چت

ورق های مورد استفاده در صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی یکی از بزرگترین صنایع تولیدی در کشور محسوب و یکی از بازارهای پرمصرف فولاد نیز می‌باشد، بطوریکه به طور میانگین حدود 800 تا 1360 کیلو از بدنه خودرو را تشکیل می‌دهد، ورق های فولادی نقش بسیار مهمی در تولید خودرو دارد، تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که جنس خودروها از چه فلزی است؟ و آیا در ایمنی سرنشین تأثیر دارد یا خیر؟ در این نوشتار قصد داریم به طور کامل به این موضوع بپردازیم.

ورق های مورد استفاده در صنعت خودروسازی

جالب است بدانید تنها با رعایت اصول و قواعد رانندگی نمی‌توان حفظ جان سرنشینان خودرو را تضمین کرد بلکه جنس اجزای سازنده این وسیله نقلیه نیز در جلوگیری از آسیب دیدگی پس از تصادف بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل باید بهترین آلیاژ فلزی انتخاب گردد  که در این میان ورق های فولادی بهترین و اولین انتخاب در ساخت خودرو می باشند، ورق فولادی به دو شکل ورق گالوانیزه و ورق آلیاژی در صنعت خودروسازی استفاده می‌گردد که در این نوشتار به بحث و بررسی این ورقها خواهیم پرداخت.

  • کاربرد فولاد در صنعت خودروسازی
  • جنس ورق خودرو
  • ضخامت ورق بدنه خودرو
  • جمع بندی

قیمت روز ورق های فولادی

کاربرد فولاد در صنعت خودروسازی

  1. امکان بازیافت حتی پس از 21 سال مصرف و یا بیشتر
  2. در دسترس بودن و کم هزینه بودن
  3. استحکام بالای آن و ایجاد ایمنی بالا برای خودرو و سرنشینان آن
  4. قابل تعمیر بودن 
  5. خاصیت انعطاف پذیری
  6. سازگاری با محیط زیست

ورق خودرو

جنس ورق خودرو


در ساخت ورق خودرویی عمدتا از آلیاژهای فولادی ذیل استفاده می‌گردد:


C1010

ورق C1010 دارای قابلیت جوش پذیری به روش مقاومتی است و جهت ساخت اجزایی از بدنه خودرو کاربرد دارد، این آلیاژ به هر دو صورت نورد گرم و نورد سرد استفاده می‌گردد. دارای قابلیت ماشین کاری ، انعطاف پذیری بالا و جوش پذیری مطلوب را دارد.


ASTM A36

از دیگر ورق های مورد استفاده در این صنعت می‌توان به ورق ASTM A36 اشاره نمود که به روش نورد گرم تولید و پرکاربردترین ورق نورد گرمی است که در ساخت بدنه کاربرد دارد.


 1141


ورق 1141 نوعی از فولاد کربن متوسط می‌باشد که در ساخت اکسل خودرو  و ماشین های سنگین کاربرد فراوان دارد 


 1045


 ورق 1045 نوعی ورق با نام ورق کربن متوسط می‌باشد که دارای قابلیت هایی مانند ماشین کاری، عملیات حرارتی و کشش سرد می‌باشد.


TRIP 

این نوع ورق دارای ویژگی مقاومت در برابر ضربه،افزایش طول،  قابلیت فرم دهی است.


ورق گالوانیزه


ورق گالوانیزه نیز از ورق سرد تهیه می‌گردد و دارای لایه محافظتی روی بوده که موجب می‌گردد در برابر خوردگی در محیط های مختلف محافظت شود و دارای انعطاف پذیری، رنگ پذیری و سطحی صاف و ضخامت کم دارد، ضخامت این ورق بین 0.4 تا 2 میلی متر می‌باشد که در ایران ورق خودرو توسط شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، شرکت فولاد تاراز و فولاد مبارکه و ... تولید می‌گردد.

صنعت خودروسازی

ضخامت ورق بدنه خودرو


ضخامت  ورق خودرو بر روی قابلیت شکل‌پذیری تاثیر می‌گذارد. با افزایش ضخامت، شکل‌پذیری کاهش می‌یابد. ورق مورد استفاده در صنعت خودرو معمولاً محصولات فولادی نورد تخت می‌باشد و از ضخامت 0.4 تا 2 میلیمتر‌ متغیر است. همچنین عرض این مقاطع  800، 880 و 1000 میلیمتر انتخاب می‌شود. انتخاب ضخامت بسته به نوع ماشین متغیر است. مثلا در ساخت بدنه پژو 405 از ورق سیاه فولاد مبارکه ضخامت 0.7 استفاده می‌شود. ضخامت و وزن با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. از آنجا که در تولید خودرو کنترل وزن بسیار حائز اهمیت است، بنابراین انتخاب ضخامت بهینه ورق امری مهم تلقی می‌شود.

جمع بندی


بطور کلی یکی از هشت قسمت اصلی خودرو، بدنه خودرو است که تولید خودرو با کیفیت مستلزم انتخاب جنس بدنه است، وب سایت فولاد 24 بطور روزانه قیمت گالوانیزه کارخانه های مختلف را بروزرسانی می‌نماید جهت مشاهده قیمت ورق گالوانیزه  کلیک نمایید و یا جهت ثبت آگهی خرید و فروش و هرگونه مشاوره کارشناسان ما از طریق شماره تماس 03135060 آماده پاسخگویی به شما هستند.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد 24

 

دیدگاه ها
×