چت

گواهی امضاء دیجیتال

<p>همانطور که می دانید یکی از مهم ترین و بحث برانگیزترین مسائل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات امنیت می باشد، آیا شما با امضاء دیجیتال آشنا هستید؟ در این مطلب به چگونگی دریافت و مراحل اخذ این گواهی می پردازیم.<br /> &nbsp;</p>

گواهی امضاء دیجیتال

امضا الکترونیکی چیست؟

امضا الکترونیکی، گواهی یک سند الکترونیکی امضاء شده است که توسط مرکز صدور گواهی الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای یک شخص یا سازمان صادر می گردد و با استفاده از اطلاعات آن می‌توان دارنده گواهی را برای برقراری ارتباط امن با وی، شناسایی نمود، که دارای انواع امضاء گذ رواژه، بیت مپ، قلم نوری، بیومتریک، و دیجیتال می باشد که امضاء دیجیتال بهترین و پیشرفته‌ترین و پرکاربردترین نوع از امضاهای الکترونیک است که به دلیل امنیت بالای آن، جایگزین سایر روش‌های موجود شده و اکثر قانون‌گذاران از جمله قانونگذاران تجارت الکترونیک ایران که مرکز توسعه تجارت الکترونیک می‌باشد، این شیوه امضا را پذیرفته است که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

-جعل کردن و هک کردن دو مقوله جداست اما نتیجه هر دو ازدست دادن از اطلاعات و نفوذ به اطلاعات و در نهایت کاهش امنیت می باشد بدین منظور امضای دیجیتال جهت جلوگیری از نفوذ به سامانه ها و پیشگیری از جعل هویت، اسناد و مدارک در فضای مجازی، یکی از بهترین راهبردهاست.

-امضای دیجیتال شبیه به امضای دستی و اثر انگشت اما با امنیت بسیار بالا در فضای مجازی می باشد.

چرا سازمان‌ها یا افراد باید از گواهی امضای دیجیتال (قرارداد، نامه های اداری، فرم های الکترونیکی) استفاده كنند؟

  • دریافت کننده سند یا پیام الکترونیکی می‌تواند هویت صاحب سند را به درستی تشخیص و از جعلی نبودن آن اطمینان حاصل نماید زیرا گواهی الكترونیكی هر فرد شناسه وی می‌باشد.
  • امكان جعل یا تغییر اسناد غیر ممكن می‌شود و هر تغییری در محتوای سند امضا شده قابل تشخیص است و موجب نامعتبر شدن امضای دیجیتال آن می‌شود.
  • فرد به هیچ عنوان نمی‌تواند امضای خود روی سند را انكار نماید زیرا با استفاده از امضای دیجیتال روی سند و "گواهی الكترونیكی" فرد، می‌توان به هویت امضاكننده آن پی برد.
  • برخلاف امضای دستی كه همیشه ثابت است، امضای دیجیتال هر سند برای آن سند منحصربفرد است. در واقع، امضای دیجیتال هر سند مرتبط با محتوای آن سند است و امكان جداسازی امضای دیجیتال از سند به منظور استفاده مجدد روی سندی دیگر، یا جایگزین نمودن آن با امضایی دیگر وجود ندارد.
گواهی امضاء

مزایای استفاده از گواهی امضاء دیجیتال:

احراز هویت (Authentication): یعنی اصالت فرستنده و پیام برای گیرنده احراز می شود و مطمئن می شویم که پیام دریافتی واقعاً از منبع مورد انتظار می باشد.

محرمانگی (Confidentiality): گيرنده مي‌تواند یقین داشته باشد که افراد غیر مجاز نمی توانند به محتوای داده دست پیدا کنند.

تمامیت (Integrity): اطمینان از این که در متن ارسالی هیچ گونه تغییری رخ نداده است.

انکارناپذیری (Non-Repudation): به هیچ عنوان فرستنده نمي‌تواند امضای خود را انكار نمايد.

گواهی امضای دیجیتال چه کاربردهایی دارد:

به استناد ماده 7 قانون تجارت الکترونیکی مصوب سال 1382 مجلس شورای اسلامی:

«هرگاه قانون وجود امضا را لازم بداند، امضای الكترونیكی مكفی است».

بر اساس این ماده، امضای دیجیتال به تنهایی و بدون نیاز به امضای دستی برای قانون كفایت کرده در نتیجه در کاربردهای مختلف می‌توان از گواهی امضای دیجیتال استفاده و از مزایای زیاد آن بهره ببرد.

