چت

گریتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

گریتینگ که در زبان فارسی به عنوان درپوش از آن یاد می شود، سازه ای مشبکی شکل و بسیار سخت است که به دلیل توان باربری بالا در پروژه های سنگین صنعتی و شهری به کار گرفته می شود. درپوش انواع مختلفی دارد و هرکدام از این زیرمجموعه ها ویژگی ها و کاربردهای متنوعی دارند.

گریتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله سعی شده است اطلاعاتی دقیق راجع به گریتینگ این محصول محبوب ارائه شود. مطالب نهفته در این مقاله عبارت اند از:

  • گریتینگ چیست؟
  • اجزا و قطعات تشکیل دهنده گریتینگ کدامند؟
  • با انواع گریتینگ از نظر جنس آشنایی دارید؟
  • فرآیند ساخت گریتینگ چیست؟
  • با طبقه بندی گریتینگ ها از نظر ظاهری آشنایی دارید؟
  • مزایا گریتینگ چیست؟
  • کاربرد ‌گریتینگ چیست؟
  • با شرکت‌های سازنده گریتینگ آشنایی دارید؟

گریتینگ چیست؟

گریتینـگ در زبان انگلیسی با معادل هایی چون شبکه، پنجره و چهارچوب آهنی یاد می شود که معنی دقیق تر و جا افتاده تر آن پنجره و شبکه است. در ادامه این مطلب نیز به توضیحات بیشتری در مورد آن می‌پردازیم. گریتینـگ در لغت به معنای شبکه و شانه عسل و به طور کلی مجموعه موازی و منظم با فواصل برابر است. زمانی که این مجموعه ها به صورت شبکه ای برهم عمود شوند در صنعت با عنوان گریتینـگ از آن ها یاد می‌شود.

گریتینگ چیست

گریتینـگ یک مدل شبکه از جنس فولاد است که کاربردهای متنوعی دارد و در بخش های مختلف صنعتی و شهرسازی به کار گرفته می شود و از طرفداران زیادی برخوردار است. به طور مثال درپوش انتخابی بسیار مناسب در نوع کف پوش و پله های کارخانه ها است و کارخانه های زیادی از پوشش گریتینـگ به عنوان کف پوش کارخانه خود استفاده می کنند. در تعریفی دیگر می توان گفت نوعی صفحه مشبک فلزی است که با استفاده از تسمه یا میلگرد تولید شده واین فلز مشبک به شکل شبکه هایی با فاصله برابر کنار هم قرار گرفته شده است. نوع چینش و ساختار هرنوع گریتینـگ متفاوت می باشد.

برخی از مفاهیم و تعاریفی که برای این محصول گفته شده است عبارت اند از:

عنصری که با وجود وزن کمی که دارد از ظرفیت باربری بالا برخوردار است.

یک شبکه چوبی یا فلزی که برای بستن یا کف دهانه استفاده می شود.

یک پارتیشن، پوشش، یا قاب میله یا میله موازی

مجموعه ای از خطوط نزدیک موازی به هم یا میله های حاکم بر روی یک سطح صیقلی

اجزا و قطعات تشکیل دهنده گریتینـگ

تسمه باربر

تسمه‌ای است که در دو طرف ساپورت ها قرار می‌گیرد و بار آورده بر روی گریتینگ را تحمل می‌کند.

رابط

که می‌تواند تسمه باشد یا میلگرد یا چهار پهلو. وظیفهٔ آن حفظ چشمه گریتینـگ است و باعث می‌شود که شکل هندسی گریتینگ خراب نشود و در جهت عمود بر تسمه‌های باربر نصب می‌گردد.

چشمه

فاصله بین تسمه‌های باربر و رابط‌ها با یکدیگر را چشمه یا مشبندی گریتینـگ می گویند. که این فاصله‌ها را با دو عدد مشخص می‌کنند و از یک رابطه ریاضی ساده پیروی می‌کند. x در y است. که x اندازه و فاصلهٔ بین تسمه باربر و y اندازه و فاصله بین رابط‌ها را نشان می‌دهد که طبق استاندارد ایزو همه فاصله‌ها را می‌بایست به میلیمتر حساب کرد.

انواع گریتینگ از نظر جنس:

گریتینـگ ها بسته به نوع کاربری در جنس های مختلف تولید و در بازار در دسترس می باشند:

گریتینگ های فلزی

که شامل دسته های زیر می شوند:

  • گریتینـگ گالوانیزه گرم
  • فولاد گالوانیزه سرد
  • چدن
  • استیلس استیل

گریتینگ های پلاستیکی و کامپوزیتی

که شامل دسته های زیر می شوند:

  • پلی پروپیلن ( PP )
  • یو پی وی سی ( UPVC )
  • پلی آمید ( PA )
  • پلی آمید تقویت شده ( کامپوزیتی – فایبرتک )
  • گریتینـگ های با روکش الاستومر ترمو پلاستیک ( TPE )
گریتینگ چیست

فرآیند ساخت گریتینگ

فرآیند تولید گریتینـگ های فلزی به دو روش ذیل انجام می شود :

  • روش اول : تولید با روش جوش CO2
  • روش دوم : تولید با روش الکتروفورج یا ماشینی

تولید با روش جوش CO2

سازنده این محصول که حتماً فردی دارای تجربه و مهارت است، کلیه مراحل تولید این محصول را از مرحله برش تسمه ها و میلگردهای درپوش، پانچ تسمه های گریتینگ، مونتاژ درپوش و در نهایت جوشکاری را با جوش co2 و با ماشین آلات مجهز انجام می دهد. نکته ای که در این فرایند اهمیت دارد این می باشد که گریتینگ با کیفیت جوش بخورد و بعد از جوش ایرادی نداشته باشد.

