چت

نکات موافقنامه کاپ ۲۸

توافقنامه COP28، که به نام «اجماع امارات» شناخته می‌شود، شامل چندین نکته کلیدی است.

نکات موافقنامه کاپ ۲۸

به گزارش فولاد 24 به نقل ازFirst Global Stocktake (COP28)

گذار از سوخت‌های فسیلی: توافقنامه بر نیاز کشورها به گذار از استفاده از سوخت‌های فسیلی و تسریع در کاهش سوخت‌های زغال سنگ بدون کاهش برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی تاکید می‌کند.

  • زبان کاهش انتشارات: متن شامل برخی از قوی‌ترین زبان‌ها در مورد نیاز به کاهش انتشارات است.
  • اقدام فوری: تاکید زیادی بر فوریت اقدام در دهه حساس برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی وجود دارد.
  • صفر خالص تا سال ۲۰۵۰: توافقنامه خواستار گذار به صفر خالص انتشارات تا سال ۲۰۵۰ است.
  • یارانه‌های ناکارآمد سوخت فسیلی: متن حفظ فراخوان برای حذف یارانه‌های ناکارآمد سوخت‌های فسیلی را دارد، اقدامی که به عنوان عاملی حیاتی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دیده می‌شود.
  • اجماع همگانی: توافقنامه از ۱۹۷ کشور و اتحادیه اروپا اجماع همگانی دریافت کرد، که نشان‌دهنده سطح قابل توجهی از توافق جهانی در این مسئله است.

نکات اختلافی: با وجود این نکات برجسته، توافقنامه به‌دلیل عدم شامل‌شدن تعهدی روشن و صریح به حذف کامل سوخت‌های فسیلی، با انتقاد روبرو شد.

نویسنده: #محمودرضا_مومنی، متخصص آلودگی هوا و تغییر اقلیم

 🔹 دانلود متن نهایی کلیات توافقنامه کنفرانس اقلیمی ۲۸ (COP28)

 

 

دستیابی به انتشار صفر خالص در سال ۲۰۵۰ از انرژی‌های فسیلی 

عکس یادگاری نمایندگان 200 کشور جهان در خصوص انرژی پاک

 

نمایندگانی از ۲۰۰کشور جهان، دیروز توافق کردند که برای آغاز کاهش تدریجی مصرف سوخت‌های فسیلی و جایگزینی آنها با انرژی‌های پاک دست بکار شوند که می‌تواند نمادی از خداحافظی با عصر نفت در طولانی‌مدت باشد.

ین پیمان خواستار سه‌برابر شدن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح جهان تا سال 2030، تسریع تلاش‌ها برای کاهش استفاده از زغال‌سنگ و تسریع فناوری‌هایی مانند جذب و ذخیره کربن است 

پیام این توافق برای حکمرانانی که اقتصاد کشورشان نفت محور است کاملا روشن است و باید امیدوار بود این زنگ خطر را به وضوح کامل و صدای بلند شنیده باشند.

دیدگاه ها
×