چت

وال پست چیست؟

<p>وال پست کلافی است که در طول های مشخص برای یکپارچه عمل نمودن دیوار به کار می رود. این وال پست ها سبب درگیری دیوار با اسکلت و در نتیجه استحکام دیوار خواهد شد. همان گونه که از نامش پیداست، وال پست نگهدارنده دیوار است. این المان معمولاً به صورت یک تیر-ستون طراحی می گردند.</p>

وال پست چیست؟

وال پست چیست؟ وال پست ها در انتهای سالن های صنعتی قرار می گیرند و به طور کل فریم های با دهانه بالاهستند که انتهای آن با دیوار، پوشش می گردد. ما در این مطلب قصد داریم نکاتی پیرامون وال پست را برایتان به اشتراک بگذاریم:

  • وال پست چیست؟
  • ضرورت استفاده از وال پست چیست؟
  • اجرای وال پست به چه صورتی است؟
  • آشنایی با نکات اجرایی وال  پست

تعریف وال پست

wall post‌ وظیفه یکپارچگی دیوار و مهار دیوار در برابر نیروهای جانبی را برعهده دارد، بدین صورت مانع تخریب دیوار می‌شود. دیوارها، از ساختار محکم و یکپارچه‌ای برخوردار هستند که در مقاوم سازی سازه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند و می‌توانند از مصالح مختلفی از جمله آجر، سنگ، بتن و فلز باشد؛ مهم‌ترین وظیفه دیوارها انتقال بار ساختمان به زمین است. زمانی که صحبت از استحکام و دوام ساختمان می‌شود، نام وال پست به میان می‌آید. یکی از روش‌های افزایش مقاومت دیوارها در برابر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله استفاده از wall post است. این روش به عنوان یک نگهدارنده به شمار می‌آید و با درگیر کردن دیوار با اسکلت ساختمان، سبب افزایش استحکام دیوار می‌شود. بدین صورت مانع تخریب دیوار می‌شود. در مقاله پیش‌رو به بررسی ضرورت اجرای این روش در سازه‌ها خواهیم پرداخت و انواع مختلف پیاده سازی آن را بررسی خواهیم کرد.
وال پست ها

انواع وال پست و مهار دیوار از نظر اجرایی:

وال  پست به معنای نگهدارنده دیوار است و به 2 صورت وال  پسـت قائم و وال پست افقی می باشد.

این وال پست ها سبب درگیری دیوار با اسکلت و در نتیجه استحکام دیوار خواهد شد.

وال پست قائم در زمانی که دهانه شما بزرگ باشد از روی تیر طبقه پایین به زیر تیر طبقه بالا در دهانه جوش می شود.

  1. اجرای وال پست با انکر بولت و نبشی کشی
  2. اتصال دیوار به ستون با میلگرد؛
  3. اجرای تسمه دور ستون؛
  4. مهار دیوار به وسیله تعبیه میلگرد در داخل ستونهای مجاور؛
  5. مهار دیوار از طریق تعبیه میلگرد در داخل کف؛
  6. مهار دیوار به دیوارهای برشی از طریق عبور میلگرد در سوراخ قالب ها؛
  7. اجرای وال  پست برای جان پناه بام (وال  پست جان پناه)

وال پست

ضرورت استفاده از وال پست:

از دید مهندسین سازه، المان‌های اساسی که سبب سالم ماندن سازه می‌شود؛ ستون، سقف و تیرها هستند. زلزله‌های اخیر در کشور سبب گردیده تا در ساخت سازه‌ها بیشتر به فکر پایداری ساختمان‌ها باشند و آسیب‌های اقتصادی و جانی وارد شده را تا حد امکان جبران کنند، اینجاست که به ضرورت استفاده از این روش در سازه پی خواهید برد. زیرا در صورت وقوع حوادث غیرطبیعی، در صورت سالم ماندن المان‌های اصلی و آسیب رسیدن به المان‌های غیراصلی عملکرد سازه زیر سوال می‌رود و پایداری ساختمان با خطر مواجه خواهد شد. علیرغم اهمیت اجرای این المان در سازه‌ ها، اجرای wall post در سازه‌ های شهری در ایران پیشینه چندانی نداشته و تقریباً محدود به یک دهه‌ ی اخیر می‌گردد، اما با این حال همچنان در بسیاری از سازه‌ هایی که در کشورمان ساخته می‌شوند اجرای وال‌پست یا انجام نمی شود و یا محاسبه و اجرای آن همراه با نقاط ضعف اساسی صورت می‌گیرد.

اجرای وال پست به چه صورتی است؟

برای اجرای این روش معمولاً از پروفیل‌هایی  مانند ناودانی، قوطی، نبشی و مصالح فولادی استفاده می‌کنند. در صورتی که وال پست از نبشی ساخته شود، یکپارچگی دیوار و انتقال بار وارد شده بر دیوار بهتر از وال پست ساخته شده با قوطی عمل می‌کند. البته در بسیاری از موارد از ناودانی برای ساخت وال پست استفاده می‌شود.

  • اجرای وال  پستها در ساختمان بتنی
  • اجرای وال  پستها در اسکلت فلزی
  • اجرای وال  پستها فلزی در بلوک‌های سبک

نکات اجرایی وال پست:

چنانچه پروفیل وال پست ارائه شده از طرف دستگاه مشاور دوبل نبشی باشد بهتر است که در هنگام ساخت وال پـست، دهانه­ ی آن ۱سانتی متر بیشتر از ضخامت دیوار مربوطه در نظر گرفته شود، تا تیغه کاملا داخل آن قرار بگیرد. همچنین در وال  پست عمودی، بایستی در فواصل یک متر به یک متر با استفاده از میلگرد آجدار نمره ۱۰، شاخک هایی را به قوطی یا نبشی های وال  پست جوش داد تا گیرداری لازم بین تیغه و وال  پـست عمودی تامین شده و دیوار مورد نظر در هنگام وارد شدن بارهای جانبی رفتار یکپارچه تری از خود نشان دهد.

در جاهای که وال  پـست در مجاورت ستون قرار می گیرد باید فاصله حدود 4 تا 5 سانتیمتری رعایت شود و بین والپست و ستون از مصالح نرم مانند یونولیت یا پلاستوفوم استفاده کرد تا در صورت وارد شدن بارهای جانبی از جمله زلزله، ستون به دیوار فشار جانبی وارد نکند.

وال پست


در کل وظیفه وال پست ها انتقال نیرو از دیوار به فریم ساختمان است که به واسطه این انتقال نیرو، دیوار دچار تخریب و آسیب دیدگی نخواهد شد. نیرویی که در این جا از آن نام برده می شود، نیروی حاصل از باد یا زلزله می باشد. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد جهت دسترسی به قسمتهای مختلف سایت فولاد24 وارد لینک های زیر شوید:


لینک های دسترسی سریع به بخش های مختلف سایت فولاد ۲۴

منبع:گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×