تولید با روش الکتروفورج یا ماشینی

این روش نسبت به روش جوش CO2 بروزتر می باشد. یکی از محدودیت هایی که در روش تولید درپوش بصورت الکتروفورج وجود دارد این است که در ایران تنها بصورت تسمه در چهار پهلوی تابیده تولید می شود.

طبقه بندی گریتینگ ها از نظر ظاهری

گریتینـگ ها به طور کلی از نظر ظاهری به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

1-اسلات: به گریتینـگ هایی که سوراخ های روی آنها به صورت نرده ای و موازی باشد اصطلاحاً اسلات گفته می شود.

2-پانچ: به گریتینـگ هایی که سوراخ های مربع یا دایره ای شکل روی آنها پانچ شده باشد، گریتینگ پانچی گفته می شود.

3-مشبک: گریتینـگ های تسمه در تسمه یا تسمه در نیم تسمه مرسوم در بازار که سوراخ های آنها به صورت مربع یا مستطیل باشد از این دسته هستند.

مزایا گریتینگ

  • ‌نصب آسان و سریع و عدم نیاز به جوشکاری جهت مستحکم نمودن آن در سازه‌های مرتفع
  • ‌مقاومترین سازه در برابر ساییدگی و عدم تغییر شکل در اثر کثرت استفاده
  • ‌ممانعت از تجمع گازهای پخش شده در محیط
  • ‌قدرت تحمل و استحکام بالا
  • ‌وزن سبک

کاربرد ‌گریتینگ

بیشترین کاربرد گریتینـگ در صنعت بوده، اما با توجه به احساس نیاز و پیشرفت‌های صورت گرفته، از گریتینـگ در شهرسازی و بیشتر در زیباسازی معابر و خیابان‌ها استفاده می شود. گریتینـگ برای راه پله‌های سازه‌های فلزی و همچنین در صورت بهینه سازی ساختار گریتینـگ و انتخاب متریال مناسب، می‌توان آن را وارد صنعت ساختمان سازی نیز کرد و راه پله‌های فرار و اسپیرال (پله گردان) را از نوع گریتینـگ طراحی و تولید نمود.

‌پتروشیمی،نفت و گاز‌، سازه‌های فلزی‌، کف پله‌، دور مخزن‌، پله‌های گردان‌، مخازن پتروشیمی، کشتی سازی‌، کانال‌های فاضلاب، کارخانه‌ها بخصوص صنایع غذایی، گریتینـگ زیر پایی اپراتورها و ماشینکارها از جمله موارد استفاده گریتینـگ در صنعت است.

ساختمان سازی، پله‌های فرار، پله‌های گردان‌، ایجاد پله‌های رفت و برگشتی و پاگردپله‌ها، حصار اطراف ویلاها، محافظ پنجره‌های آپارتمان، گریتینگ دوردرخت ورودی باغچه‌های شهری‌، کانال‌های فاضلاب شهری‌، جدول بندی خیابان‌ها‌، پل‌های هوای، پل‌های مقابل پارکینگ و درب منازل‌، دریچه‌های لولای،استخرها و… .

در فاضلاب‌ها ‌یا دریچه‌های هوا به عنوان فیلتر مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. برای جلوگیری از عبور ذرات بزرگ (مانند برگ) و عبور ذرات کوچک (مانند هوا و آب). ‌بیشترین مورد استفاده در صنایع پتروشیمی است. ولی با توجه به خواص فیزیکی (مقاومت بالا، سرنبودن در زمان برف و باران و…) توانسته گستره‌ی وسیعی از صنعت و شهرسازی را نیز به خود اختصاص دهد.

گریتینگ چیست

شرکت‌های سازنده گریتینگ

طی ۱۰ سال گذشته در سطح کشور، شرکتها و کارگاههای متعددی در زمینه تولید گریتینگ تأسیس شده و فعالیت خود را ادامه داده اند که بیشترین این شرکت‌ها در شهر اراک مشغول هستند در واقع اراک به عنوان مهد گریتینگ ایران شناخته شده است. تهران و اصفهان را نیز می توان به عنوان بخش های فعال در این حوزه نام برد. اکثر شرکت‌های سازنده گریتینگ در ایران، همچنان از روشهای سنتی جهت برش و پانچ تسمه‌های گریتینگ استفاده می‌کنند که این امر با توجه به مراحل ساخت گریتینگ، دارای راندمان پایین‌تری نسبت به روشهای بهینه و اتوماتیک می‌باشد. اراک توانسته برای اولین بار در ایران دستگاه فیدر تمام اتوماتیک (PLC)، جهت پانج و برش تسمه کویل گریتینگ را طراحی و تولید کرده تا علاوه بر کاهش نیروی انسانی و خطای پانچ کاری، باعث افزایش میزان تولید، راندمان کاری و ایجاد تحول در ساخت گریتینگ گالوانیزه شود.

جمع بندی

بطور کلی مهندسین سازه و معماری چه در صنعت ساختمان و چه در هر صنعت دیگر بفکر کاهش وزن سازه می باشند زیرا کاهش وزن بهمراه حفظ استحکام مورد نیاز می تواند از میزان مصرف مواد بکاهد که طبیعتا باعث کاهش هزینه ساخت محصول نهایی می گردد. سیستم گریتینگ با ساختاری که در سطور فوق شرح داده شده می‌تواند نسبت استحکام به وزن بالایی داشته باشد در نتیجه برای ساخت المانهای ویژه ایی مانند پله‌ها و پل‌ها از جذابیت خاصی برخوردار می‌باشد.

تهیه شده در گروه تولید محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×