چت

کوره‌های مقاومت الکتریکی

مکانیزم عملکرد این کوره‌ها بر اساس مقاومت الکتریکی کوره استوار است. در این نوع از کوره‌ها جریان برق هیچ ارتباطی با شارژ کوره ندارد یعنی حرارت توسط المنت‌های فنری شکل که دور بوته وجود دارد و جریان برق از آن‌ها می‌گذرد که ابتدا به بوته و بعد از بوته به شارژ انتقال می‌یابد.

کوره‌های مقاومت الکتریکی

قیمت روز مقاطع فولادی

کوره‌های مقاومت الکتریکی دارای انواع مختلفی می‌باشد که در این نوشتار به عناوین زیر باختصار خواهیم پرداخت:

  • کوره‌های مقاومت الکتریکی چیست؟
  • آشنایی با انواع کوره‌های مقاومتی
  • کوره‌های مقاومت الکتریکی چه مزایایی دارند؟
کوره‌های مقاومت الکتریکی

در کوره‌های مقاومت الکتریکی، مکانیزم عملکرد این کوره‌ها بر اساس مقاومت الکتریکی کوره استوار است. المنت‌های این کوره از آلیاژی با نقطه ذوب بالا و مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون بالا استفاده می‌شود. جریان الکتریسیته را با شدت‌جریان بالا از این المنت‌ها عبور می‌دهند و از حرارت ایجادشده و کنترل‌شده جهت ذوب فلزات استفاده می‌شود. جهت تنظیم حرارت این کوره‌ها از یک سیستم کنترل‌کننده استفاده می‌شود که با ارائه درجه حرارت به دستگاه تلرانسی حرارتی که خود دستگاه دارد حرارت را با قطع و وصل کردن جریان برق کنترل می‌کند کمی کمتر یا کمی بیشتر از درجه حرارت مذکور شده به دستگاه می‌باشد.

کوره الکتریکی

انواع کوره‌های مقاومتی

  • الف) کوره‌های مقاومتی با گرم‌کنندگی غیرمستقیم
  • ب) کوره‌های مقاومتی با گرم‌کنندگی مستقیم

کوره‌های مقاومتی با گرم‌کنندگی غیرمستقیم

این نوع از کوره‌ها جریان برق هیچ ارتباطی با شارژ کوره ندارد یعنی حرارت توسط المنت‌های فنری شکل که دور بوته وجود دارد و جریان برق از آن‌ها می‌گذرد که ابتدا به بوته و بعد از بوته به شارژ انتقال می‌یابد. این نوع کوره بر اساس جنس مقاومت به انواع زیر تقسیم می‌شوند.
 

کوره مقاومتی غیر مستقیم

1. کوره‌های مقاومتی با مقاومت فلزی جامد

در این نوع از کوره‌ها المنت‌های حرارتی به‌صورت مارپیچ (فنری شکل) به دور محفظه کوره پیچیده شده و حرارت ایجادشده در اثر عبور جریان، به فلز شارژ منتقل می‌گردد. جنس این المنت‌ها بیشتر از آلیاژهای نیکرم که تشکیل‌شده از نیکل– کروم- و آهن است و کرمل از کرم- آهن و آلومینیوم تشکیل‌شده است.

کوره فلزی

2. کوره‌های مقاومتی با مقاومت مایع

در کوره‌های نوع «الف» حرارت ایجادشده نسبتاً پائین (حدود 1200 الی 1300 درجه سانتی‌گراد) است. لذا جهت ایجاد درجه حرارت بالاتر از کوره‌های با مقاومت بالاتری استفاده می‌شود. اکثر عناصر در حالت مایع هدایت الکتریکی کمتری دارند. لذا از این خاصیت جهت ذوب فلزات دیگر می‌توان بهره‌برداری کرد. به این صورت که مثلاً در یک نمونه از این کوره‌ها از سیلیس مایع استفاده می‌شود. یعنی سیلیس مایع در بستر کوره واقع بر روی فلز شارژ تحت تأثیر عبور جریان الکتریکی قرار می‌گیرد و با ایجاد حرارتی که از انعکاس و انتقال به شارژ می‌رسد و شارژ موردنظر ذوب می‌شود. که امروز در این صنعت استفاده چندانی ندارند.

کوره مقاومتی

3. کوره‌های مقاومتی گرافیتی

به‌طورکلی این نوع کوره‌ها دارای میله گرافیتی است که بر روی دو تکیه‌گاه قرارگرفته است. با عبور جریان الکتریسیته از این میله گرافیتی حرارت ایجاد می‌شود که باعث ذوب شارژ می‌شود. این میله‌های گرافیتی به‌مرورزمان مصرف می‌شود مصرف این الکترودهای گرافتی برای هر (Kwh 1000) کیلووات ساعت جریان برق Kg 2 است. اتمسفر ذوب در این کوره‌ها معمولاً خنثی بوده. یعنی ذوب در خلأ واقع می‌شود و بیشتر برای ذوب فلزات غیر آهنی و چدن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد و در مواردی فولادها

کوره گرافیتی

کوره‌های مقاومتی با گرم‌کننده مستقیم

در این نمونه از کوره‌های مقاومتی مقاوم موردنظر که جریان برق از آن می‌گذرد همان فلز شارژ است که در اثر عبور جریان الکتریسیته با ولتاژ کم و جریان زیاد (آمپراژ زیاد) گرم شده و موجب ذوب آن می‌شود. از این نوع از کوره‌ها جهت ذوب فلزات کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد و بیشتر جهت گرم نگه‌داشتن فلزات استفاده می‌شود.جنس نسوز جداره ایرفکس H تنها عیب آن مصرف برق زیاد است . (سه فاز- تک فاز) و مخصوص عملیات حرارت (بر روی چدن‌ها و فولاد انجام می‌گیرد.)

کوره مقاومتی غیر مستقیم

مزایا

  • آلودگی کم.
  • کارکردن راحت‌تر نسبت به بقیه کوره‌ها و در موسسه‌های آموزش بزرگ و همچنین در دانشگاه‌ها بزرگ جهت ذوب ، یا نگه‌داشتن ذوب استفاده می‌شود.
  • همچنین کار اصلی این کوره‌ها بهبود خواص مکانیکی در فلزات است.

منبع: گروه تامین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×