پشتیبانی و پیمانکاران فولاد مبارکه، انجام این پروژه عظیم با تمام پیچیدگی‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت، طراحی و اجرای دقیق آن با ایمنی کامل برای اولین بار در فولاد مبارکه انجام شد.

افشین نادی، رئیس کارگاه ساخت مکانیک و رئیس کمیته بیرینگ


یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تعمیراتی سال‌های اخیر پروژه تعویض اسلیوینگ رینگ بوده است. بیرینگ مذکور در دوران ساخت خریداری و در انبار نگهداری می‌شده؛ اما به علت شرایط نامناسب انبارداری، متأسفانه آسیب جدی می‌بیند. تعمیر و نوسازی این بیرینگ بزرگ، طی پروژه‌ای به تعمیرگاه مرکزی واگذار شد و عملیات نوسازی و تعمیر آن توسط کارشناسان مربوطه انجام و برای بهره برداری آماده شد.

با استفاده از نظرات کارشناسی مشاوران داخلی، بیرینگ از هر نظر مورد بررسی و تست بازرسی قرار گرفت و در نهایت با حضور پیگیر تیم تخصصی از قسمت‌های مختلف فولاد مبارکه، کنترل‌های لازم بر روی بیرینگ انجام و ابزارآلات و قطعات لازم برای حمل‌ونقل و مونتاژ تهیه شد. پس از انجام تست‌های مختلف، تأیید شد که بیرینگ قابلیت نصب بر روی تجهیز را دارد و ادامه کار توسط تیم اجرایی متخصص در ناحیه ریخته‌گری مداوم با موفقیت انجام گرفت.نکاتی که این پروژه را به یک پروژه خاص تبدیل می‌کند این است که اولاً با توجه به وزن و ابعاد بسیار بزرگ بیرینگ، حمل‌ونقل و جابه‌جایی آن بسیار حائز اهمیت است و ثانیاً محل نصب بیرینگ پس از سال‌ها استفاده در شرایط سخت بهره‌برداری، دچار آسیب‌های آشکار و پنهان شده و باید تمامی جنبه‌های ایمنی و فنی لحاظ می‌شد.

مصطفی حقانی، رئیس راهبری و تعمیرات جرثقیل‌های سقفی و ترانسفر کارها


فعالیت تعویض این بیرینگ که یکی از فعالیت‌های تعمیراتی، دانشی و بسیار حساس، دانشی و با ریسک بالاست، دمونتاژ و مونتاژ سازه اصلی آن با وزن تقریبی 200 تن است که به‌منظور ایجاد دسترسی به بیرینگ ناگزیر به انجام آن هستیم. به‌دلیل قرار گرفتن این سازه دقیقاً در زیر تیر گیریدر ROW G، عملاً لیفت کردن بار توسط یک جرثقیل غیرممکن بود و ناگزیر با استفاده از دو جرثقیل سقفی در دو لاین متفاوت، کار را به پیش بردیم و این موضوع سختی و حساسیت کار را دوچندان می‌کرد.

با تدابیر و راهکارهای اتخاذشده و ساخت ساپورت‌های متناسب با وزن بار و قلاب جرثقیل‌ها توسط دو جرثقیل سقفی شماره 26 و 25 با تناژهای 120 تن و 320 تن و با برنامه‌ریزی منسجم و آموزش اپراتورهای جرثقیل قبل از انجام فعالیت و ایجاد هماهنگی کاملاً دقیق، هم‌زمان کار دمونتاژ و پس از آن تعویض بیرینگ و مونتاژ لدل‌تارت ماشین ریخته‌گری شماره 2 انجام پذیرفت.

وسایل ریخته گری

بهنام مهدی‌پور، رئیس مرکز تعمیرات مکانیک


تعویض این تجهیز با ریسک و امکان توقف پیش‌بینی‌نشده مواجه بود. پس از ابلاغ کار به تعمیرات مرکزی جلسات متعدد مدیریتی و کارشناسی  و آماده‌سازی‌های لازم با تکیه‌بر توان مهندسی ناحیه و تیم اجرایی تعمیرات مرکزی آغاز و برنامه‌ریزی لازم جهت انجام فعالیت مذکور در مدت‌ 15 روز کاری 24 ساعته انجام شد. پس از تکمیل عملیات طراحی و ساخت ساپورت‌ها، شاهین‌ها و نیز تهیه سایر ابزارآلات و امکانات لازم، فعالیت مذکور در تاریخ 09/05/1402 با توکل بر خدای متعال و با تکیه ‌بر دانش و توان داخلی آغاز شد و به همت تعمیرات مرکزی با همکاری بخش‌های تولید، تعمیرات، جرثقیل‌های سقفی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، تعمیرگاه مرکزی، بازرسی فنی و شرکت برق‌آرا در مدت 12 روز کاری با دقت و کیفیت لازم و 72 ساعت زودتر از برنامه زمان‌بندی به انجام رسی تا با آماده به کاری بالاتری این ماشین به فعالیت خود ادامه دهد.

