چت

چگونه در محیط کار از سرطان جلوگیری کنیم؟

یکی از بیماری‌های تهدید کننده محیط کار بیماری سرطان است که این بیمار در محیط‌های صنعتی به‌مراتب بیشتر است. در مصرف مواد و حلال‌های فرار شیمیایی دقت کنید. لازم است اتاق، تهویه کامل داشته باشد. در موارد مجاورت طولانی‌مدت با آفتاب، حتماً از كلاه لبه‌دار و کرم‌های ضد آفتاب(با نظر پزشك) استفاده نمایید.

چگونه در محیط کار از سرطان جلوگیری کنیم؟

قیمت روز مقاطع فولادی

سرطان در محیط کار

کار کردن بخش جداناپذیری از زندگی تمام افراد جامعه است. بخش زیادی از محیط‌های کاری محیط‌هایی هستند که فرد در آن‌ها با خطرات مکانیکی، خطرات شیمیایی، خطرات بیولوژیکی و دیگر خطرات مواجه است. برخی از این خطرات موجب بروز بیماری در افرادی خواهد شد که روزانه در این محیط‌ها حضور دارند. سرطان در محیط کار یکی از انواع آن است. احتمال ابتلا به این بیماری در محیط‌های صنعتی بیشتر از دیگر محیط‌ها است. 

برای پیشگیری از سرطان در محیط کار توصیه‌هایی برای شما شرح داده‌ایم که شما می‌توانید با مطالعه آن‌ها احتمال ابتلا به آن در محیط کار را به حداقل برسانید. این توصیه‌ها در بخش‌های زیر بیان شده‌اند:

  • راهکارهایی برای محافظت کارکنان از سرطان‌های شغلي
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری‌های فردی از بروز سرطان‌های شغلی

راهکارهایی برای محافظت کارکنان از سرطان‌های شغلي

برای پیشگیری از سرطان در محیط کار در نخستین مرحله باید افرادی که در محیط کار خود در معرض تماس با عوامل سرطان زا هستند شناسایی شوند. شناسایی این افراد بر اساس آلاینده‌ها و مواد موجود در محیط کار آسانی است.

 و به دليل تمركز عوامل خطرساز در گروه‌های خاصي از كارگران، پيشگيري از سرطان در محیط کار مؤثرتر است. اگر شما کارفرما و یا مدیر کارگاه یا کارخانه‌ای هستید، به این نکات حتما توجه کنید:

محیط کار را به دستگاه‌های تهویه مناسب مجهز کنید. فعالیت‌های مکانیکی مانند خرد کردن، اره کردن، شکستن، ترکاندن، مته کردن و ساییدن تولید گردوغبار می‌کنند. نصب دستگاه‌های تهویه و مکش قوی در سطح کارگاه‌ها برای خروج گردوغبار، ذرات فلزات، بخارهای مواد سمی و نیز گازهای شیمیایی از درون محیط کار، بسیار سودمند هستند و یکی از راه‌های اساسی در پیشگیری از ابتلای کارکنان به سرطان‌ها، به‌ویژه سرطان ریه است.
 

   خطرات شیمیایی در محیط کار
  • با کارشناسان بهداشت صنعتی و ایمنی همکاری کنید. نظارت و بازرسی دقیق از سوی كارشناسان برای جلوگیری از بروز سرطان‌ها بسیار مهم است. تهیه گزارش از موارد مبتلایان به سرطان در كاركنان مراكز صنعتی، برای انجام اقدام‌های اساسی پیشگیری و درمان هرچه سریع‌تر آنان ضروری است.
  • برگزاری دوره‌های آموزشی، به‌ویژه آشنایی با اصول بهداشت و راه‌های پیشگیری از بروز سرطان‌های شغلی، برای کارکنان شاغل در مراکز صنعتی لازم است. تمام كاركناني كه در معرض خطر مواجه با عوامل سرطان‌زای شغلي قرار دارند، بايد از اين خطر آگاه باشند و به آن‌ها در مورد روش‌های مناسب حفاظت و ايمني شغلي آموزش داده شود.
  • تأسیسات و دستگاه‌های تهویه مطبوع در محیط کار را به‌طور منظم مورد بررسی قرار دهید تا از مناسب بودن وضعیت آن‌ها مطمئن شوید.
  • بر نظافت منظم و پیوسته محیط کار طبق روش‌های ایمن و بهداشتی نظارت کنید.
  • استفاده از موادی که مشكوك به سرطانی زایی هستند را كاهش دهید و موادی كه زیان‌آور نیستند را جایگزین آن‌ها سازید.
  • بر روی دستگاه‌هایی كه از روغن‌های معدنی و شیمیایی استفاده می‌کنند، حفاظ در نظر بگیرید. این كار، موجب جلوگیری از پاشیده شدن این مواد به اطراف، به‌ویژه بر روی بدن كاركنان شده و می‌تواند از آسیب‌های پوستی نیز جلوگیری کند.

