چت

پروفیل گالوانیزه

<p>پروفیل ها مصارف زیادی در ساختمان سازی، صنعت و راه سازی دارند، اما بیشترین کاربرد آن در ساخت در و پنجره ها می باشد.در این مقاله به شرح بیشتری درمورد پروفیل گالوانیزه می پردازیم.</p>

پروفیل گالوانیزه

گالوانیزه کردن پروفیل (گالوانیزاسیون)

تولید پروفیل گالوانیزه یا گالوانیزه کردن یک فرایند شیمیایی، الکتریکی یا مکانیکی است که در طی آن پوشش محافظ از جنس روی به فولاد یا آهن اضافه می گردد تا از زنگ زدن فولاد و یا آهن جلوگیری شود. رایج ترین روش تولید پروفیل فولادی گالوانیزه و گالوانیزه کردن،تولید پروفیل فولادی گالوانیزه به روش گرم ، Hot-Dip Galvanization است که در آن اصطلاحاً قطعات در حمام روی مذاب شده غرق می شوند.

در تولید پروفیل فولادی گالوانیزه به روش گرم Hot-Dip Galvanization، عموماً کاهش مقاومتی در فلزی که قرار است عملیات گالوانیزاسیون روی آن انجام شود، ایجاد نمی کند، به استثنای فولادهای با مقاومت بالا (> 1100 مگاپاسکال) که در آن کمبود هیدروژن می تواند مشکل ایجاد کند. فرآیند تولید پروفیل فولادی گالوانیزه به روش گرم ، Hot-Dip Galvanization، در تولید محصولاتی که به طور مداوم در معرض مواد خورنده مانند اسیدها، از جمله باران های اسیدی در فضاهای باز قرار دارند، استفاده می گردد.

تولید پروفیل فولادی گالوانیزه حرارتی یا Sherardizing :

قطعات و پودر روی در یک مخزن استوانه ای چرخشی سر بسته قرار می گیرند. با افزایش دمای مخزن در حدود 300 درجه سانتیگراد، فلز روی و قطعات آهن که در استوانه قرار گرفته اند با هم ترکیب شده و آلیاژی از جنس همان فلز و روی، بر سطح قطعه مورد نظر تشکیل می شود. در این روش، جهت آماده سازی نهایی سطح کالا، سطحی صاف و صیقلی، از روش شات بلاست کمک گرفته می شود. این فرآیند به عنوان “گالوانیزاسیون خشک” نیز شناخته می شود، زیرا از هیچ مایعی جهت انجام کار استفاده نمی شود. این می تواند از مشکلات احتمالی ناشی از کمبود هیدروژن ، که در موارد قبلی به آنها اشاره گردید، جلوگیری کند.

Electro Plating:

یک روش اقتصادی، همه کاره و موثر برای اعمال پوشش محافظتی به قطعات کوچک فولاد و قطعات اتصال است به ویژه آنهایی که دارای رزوه در بدنه خود هستند. به طور کلی، یک حد بالای اقتصادی برای توده پوشش روی وجود دارد که می تواند توسط آبکاری استفاده شود و به طور معمول برای قرار گرفتن در معرض فضای باز بدون پوشش های تکمیلی استفاده نمی گردد.

دیگر روش های تولید پروفیل فولادی گالوانیزه:

  • CONTINUOUS GALVANIZING PROCESSES
  • MECHANICAL PLATING
  • THERMAL SPRAY
  • ZINC RICH PAINTS
پروفیل گالوانیزه

موارد کاربرد پروفیل گالوانیزه:

از پروفیل فولادی گالوانیزه در ساپورت های تاسیساتی جهت مهار کانال، سینی کابل، انواع لوله و همچنین جهت مهار برخی قطعات خاص در سازه های ساختمانی استفاده می شود.

ضمناً با توجه به پوشش گالوانیزه این پروفیل، استفاده از آن در محیط های بیرونی و در نواحی با رطوبت بالا امکان پذیر است. با توجه به ظاهر مناسب تمام انواع پروفیل فولادی گالوانیزه و درپوش های پلاستیکی طراحی شده برای انتهای پروفیل ها، استفاده از این پروفیل ها در فضاهای باز مانند پارکینگ ها که در معرض دید عموم قراردارند متداول است.

همچنین پروفیل گالوانیزه یکی از قطعات مهمی است که به عنوان یک المان صلب به منظور مقاوم سازی و تقویت قاب در و پنجره های پی وی سی، با ضخامت ، شکل و سایز متفاوت در داخل پروفیل های استفاده می شود. این تقویت کننده ها (آلیاژ تشکیل شده از آهن و روی) می توانند مانع تغییر فرم قاب در و پنجره یو پی وی سی شوند. به بیان دیگر در صورت نبود این قطعه ممکن است قاب و در و پنجره در بلندمدت با تغییر شکل و حتی با تغییر فرم حالت مواجه شود.

هر چه فشارهای وارده به پنجره بیشتر و سطح پنجره بزرگ تر باشد ضخامت پروفیل های گالوانیزه نیز باید بیشتر شود . این ضخامت از ورق ۶/. میلی متری شروع میشود. نوع معمول آن ضخامت ۱.۲۵ میلی متر است که در بیشتر درها و پنجره های خانگی به صورت فلز تقویت کننده به کار می رود.

این ضخامت در پنجره های دوجداره برج های بلند به دلیل افزایش فشار باد بیشتر از پنجره های دوجداره ساختمان های با ارتفاع پایین می باشد. در ساختمان ها و برج هایی که ارتفاع زیادی دارند و فشار باد زیادتر می باشد و ضخامت پروفیل گالوانیزه نیز افزایش پیدا می کند. افزایش ضخامت گالوانیزه در پنجره های دوجداره با به کارگیری و بستن یراق آلات روی قطعات تقویت شده ضمن افزایش مقاومت پنجره ها از خطر افتادگی باز شوهای پنجره جلوگیری خواهد کرد و استقامت پنجره ها را بالا خواهد برد. فرم دهی و ساخت پروفیل های گالوانیزه توسط ماشین آلات تمام اتوماتیک صورت می گیرد و تنوع آن شامل این محصولات: پروفیل گالوانیزه F47، پروفیل های گالوانیزه L25، پروفیل گالوانیزه UH36، پروفیل گالوانیزه U48، پروفیل های گالوانیزه U70، پروفیل های گالوانیزه U100، پروفیل های گالوانیزه C50 ، پروفیل های گالوانیزه C70 ، پروفیل های گالوانیزه C100 می باشد.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×