چت

رونق کمتر در صادرات محصولات نهایی 1403

کارخانجات تولیدکننده پایین دست فولاد ایران نتوانستند این کار را انجام دهند و این یعنی حجم محصولات پایین دستی که صادر شد، به شکل قابل توجهی افزایش پیدا نکرده است.

رونق کمتر در صادرات محصولات نهایی 1403

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، سعید عسکرزاده، کارشناس صنعت فولاد، درباره وضعیت فولاد ایران در بازارهای جهانی اظهاراتی داشت. او اشاره کرد که به دلیل شرایط تحریم‌ها، خریداران جهانی اکنون تمایلی به خرید محصولات فولادی از ایران ندارند. از این رو، به دنبال راهکارهایی مانند قراردادهای لانگ ترم برای جلوگیری از مشکلات بنگاه‌های ایرانی باید رفت. در این نوع قراردادها، هر دو طرف خریدار و فروشنده در طولانی مدت خرید و فروش را تضمین می‌کنند.

عسکرزاده بیان کرد که سال 1402  به عنوان یک سال استثنایی برای زنجیره فولاد محسوب می‌شود. او اظهار داشت: تولیدکنندگان بزرگ در بالادستی تلاش زیادی کردند؛ زیرا توانستند محصولات ذخیره‌شده در یکی دو سال گذشته را با قیمت‌های مناسب به بازارهای جهانی عرضه و فروش کنند. اگر این محصولات همچنان در انبارهای کشور باقی می‌ماندند، امروزه شرایط بسیار متفاوتی را تجربه می‌کردیم و قیمت‌ها به شدت کاهش می‌یافتند.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران نیز اظهار کرد که به نظر می‌رسد کارخانجات تولیدکننده پایین دست فولاد ایران نتوانسته‌اند این کار را به خوبی انجام دهند؛ به این معنا که حجم صادرات محصولات پایین دستی به طرز قابل توجهی افزایش نیافته است.

در پایان، عسکرزاده به این نکته اشاره کرد که این اتفاق ممکن است به عنوان یک زنگ خطر برای جلوگیری از انحراف فولادسازان ایرانی، به ویژه نوردکاران، به سمت بازارهای جهانی در نظر گرفته شود. او همچنین تاکید کرد که امروزه نمی‌توانیم تولیدات قابل قبولی برای بازارهای جهانی، به ویژه در محصولات طویل نوردی داشته باشیم؛ زیرا در شرایط مناسبی قرار نداریم.

دیدگاه ها
×