چت

گفتگوی دوستانه با روابط عمومی مجتمع صنعتی اسفراین در دومین روز نمایشگاه متالکس 1403

مصاحبه فولاد ۲۴ با کیوان شریفان، رییس روابط عمومی مجتمع صنعتی فولاد آلیاژی اسفراین در رابطه با معرفی شرکت و دستاوردهای آن.

گفتگوی دوستانه با روابط عمومی مجتمع صنعتی اسفراین در دومین روز نمایشگاه متالکس 1403

در ادامه پوشش خبری نمایشگاه متالکس اصفهان، وب‌سایت فولاد ۲۴ گفت‌وگویی اختصاصی با جناب آقای کیوان شریفیان، رییس روابط عمومی مجتمع صنعتی فولاد آلیاژی اسفراین، انجام داد. ایشان ضمن تقدیر از تیم خبری فولاد ۲۴ برای پوشش فعال اخبار حوزه آهن و فولاد، به معرفی مجتمع صنعتی اسفراین و دستاوردهای آن پرداختند.

راه اندازی و تاسیس مجتمع صنعتی اسفراین

آقای شریفیان گفت: "مجتمع صنعتی فولاد آلیاژی اسفراین، بزرگترین تولیدکننده فولادهای آلیاژی سنگین و فوق‌سنگین و قطعات آهنگری‌شده در خاورمیانه است. این شرکت در خراسان شمالی و شهر اسفراین قرار دارد و در سال ۱۳۶۹ تأسیس و از سال ۱۳۷۰ به بهره‌برداری رسید. پروژه اجرایی این شرکت در سال ۱۳۷۵ آغاز شد که اولین فاز آهنگری شعاعی با پنج دستگاه آهنگری رادیا بود. سپس در سال ۱۳۸۲، پرس سنگین ۶۳۰۰ تنی به مجموعه اضافه شد که در ایران و خاورمیانه بی‌نظیر است."

وی افزود: "در سال ۱۳۸۵، واحد ذوب و ریخته‌گری مورد بهره‌برداری قرار گرفت و واحدهای عملیات تکمیلی و ریخته‌گری پیوسته نیز به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۴۰۰ به فرایند تولید مجموعه افزوده شدند. این امکانات به ما این امکان را داد که به‌جای تولید شمش خام و مقاطع، قطعات نهایی با ارزش افزوده بیشتر تولید کنیم. به‌طور کلی، مجتمع صنعتی اسفراین از سال ۱۴۰۰ توانسته قطعات نهایی با ارزش افزوده بالاتری تولید کند که حاشیه سود بیشتری نیز به همراه داشته است."

تولید ماشین آلات صنعتی و استراتژیک

آقای شریفیان همچنین تأکید کرد: "ما امروز این افتخار را داریم که اعلام کنیم توانایی تولید ماشین‌آلات استراتژیک و مهم صنایع کشور را داریم، که تا پیش از این امکان تولید آن‌ها در ایران وجود نداشت. ما آماده سفارش‌گیری برای تولید ماشین‌آلات با برند مجتمع صنعتی اسفراین هستیم و به‌زودی این محصولات به مشتریان عرضه خواهند شد."

صادرات قطعات مجتمع صنعتی اسفراین

در رابطه با موضوع صادرات، ایشان بیان کرد: "ما به کشورهای اروپایی، روسیه، و ترکیه صادرات داریم و حتی یک‌بار به‌عنوان صادرکننده نمونه کشور انتخاب شدیم. همچنان به کشورهای هدف صادرات قطعات داریم و امیدواریم به‌زودی ماشین‌آلات تولیدی‌مان با برند ایرانی مجتمع صنعتی اسفراین به سراسر دنیا صادر شود."

در پایان، آقای شریفیان به چالش‌های صنعت فولاد، به‌ویژه مشکلات ناشی از کمبود انرژی و برق اشاره کرد و گفت: "مهمترین چالشی که فولادسازان ایرانی با آن مواجه‌اند، مسئله حامل‌های انرژی و برق است که صنعت کشور را فلج کرده است. اما مدیریت ارشد مجتمع با هوشمندی توانست تولید ماشین‌آلات را در زمان قطع برق به‌عنوان راه‌حلی برای جبران ضررها به کار بگیرد. برای حل این مشکل به‌صورت ملی، نیاز است که در سال‌های گذشته به فکر ساخت نیروگاه‌ها می‌بودیم."

دیدگاه ها
×