سید مجتبی غیوری، رئیس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل فرایند نت ریخته‌گری


درحالی‌که برخی از شرکت‌های معتبر خارجی از در اختیار قرار دادن روش کار و مشاوره امتناع می‌کردند و برخی نیز درخواست مبالغ بسیار زیادی داشتند، در نهایت از دانش و تجربه مشاوران خبره کشور در حوزه بیرینگ نظیر مهندس شهنی‌زاده استفاده شد و پس از صحه‌گذاری این کارشناس خبره بر فعالیت‌های انجام‌شد در نهایت، با تلاش شبانه‌روزی کلیه کارکنان ماشین ریخته‌گری طبق برنامه به مدار تولید بازگشت.

محمدعلی رحیمی، مسئول تعمیرات ریخته‌گری مدول B:


پاتیل گردان ها با دو بازو پاتیل مذاب را از سالن LF تحویل و با چرخش ۱۸۰ درجه آن را در سالن ریخته‌گری بالای تاندیش نگه می‌دارد تا مذاب داخل آن تخلیه و به قالب‌ها هدایت شود. بیرینگ به‌کاررفته در ستون این برج دچار لقی بیش از حد مجاز شده بود و قبل از بروز حادثه باید تعویض می شد. سازه لدل‌تارت با وزن بیش از ۲۴۰ تن با انجام بازرسی‌های دقیق و محاسبات صحیح و طراحی و ساخت شاهین‌های مناسب و استند مربوطه جهت استقرار موقت آن در ارتفاع ۱۱.۵ متری، از محل خود جدا شد و جرثقیل‌های ۲۵ و ۲۶ در دو سالن با هماهنگی بسیار خوب به‌طور هم‌زمان وظیفه باربرداری لدل‌تارت به‌منظور دسترسی به بیرینگ آن را بر عهده داشتند. هرگونه خطا در محاسبات و شکست در اجرا و آسیب  به  سازه، ماشین را با توقف بیش از یک‌ساله مواجه می‌ساخت.

محمدرضا شریفی، کارشناس تعمیرات مکانیک ماشین‌های ریخته‌گری مداوم


پروژه دانش‌محور تعویض بیرینگ لدل‌تارت ماشین شماره ۲ ریخته‌گری برای اولین بار در شرکت انجام ‌شد. این بیرینگ از نوع اسلو (Slewing bearing) بیرینگ سه‌ردیفه بوده که در فرایند ریخته‌گری مداوم، باری بالغ‌بر ۸۰۰ تن روی آن چرخش (rotate) می‌کند. فرایند تعویض این بیرینگ شامل طراحی، آنالیز، آماده‌سازی، ساخت تجهیزات و اجرا به‌طور کامل توسط متخصصان داخلی و تیم پیمانکار تعمیرات مرکزی انجام پذیرفت.

علیرضا رستگار، تکنسین تعمیرات پیشگیری ریخته‌گری مداوم


با توجه به حجم فعالیت‌های تعمیراتی و گستردگی آن، از ماه‌ها قبل و پس از عدم همکاری شرکت‌های سازنده و مشاوران خارجی و ضرورت اجرای تعویض بیرینگ لدل‌تارت، در نهایت انجام این فعالیت با  استفاده حداکثری از توان اجرایی متخصصان داخلی در دستور کار قرار گرفت. کارشناسان و پیمانکار شرکت کلیه بررسی‌های فنی لازم جهت اجرای مناسب، ایمن و با کیفیت فعالیت را انجام دادند و با  پیش‌بینی‌های لازم، برنامه‌ریزی دقیق، تأمین به‌موقع قطعات موردنیاز روش اجرای فعالیت تدوین و این تعمیرات عظیم با موفقیت انجام شد.

مسعود بیگی، تکنسین تعمیرات مکانیک ریخته‌گری مداوم


وقتی که شهامتِ قدرتمند بودن را پیدا می‌کنیم تا بتوانم از توانایی‌ها و استعدادهایمان برای تحققِ چشم‌اندازها استفاده کنیم، ترس رفته‌رفته بی‌اهمیت‌ می‌شود. انجام ایمن و بهینه پروژه سنگین و نفس‌گیر تعویض بیرینگ لدل‌تارت ماشین ۲ ریخته‌گری گامی دیگر در تحقق خودکفایی میهن بود که توانستند با اعتماد بر دانش داخلی، قدمی دیگر در نهادینه شدن پیشرفت صنعت کشور بردارند. باشد که شاهد موفقیت‌های روزافزون در امر پیشرفت و پیشبرد اهداف سازمان باشیم.

جمال طهماسبی، تکنسین برق و اتوماسیون ریخته‌گری


لدل‌تارت بر روی بدنه خود دارای تجهیزات متعدد و حساس برق و ابزار دقیق شامل موتور الکتریکی، تابلوهای R I/O، لیمیت سوییچ و تمپوسونیک است. هم‌زمان با بررسی‌های گروه مکانیک جهت انجام پروژه عظیم تعویض بیرینگ، گروه برق اتوماسیون و ابزار دقیق نیز جهت بررسی تداخلات و بهترین روش برای دمونتاژ حداقلی تجهیزات برق مطالعات خود را آغاز کرد و در نهایت انجام فعالیت تعویض بیرینگ با کمترین دمونتاژ و مونتاژ تجهیزات برقی لدل‌تارت انجام و در کوتاه‌ترین زمان راه‌اندازی شد.

کامران مرادی، مدیر ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه در پایان از همه عوامل مؤثر در اجرای این پروژه تشکر و قدردانی کرد./ فولاد مبارکه 

دیدگاه ها
×