چت

وارداتی که چرخ‌های تولید را نمی‌چرخاند

ایران علی‌رغم داشتن جایگاه دهم در بین تولیدکننده فولاد در جهان، نیازمند واردات ورق است اما به رغم افزایش واردات سال به سال این محصول به کشور به ارزش چند صد میلیون دلار، بازار همچنان ملتهب است و نیاز شرکت‌های تولیدکننده پایین دستی که ورق ماده اولیه آنها محسوب می‌شود، تامین نمی‌شود و بعضا خود این شرکت ها نیز در زمینه واردات این محصول با مشکل مواجه هستند.

وارداتی که چرخ‌های تولید را نمی‌چرخاند

پانیذ رحیمی: علی‌رغم جایگاه ایران در بین ۱۰ کشور اول تولیدکننده فولاد در جهان، کشور نیازمند ورق فولادی است و به رغم افزایش واردات سال به سال این محصول به کشور، بازار همچنان ملتهب و به نوسانات قیمتی و افزایش نرخ‌ دچار است و نیاز شرکت‌های تولیدکننده پایین دستی که ورق ماده اولیه آنها محسوب می‌شود، تامین نمی‌شود و بعضا خود این شرکت ها نیز در زمینه واردات این محصول با مشکل مواجه هستند.

این در شرایطی است که متولیان موضوع در گفت‌وگو با ایراسین مدعی هستند که هر کس قصد واردات ورق گرم از خارج از کشور را دارد می‌تواند بدون محدودیت و با سقف ارزی که دارد آن را وارد کند! اما آنچه در اینجا مهم است چگونگی و نحوه مدیریت واردات است که جای خالی آن در بازار ورق‌های فولادی احساس می‌شود.

ظرفیت خالی تولید علیرغم میلیون‌ها دلار واردات

بنا بر گزارش های گمرک آمار سالیانه انواع مقاطع عریض فولادی نشان می‌دهد تنها در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته میزان واردات ورق گرم به کشور در حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است؛ این در حالی است که واردات ورق های سرد رشد چند برابری را نشان می‌دهد.

از ابتدای امسال تاکنون یعنی در طول مدت ۸ ماه، چند صد میلیون دلار محصولات فولادی وارد شده اما نکته اینجاست که آمار دقیقی از محل مصرف این میزان از واردات وجود ندارد و بازار همچنان شاهد التهاب است و مشکل شرکت‌های مصرف کننده ورق های فولادی برطرف نشده و با ظرفیت های خالی در شرکت‌های تولیدی پایین دست روبرو هستیم.

اگر قرار است واردات ورق انجام شده و ارز برای این موضوع تخصیص پیدا کند، آیا نباید برای تامین نیاز شرکت‌های تولیدی پایین دست که حیات آن وابسته به ورق است اقدام شود؟ این شرکت‌ها و محصولاتشان قابلیت ردگیری دارند و متعهد هستند تولیدات خود را از مسیری چون بورس کالا به فروش برسانند لذا امکان نظارت همه جانبه بر آنها امکان پذیر است.در چنین شرایطی وزارت صمت و بانک مرکزی باید نسبت به شیوه تخصیص ارز و اولویت بندی برای واردات توجه بیشتری داشته باشند.

ورق به جای طلا!

سیف الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت به خبرنگار ایراسین گفت یکی از دلایل افزایش واردات ورق گرم به کشور تبادل کالای صادراتی با شمش طلا یا بعضا مواد اولیه است، اما برخی شرکت‌ها به جای شمش طلا، نسبت به واردات ورق گرم اقدام می‌کنند. با این حال اما برخی تولیدکنندگان که نیاز اساسی به واردات ورق دارند از توان تولید با حداکثر ظرفیت خود به دلیل عدم تامین ورق بازمانده‌اند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت درباره تخصیص ارز برای واردات ورق بیان کرد: هر شرکتی نیازمند ورق از طریق واردات است و سهمیه واردات و ارز در اختیار دارد می‌تواند ورق موردنیاز خود را از طریق واردات تامین کند. این اما در شرایطی است که بررسی‌های ایراسین نشان می‌دهد برخی از شرکت‌های تولیدکننده در کشور که تولید آنها به واردات ورق گرم وابسته است نه تنها امکان واردات نداشتند بلکه با حداقل و حتی نیمی ازظرفیت خود در حال فعالیت هستند!

تقاضا همچنان پابرجاست

سیدرضا شهرستانی، فعال حوزه فولاد درباره تامین ورق برای تولیدکنندگان داخلی به خبرنگار ایراسین گفت: نکته مهم این است که ما باید در جهتی حرکت کنیم که تولید ورق را افزایش دهیم، در این زمینه فولاد مبارکه به دنبال راه اندازی نورد گرم ۲ است، در بورس هم شاهدیم که تقاضا در زمینه مصرف میلگرد حتی ۲۰ تا ۳۰ درصد عرضه نیست اما در حوزه ورق شاهد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد تقاضا نسبت به عرضه هستیم.

وی در جهت ارائه راه حل گفت: ما باید برای کالاهایی که مازاد داریم، تعرفه را صفر کرده و مشوق ارائه کنیم و در مقابل برای کالاهایی که با کمبود آن روبرو هستیم تعرفه سنگین تعیین کنیم. برای مثال باید در بخش اسلب و شمش به دلیل مازاد تعرفه را صفر کنیم و در بخش میلگرد طویل و تیرآهن نبشی مشوق‌های مالیاتی و وارداتی برای صادرات ارائه کنیم./ ایراسین 

دیدگاه ها
×