امضاء دیجیتال

کاربردها:

1. امضای دیجیتال اسناد الکترونیکی:

با استفاده از گواهی امضای دیجیتال می‌توان اسنادی با فرمت های PDF، Word، Excel را امضا نمود. نرم‌افزارهای متداول برای امضای دیجیتال اسناد، نرم‌افزار‌های Adobe Acrobt Professional (برای امضای دیجیتال اسناد PDF) و مجموعه نرم‌افزار‌های Microsoft Office (برای امضای دیجیتال اسناد Word، Excel،) می‌باشند.

2. ورود امن به سامانه های تحت وب با استفاده از امضای دیجیتال:

یکی از مهمترین کاربرد های امضای دیجیتال، امن سازی ورود به سامانه ها با استفاده از امضای دیجیتال می باشد. در این صورت کاربران برای وارد شدن به حساب کاربری علاوه بر دانستن رمز عبور، نیازمند اتصال توکن به سیستم و بکارگیری امضای دیجیتال می‌باشند. این امر سطح امنیتی سامانه را در سطح بالاتری قرار می دهد.

مراحل دریافت گواهی امضای دیجیتال:

جهت دریافت این گواهی ابتدا به وب سایت مركز صدور گواهي الكترونيكي مياني دولتي عام مراجعه و مراحل را به شرح ذیل دنبال کنید

  • دریافت و تکمیل فرم های مربوط به درخواست صدور گواهی از طریق لینک http://www.gica.ir/portal/?65که دارای دو سطح می باشد:

سطح 2 : امضای دیجیتال(فرم شماره 1)

سطح 2: مهر سازمانی ( فرم شماره 6)

سطح3 : امضای دیجیتال( فرم شماره1-3)
(تصاویر فرم ها در مقاله)

گواهی امضاء
  • تهیه مدارک:

مدارک مورد نیاز گواهي امضای دیجیتال :

  • 1- هزینه صدور گواهی (مبلغ آن در دفتر ثبت نام صدور گواهی مشخص می شود)
  • 2- تكميل بودن فرم درخواست
  • 3- اصل و کپی هر دو روی کارت شناسایی ملی
  • 4- اصل و کپی یكی از مدارك شناسایی عكسدار معتبر:( شناسنامه ،گواهينامه، گذرنامه)
  • 5- کپی آگهی تاسيس (ممهور به مهر سازمان( 6
  • 6- .کپی آگهی آخرین تغييرات روزنامه رسمی (ممهور به مهر سازمان)
  • 7- .معرفی نامه نماینده سازمان (ممهور به مهر سازمان(
  • مراجعه به دفتر ثبت نام جهت تهیه توکن و دریافت گواهی: شما می توانید به دلخواه به یکی از دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر اسنادرسمی، دفاتر ثبت نام دولتی و یا دفاتر ثبت نام خصوصی مراجعه و نسبت به پرداخت نرخ تعرفه صدور گواهی اقدام نمایید.

چه افرادی نیاز به صدور گواهی امضای الکترونیکی دارند :

با استفاده از گواهی امضاء الکترونیکی شما می توانید از خدمات سامانه هایی مانند :

  • ستاد ایران( سامانه تدارکات الکترونیک دولت جهت استفاده ، مناقصه گذاران و مناقطه گران )

  • اعضای سامانه فاوا نفت

  • اعضای کانون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

  • اعضای کانون دفاتر اسناد رسمی

  • کاربران سامانه حمل و نقل برای دریافت کد رهگیری

  • اعضای سامانه جامع الکترونیک بازرگانان

  • ارسال اظهارنامه الکترونیک به اداره دارائی و امور مالیاتی

  • گواهی الکترونیک بانک ملت

  • و همچنین سایر شرکتهای خصوصیاستفاده نمود.

بنابراین مزایای امضای دیجیتال این است که با داشتن امضای دیجیتال در صورتی که تصمیم داشته باشید در فضای اینترنت، مبادله الکترونیکی با هویت مجازی داشته باشید، می‌توانید خود را به‌ گونه ای معرفی کنید که طرف مقابل به شما اعتماد کند و گیرنده می‌تواند از ماهیت فرستنده و اینکه اطلاعات حین انتقال تغییر پیدا نکرده مطمئن باشد؛ علاوه بر آن ، فرستنده نمی‌تواند امضای داده را انکار کند.

منبع:گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×