چت

مصاحبه فولاد ۲۴ با اقای امین فر در نمایشگاه متالکس 1403

مصاحبه فولاد ۲۴ در اولین روز نمایشگاه متالکس 6 شهریور 1403 با دبیر انجمن نوردکاران فولاد ایران اقای امین فر

مصاحبه فولاد ۲۴ با اقای امین فر در نمایشگاه متالکس 1403

در اولین روز نمایشگاه متالکس اصفهان، وب‌سایت فولاد ۲۴ با آقای امین‌فر، دبیر انجمن نوردکاران فولاد ایران، به گفت‌وگو پرداخت. در این مصاحبه، آقای امین‌فر به بررسی مشکلات اساسی نوردکاران و فعالان صنعت فولاد کشور پرداخته و اظهار داشت:

ابتدا از مجموعه فولاد ۲۴ تشکر می‌کنم که با تلاش‌های خود، اخبار متنوع و مهمی از زنجیره فولاد کشور منتشر می‌کند.

کمبود انرژی و برق نورد کاران و فولادی ها

در خصوص مشکلات فعلی صنعت نورد و فولاد، اولین مسئله‌ای که باید به آن اشاره کنم، کمبود انرژی و برق است. متأسفانه، امسال شاهد بی‌سابقه‌ترین سال از نظر توقف و کمبود انرژی در صنعت فولاد بودیم. بسیاری از واحدهای تولیدی نزدیک به دو ماه است که تولیدات خود را از دست داده‌اند و این امر منجر به افت شدید تولید شده است. فولادسازان قادر به تولید شمش نیستند و نوردکاران نیز به دلیل کمبود برق توانایی تولید ندارند. همین مسئله باعث توقف تولید در بسیاری از واحدهای نوردی شده و درآمد آن‌ها را به شدت کاهش داده است، که در نتیجه، هزینه‌های تمام شده این واحدها امسال به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. این مشکل به سیاست‌های وزارت نیرو برمی‌گردد.

مصرف کل زنجیره فولاد کشور حدود ۵۰۰۰ مگاوات است که از این مقدار، حدود ۱۰۰۰ مگاوات را خود واحدها برای تولیدات داخلی استفاده می‌کنند و ۴۰۰۰ مگاوات باقی‌مانده در شبکه برق کشور مصرف می‌شود. با این حال، در پیک مصرف کشور که به ۸۰۰۰۰ مگاوات می‌رسد، سهم فولاد تنها ۵ درصد است، اما متأسفانه محدودیت‌ها عمدتاً به سمت صنعت فولاد تحمیل می‌شود که این ناعادلانه است. امیدواریم تیم جدید وزارت نیرو بتواند این محدودیت‌ها را به‌صورت متوازن‌تر در میان صنایع مختلف اعمال کند.

افزایش تورم و مشکل تامین مالی واحدهای پایین دستی فولاد

مشکل بعدی که با آن مواجه هستیم، تأمین مالی واحدهای پایین‌دستی فولاد است. با تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی، واحدهای نوردی حداکثر می‌توانند ۵ تا ۱۰ درصد سود داشته باشند، اما در سال آینده، قیمت مواد اولیه به دلیل تورم حدود ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. این واحدها نیاز به تأمین منابع مالی خارج از مجموعه خود دارند. اما به دلیل سیاست‌های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد که تأمین مالی را به شدت محدود کرده‌اند، انتظار داریم صنایع بالادستی همان‌طور که مواد اولیه خود را از معادن با اعتبار تأمین می‌کنند، شمش و اسلب را نیز با اعتبار به صنایع پایین‌دستی خود عرضه کنند تا کل زنجیره تأمین فولاد بتواند به تولیدات خود پرداخته و به حیات خود ادامه دهد.

برطرف شدن مشکل ارز نیمایی برای صادرات

موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، نرخ ارز نیمایی برای صادرات است که خوشبختانه حدود ۱۰ روز پیش بانک مرکزی و وزارت صمت به توافقی در این خصوص رسیدند و قرار شد نرخ ارز توافقی شود. ابلاغ این تصمیم حدود ۱۰ روز دیگر انجام خواهد شد.

در نهایت، باید به مسئله حاشیه سود نوردکاران اشاره کنم. ما که حدود ۱۶ درصد تقاضا در معاملات شمش را داریم، این موضوع توسط وزارت صمت به بورس ابلاغ شده اما هنوز اقدامی از سوی بورس صورت نگرفته است. امیدواریم با پیگیری‌های مستمر این موضوع نیز حل شود.

دیدگاه ها
×