توصیه‌هایی برای پیشگیری‌های فردی از بروز سرطان‌های شغلی

در مصرف مواد و حلال‌های فرار شیمیایی دقت کنید. لازم است اتاق، تهویه کامل داشته باشد. در صورت امکان در محیط آزاد با حلال‌ها کارکنید یا پنجره‌ها را بازکنید. حلال‌ها در رنگ‌زداها، چربی‌زداها ، رقیق‌کننده‌های رنگ و موادی که برای خشک‌شویی استفاده می‌شوند، وجود دارند و با سرطان مرتبط هستند. بنابراین برای پیشگیری از سرطان در محیط کار باید به آن‌ها توجه نمود.
 

خطر در محیط کار

اگر از كاركنان تأسیسات یا سكوهای نفتی هستید و در معرض نور مستقیم آفتاب كار می‌کنید، لازم است از لباس سبك و آستین‌دار و شلوار بلند استفاده كنید. در صورت مجاورت طولانی‌مدت با آفتاب، حتماً از كلاه لبه‌دار و کرم‌های ضد آفتاب(با نظر پزشك) استفاده نمایید.

اگر در محیطی کار می‌کنید که در آن در معرض تراکم بالایی از ذرات ریز، الیاف و گردوغبار قرار دارید، ماسک محافظ مناسب را روی بینی و دهان خود قرار دهید و مطمئن شوید ماسک به طرز صحیح روی صورت شما قرارگرفته است و مانع از دید شما نمی‌شود. ماسک‌های ایمنی باید به‌خوبی بر روی صورت بنشینند و درز و منفذی به بیرون نداشته باشند. استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مانند ماسک‌ها و پوشش‌های ایمنی مخصوص صورت، می‌تواند تا حد زیادی از بروز سرطان ریه ممانعت نماید.
 

ماسک
  • برای معاینه‌های دوره‌ای پزشكی و ارزیابی وضعیت سلامت خود مراجعه کنید. هرگز فراموش نشود که تشخیص و درمان هرچه زودتر سرطان‌ها، در پیشگیری از سرطان در محیط کار حائز اهمیت بسیار است. انجام معاینه‌های دورهای منظم و پیوسته، به‌خصوص معاینه‌های دستگاه تنفس و تهیه گزارش از هرگونه آسیب مشکوک ناشی از کار توسط پزشک، موجب پیشگیری از سرطان در محیط کار خواهد شد.
  • در هنگام كار با مواد شیمیایی، رعایت اصول بهداشت و ایمنی در محیط كار بسیار بااهمیت است. شستشوی دست‌ها، صورت و لب‌های خود پیش از نوشیدن آشامیدنی و غذا خوردن از مهمترین اصول بهداشت و ایمنی است.
  • از تماس با آفت‌کش‌ها پرهیز کنید. در صورت تماس با آفت کش معمولا این مواد بر روی پوست صورت قرار می‌گیرند. در صورت تماس، باید به‌سرعت بدن را شست‌وشو داد.
  • تا حد ممکن سطوح کاری را عاری از گردوغبار و مواد شیمیایی نگهدارید و از روش‌های تمیز کردن تر (مرطوب) استفاده نمایید تا گردوغبار ایجاد نشود.
  • در صورت مشاهده هرگونه برآمدگی یا زخمی كه بهبود نمی‌یابد، به دنبال درمان سریع آن باشید و هرچه سریع‌تر به پزشك مراجعه كنید.
  • از برخورد غیرضروری با اشعه ایکس تا حد امکان پرهیز کنید.

در زمان کار در مراكز صنعتی، از وسایل محافظتی مانند پیش‌بند، دستكش، كلاه، لباس مخصوص به‌طوری‌که تا مچ دست پوشیده باشد، کفش‌های ایمنی، ماسک و عینك برای محافظت از تابش نور خورشید و پرتوها و آلودگی محیطی استفاده كنید. دوره‌های آموزشی را جدی بگیرید. در این دوره‌ها بهداشت و راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌ها و آسیب‌ها به‌خصوص سرطان‌های شغلی آموزش داده می‌شود.

حرف آخر

در این مقاله به بررسی عوامل و راهکارهای پیشگیری از سرطان در محیط کار پرداختیم. حفظ سلامت هر فرد در محیط کار از مهمترین و ضروری‌ترین اقداماتی است که باید انجام شود. برای این منظور باید تمام اقدامات لازم که مانع از ابتلای افراد به سرطان می‌شود توسط کارفرما انجام شود. از طرفی خود کارکنان نیز باید نسبت به موارد ایجاد کننده سرطان در محیط کار آگاهی داشته باشند. معاینات دوره‌ای برای مشاغل پرخطر و آموزش نیروها نباید فراموش شود.

منبع: گروه تامین محتوای فولاد 24

×