چت

ورق آتشخوار یا مخزنی چیست؟

ورق آتشخوار مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد، از ویژگی‌های شاخص ورق‌های آتشخوار، می‌توان به استحکام کششی بالای آن اشاره نمود، در ادامه به مشخصات این نوع ورق و انواع آن می‌پردازیم.

ورق آتشخوار یا مخزنی چیست؟

از ورق آتشخوار که در دو حالت شیت و رول عرضه می‌شود، برای ساخت دیواره به صورت خم و عدسی که در مخازن صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کاربرد فراوان دارد، استفاده می‌شود. ورق آتشخوار یکی از انواع ورق‌های آلیاژی محسوب می‌شود که توسط کارخانجات داخلی از جمله فولاد مبارکه اصفهان تولید می‌گردد. همچنین این ورق توسط کشورهای دیگر از جمله کره و چین هم تولید، و به کشور ما وارد می‌شود. در این مقاله برای مطالعه این مطالب همراه ما باشید:

  • مشخصات ورق آتشخوار یا مخزنی
  • ورق‌های مخزنی
  • نمونه‌ای از استانداردهای ورق‌های مخزنی

مشخصات ورق آتشخوار یا مخزنی

ورق آتشخوار در گریدهای مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود. تفاوت گریدهای مختلف ورق آتشخوار در میزان تحمل فضا و دما، قابلیت عدسی شدن، تست کشش و ضربه می‌باشد. هرچقدر گرید بالا رود، قابلیت‌های مذکور در ورق‌های آتشخوار افزایش پیدا می‌کند. فاکتوری که ورق‌های فولادی را با یکدیگر متفاوت می‌کند، ترکیب ساختاری آن‌ها است. ترکیب شیمیایی ورق آتشخوار نیز، آن را منحصر بفرد کرده است و باعث شده ورق‌های آتشخوار بتوانند حرارتی از 585 تا 1250 درجه سانتیگراد را تحمل کنند و در نتیجه این ورق آلیاژی می‌تواند مایعات و گازها را با درجه حرارت خیلی بالا عبور دهد. ورق آتشخوار A516 و 17mn4 از مهمترین و پرکاربردترین ورق‌های آتشخوار است. ورق آتشخوار A516 Gr 60 و ورق A516 Gr 70 بیشترین استفاده را در صنایع، بخصوص مخزن سازی دارند. لازم به ذکر است ورق آتشخوار A516 Gr 70 در مقایسه با A516 Gr 60 کیفیت، خواص جوشکاری و برشکاری و همچنین انعطاف پذیری بالاتری دارد.

ورق‌های مخزنی

ورق‌های مخزنی در صنایع مخزن سازی دیگ‌های بخار کاربرد بسیاری دارد. همچنین از دیگر موارد استفاده این ورق‌ها می‌توان به مخازن تحت فشار، اتصالات و مبدل‌های تحت فشار، مخازن کروی و تجهیزات انرژی‌های تجدید پذیر اشاره کرد.

نمونه‌ای از استانداردهای ورق‌های مخزنی

A516 GR70-60, A283, A285 ،17MN4،…….
 

نمونه‌ای از استانداردهای ورق‌های مخزنی

ورق A516

این ورق که به دلیل تولید به کمک نورد گرم در دسته ورق‌های گرم قرار می‌گیرد، از گروه ورق‌های فولادی ساختمانی می‌باشد و عمدتاً در دو گرید 60 و 70 به بازار عرضه می‌شود. کاربرد اصلی این ورق در صنایعی که نیاز به سختی بالایی دارند مثل ساخت مخازن جوشی است.

این نوع ورق در 4 گرید اصلی 55، 60، 65 و 70 و با نام‌های A516 Gr 65 ،A516 Gr 60 ،A516 Gr 55 و A516 Gr 70 تولید و راهی بازار می‌شود. تفاوت این گریدها در درصد ترکیب عناصر سازنده ورق از جمله کربن منگنز مولیبدن کرم و در موارد خاص نیکل وانادیوم و تنگستن می‌باشد. بالاترین ضخامت تولیدی برای هر دسته از ورق های A516 به شرح زیر می‌باشد:

ضخامت- گرید

  • 55-305
  • 60-205
  • 65-205
  • 70-205

تولیدکنندگان ورق A516

  • شرکت ایلیج – اکراین
  • شرکت پوسکو– کره جنوبی
  • شرکت دوفرکو – بلژیک


ورق A36

ورق‌های فولادی جهت استفاده در محیط دریایی در استانداردهای متعددی تولید می‌شود که در این میان ورق A36 معروف‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها می‌باشد. این ورق، به ورق دریایی نیز معرف است و به منظور طراحی و تولید بدنه کشتی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. چقرمگی بالا، دارا بودن استحکام خمشی و مقاوم بودن در برابر آب شور دریا از مهم ترین ویژگی‌های آن می‌باشد. ورق A36 نیز به کمک نورد گرم تولید می‌شود. از لحاظ ترکیب شیمیایی این ورق ترکیبی به دو نوع ورق A516 و A283 تقسیم می‌شود.

تولیدکنندگان ورق A36

  • تنها تولید کنندگان ورق A36 دریایی در کشور، فولاد اکسین اهواز و فولاد مبارکه می‌باشند.
  • از انواع وارداتی ورق A36 می‌توان به برندهایی همچون اورال استیل روسیه، هیوندای استیل کره جنوبی، دوفرکو بلژیک و … اشاره کرد.

ورق 17mn4 

ورق 17mn4 ورق آلیاژی فولادی و دارای خواص مقاومت به فشار، دمای بالا و بخار آب است. ورق 17mn4 از گروه فولادهای ساختاری و ساختمانی، در کشورهای اروپای شرقی به ویژه اوکراین با عرض ۲ متر و در ایران توسط فولاد مبارکه با عرض 5/1 تولید و عرضه می‌شود. این ورق آلیاژی فولادی در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود و همینطور برای ساخت دیگ‌های بخار، مخازن تحت فشار و لوله‌های انتقال مایعات داغ، کاربرد فراوانی را دارد و در تماس با بخار آب، حرارت و فشار بالا مقاومت خوبی از خود نشان داده است. این ورق با دارا بودن مقادیر قابل توجه از عناصر سیلیسیم و منگنز نسبت به ورق ST37 و ورق ST44 از خواص مقاومت در برابر پیچش و خمش، تحمل وزن و خاصیت ارتجاعی برخوردار است. این ورق فولادی خاصیت مقاومت به خمش و خواص ارتجاعی خود را مرهون عنصر Mn است.

ورق آتشخوار St52

ورق سیاه ST52 از ورق‌های ساختاری و زیربنایی است که در بخش‌های وسیعی از صنایع مختلف به کار گرفته می‌شود. این ورق سیاه به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجه از عناصر سیلیسیوم و منگنز نسبت به ورق‌های ST37 و ST44 از خواص مقاومت در برابر پیچش و خمش، تحمل وزن و خاصیت ارتجاعی برخوردار است. ورق ST52 با عنوان کامل ST52-3N به مشتریان ارائه می‌گردد که حرف N از واژه Normalized گرفته شده است. ورق سیاه ST52 دارای حدود ۰٫۲ درصد کربن، ۰٫۵۵ درصد سیلیس و ۱٫۶ درصد منگنز می‌باشد.
منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24

×