چت

پایه فنس یا تیر حصار چیست؟

پایه فنس به عنوان تکیه گاه توری و فنس‌هایی که دارای ضخامت های مختلفی هستند، استفاده می‌شود. لوله‌های مخصوصی که حدود 3 متر ارتفاع دارند. جنس بعضی از آنها از گالوانیزه و بعضی از آهن ساخته می‌شوند.

پایه فنس یا تیر حصار چیست؟

در قدیم برای محافظت زمین‌های خود از ابزاری مثل شاخ و برگ و بوته استفاده می‌کردند. امروزه برای حفاظت زمین از فنس استفاده می‌شود. برای این که بتوان دور زمین را حصار کشی کرد، ابتدا باید بتوان با پایه‌‌ها و میله‌‌هایی این فنس را در اطراف زمین نصب نمود. در ادامه در مورد پایه فنس و حصارکشی توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

  • انواع پایه فنس
  • مراحل نصب فنس و حصارکشی
  • نکات مهم در مورد حصارکشی

برای اطلاع از قیمت روز میلگرد کلیک کنید.

برای اطلاع از قیمت روز ورق کلیک کنید.

انواع پایه فنس

1-پایه فنس چوبی

 از اولین پایه‌های ساخته شدن در جهان هستند که بیشتر در کشورهای اروپایی بدلیل دکور زیبایی که دارند، با وجود ایمنی پایین و عمر و دوام محدود چوب، همراه با پوشش گیاهی استفاده می‌شوند. فنس‌های چوبی از درختانی مانند سرو، صنوبر و کاج و چوب قرمز ساخته می‌شوند. این نوع پایه دارای قیمت بالاتری نسبت به پایه‌های آهنی می‌باشد.

2- پایه فنس بتنی

 از بتن ساخته می‌شود و وزن آن از بقیه پایه‌ها سنگین‌تر است. این امر باعث شده که پایه‌ فنس‌های بتنی غیر قابل دزدیدن باشد. در پایه بتنی از 3 شاخه میلگرد در داخل بتن استفاده می‌کنند. این پایه‌ها در شرایط آب و هوایی مختلف بسیار مقاوم است.

از پایه‌های بتنی در محصور کردن باغ‌ها، به خصوص باغ‌های انگور و کیوی استفاده می‌کنند. در باغ انگور می‌توان با رد کردن سیم مفتول یا میلگرد از سوراخ‌های پایه‌های بتنی، پایه‌های محکمی برای سوار کردن انگور ساخت.

پایه‌های بتنی نسبت به پایه‌های فلزی در مناطق مرطوب مقاومت بیشتری دارند و زنگ نمی‌زنند اما پایه‌های فلزی به مرور زمان در آب و هوای مرطوب دچار زنگ زدگی می‌شوند.

3-پایه فنس فلزی

 از گالوانیزه و یا لوله‌های داربستی سیاه ساخته می‌شوند که می‌توانند به صورت نبشی و پروفیل و یا قوطی هم باشند. این پایه‌ها به دو صورت تک شاخ و جفتی ساخته می‌شوند.

فنس‌های گالوانیزه مقاومت بیشتری دارند و ضد زنگ زدگی و خوردگی هستند و اگر روکش پی وی سی داشته باشند، طول عمرشان بالاتر هم می‌رود. ولی فنس‌های مفتول سیاه در برابر گرما مقاومت کمتری دارند.

انواع پایه فنس

مراحل نصب فنس و حصارکشی

مرحله اول انتخاب پایه می‌باشد. بهترین پایه که برای این امر انتخاب می‌شود، لوله است. لوله دارای قیمت مناسب‌تر و استحکام بیشتر می‌باشد. لوله مرسوم ترین نوع پایه فنس است که به صورت سیاه و گالوانیزه تهیه می‌گردد.

مرحله دوم شامل حفر چاله می‌باشد. چاله‌هایی به فاصله 2 الی 3 متر حفر می‌کنند. پایه‌ها را درون آن قرار می دهند و با ملات بتن شن، ماسه و سیمان آن را در جای خود محکم می‌کنند.

در مرحله سوم نوبت به نصب توری حصاری می‌رسد. فنس حصاری با قطر مفتول از 2 میلی متر تا 5 میلی متر تولید می‌شود. اندازه چشمه‌های فنس هم متغیر است و از 4 سانت تا 7 سانت ساخته می‌شود. توری فنس‌ها را باز کرده و با مفتول روی پایه‌ها نصب می‌کنند. لازم است تا فنس را محکم کشیده تا صاف و بدون افتادگی نصب شوند.

مرحله چهارم نصب سیم خاردار است. سیم خاردار در دو نوع خطی (ساده) و حلقوی قابل تهیه است. انتخاب هر کدام بستگی به سلیقه و هزینه مشتری دارد. سیم خاردار را می توان با مفتول به سوراخ‌هایی که روی پایه وجود دارد، محکم کرد.

در پایان اگر مشتری تمایل به دیوار بتنی داشته باشد از سطح صفر زمین قالب فلزی بسته می‌شود و درون قالب با بتن پر می‌شود.

پایه فنس

کاربرد تیر حصار

فنس و نگهدارنده آن جزء تجهیزات حصار کشی محسوب می‌شوند. از گذشته تا کنون مقاومت پایه فنس موضوعی حائز اهمیت به شمار می‌آید. بنابراین به مرور تلاش شد تا محصولاتی تولید شوند که در شرایط بد آب و هوایی بتوانند بیشترین عمر را داشته باشند. برای مثال در گذشته از بوته ها و شاخه های درختان برای ایجاد حصار استفاده می‌شد. با گذشت زمان و رشد تکنولوژی تجهیزاتی مانند فنس های امروزی شکل گرفت. این تلاش ها ادامه یافت تا اینکه این محصولات از جنس مواد مقاوم تری تولید شدند امروزه پایه ها و فنس های گالوانیزه در دسته ی بهترین محصولات حصار کشی قرار دارند. 

نکات مهم در مورد حصارکشی

برای حصارکشی باید به نوع محصول توجه کرد. همانطور که قبلا اشاره کردیم بهترین نوع پایه و فنس، استفاده از گالوانیزه با روکش پی وی سی می‌باشد تا طول عمر محصول را افزایش داده و در هزینه‌های تعویض محصول صرفه جویی شود.

بعد از نصب پایه‌ها باید بتن ریزی صورت گیرد. شیب بتن باید به گونه‌ای باشد که آب در محل تیر حصار جمع نشود. اگر برای پایه از لوله یا قوطی استفاده شود باید سر بالایی آن مسدود شده تا از ورود آب به داخل آن جلوگیری گردد.

در نهایت می‌توان گفت که پایه‌های فلزی در برابر پایه‌های چوبی بسیار مناسب‌تر و مقرون به صرفه است و ایمنی و مقاومت بیشتری نسبت به چوب دارد. پایه‌های بتنی از نظر مقاومت و ایمنی نسبت به پایه‌های فلزی ارجح تر هستند. فنس کشی راحت ترین و مقرون به صرفه ترین حالت محصور کردن زمین، باغ و کارگاه است.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×