چت

همه چیز درباره رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

برای مقاومت بیشتر ورق‌های فولادی و زیبایی ظاهری، آن‌ها را رنگ آمیزی می‌کنند. رنگ آمیزی ورق گالوانیزه دارای ویژگی‌های خاصی است که ما در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

همه چیز درباره رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

قیمت روز مقاطع فولادی

در مقاله قبل با ورق گالوانیزه به طور کامل آشنا شدیم. فهمیدیم ورق گالوانیزه به ورق سرد (ورق روغنی) گفته می‌شود که با روی پوشانیده شود. فلزات بعد از عمل گالوانیزه شدن حتی اگر پوشش روی آن شکسته شود، زنگ نخواهد زد. در این مبحث به مقوله رنگ آمیزی ورق گالوانیزه با اشاره به سرفصل‌های زیر می‌پردازیم.

  • ورق گالوانیزه چیست؟
  • علت رنگ آمیزی ورق گالوانیزه
  • ویژگی رنگ‌های ورق گالوانیزه
  • نحوه رنگ آمیزی ورق گالوانیزه
  • اسپری زینک گالوانیزه
  • گالواکوت چیست؟
  • مصارف ورق گالوانیزه رنگی

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه ورق فولادی است که آن را در حوضی از عنصر روی که به صورت مذاب می‌باشد، غوطه ور می‌کنند تا سطوح ورق پوشیده از عنصر روی شود. این کار باعث دوام بیشتر ورق گالوانیزه در محیط‌های خورنده و محیط‌هایی که احتمال پوسیدگی زیاد است می‌شود. امروزه ورق گالوانیزه فولاد مبارکه اصفهان در زمره برترین محصولات فولادی سطح کشور شناخته می‌شود.

علت رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

فولادها تمایل بسیاری به ترکیب شدن با عنصر اکسیژن دارند و این اکسید شدن به مرور زمان باعث زنگ زدن ورق و یا از بین رفتن فولاد می‌شود. در نتیجه محصولات فولادی را علاوه بر گالوانیزه کردن با رنگ دادن پوشش می‌دهند. این رنگ آمیزی علاوه بر زیبایی ظاهری باعث استحکام و مقاومت ورق می‌شود.

هنگامی که رنگ روی فولاد تحت تاثیر شرایط آب و هوا آسیب می‌بیند، روی موجود، یک حفاظت کاتدی و ماده جداکننده را ایجاد و با از بین رفتن پوسته رنگ، از زنگ زدگی فولاد جلوگیری می‌کند.

رنگ آمیزی باعث می‌شود از نقاطی که جوشکاری شده‌اند، محافظت شود. می‌توان برای ترمیم ورق گالوانیزه نیز از رنگ آمیزی استفاده کرد. تنوع رنگی برای ورق‌های گالوانیزه بیشتر از ۱۶ رنگ است که با ضخامت‌هایی در حدود ۳۵ میکرون و ... تولید می‌شوند. طیف این رنگ‌ها از سبز، سفید، قهوه‌ای، بنفش، نارنجی، قرمز، خاکستری و… می‌باشد.

رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

ویژگی رنگ‌های ورق گالوانیزه

  1. مدت زمان خشک شدن رنگ مخصوص گالوانیزه از رنگ معمولی کمتر است و زودتر خشک می‌شود.
  2. نوع این رنگ به نحوی است که چسبندگی بسیار بالایی دارد و به ورق به صورت خاصی می‌چسبد.
  3. به خاطر چسبندگی بالا این رنگ پوسته پوسته یا چروک نمی‌شود و بعد از خشک شدن هم ریزشی به صورت پودری ندارد.
  4. مقاومت بالا این رنگ در برابر دما و حرارت بالا با رنگ‌های معمولی بسیار فرق دارد، به صورتی که این رنگ‌ها در برابر حرارت تغییر رنگ نمی‌دهند و ذوب هم نمی‌شوند.
  5. مانند عایق بر روی ورق عمل می‌کند و مانع هدر رفتن انرژی سرمایش و گرمایش می‌شود.
  6. اجرای آن راحت است و می‌توان با قلم مو و اسپری ورق را رنگ کرد.
  7. قابلیت رنگ آمیزی مجدد دارد.
  8. قابلیت اجرا در همه شرایط آب و هوایی را دارد و در برابر شرایط آب و هوایی سخت مقاوم است.
  9. مقاومت در برابر ضربه و چکش دارد.
  10. رنگ‌های مخصوص قابلیت تعمیر دارند. یعنی اگر این ورق‌ها خراشیده شوند و خطی بر روی سطح بماند با یک دستمال تمیز آن خراشیدگی را تمیز می‌کنیم و با یک محلول ترمیمی که حاوی RAL باشد قسمت آسیب دیده را ترمیم خواهیم کرد.
  11. ضد اشعه UV خورشید است.
  12. قابلیت شست و شو دارد.

نحوه رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

به دلیل پوشش صاف و صیقلی سطوح گالوانیزه، رنگ آمیزی آن دشوار می‌باشد. ابتدا باید سطح کار را با موادی مانند وایتکس چربی زدایی کنیم. سطح ورق باید کاملا خشک باشد. به وسیله سمباده سطح کار را از زنگ زدگی پاک می‌کنند. بعد به وسیله پارچه‌ای که به آب گرم آغشته شده، زنگ‌های سمباده شده را از بین می‌برند. روی ورق را برای رنگ گرفتگی بهتر با سرکه سفید می‌پوشانند.

سپس پرایمر پایه لاتکس با فرچه یا اسپری روی آن زده می‌شود. در صورت استفاده از گالوانیزه در محیط‌های صنعتی و باز، به دلیل مقاوم بودن آن در برابر خراش و لایه برداری از پرایمرهای اپوکسی استفاده شود. بعد از خشک شدن پرایمر لایه اول رنگ روی ورق زده خواهد شد.

تا قبل از خشک نشدن لایه قبلی، لایه بعدی زده نشود زیرا در پایان کار موجب چروکی و پوسته پوسته شدن خواهد شد. سپس لایه دوم رنگ شود که معمولاً دو لایه رنگ روی گالوانیزه کفایت می‌کند. نکته کار اینجاست که باید لایه دوم تمامی سطح را پوشش دهد. بعد از خشک شدن لایه دوم رنگ، ورق گالوانیزه آماده می‌باشد.

رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

اسپری زینک گالوانیزه

این اسپری به صورت پودر روی است که با رنگ ترکیب شده و حدود ۴۰۰ میلی گرم وزن دارند و تا دمای ۶۰۰ درجه سانتی گراد مقاوم هستند. طیف رنگی این اسپری شامل دو رنگ نقره‌ای و طوسی است. قدرت چسبندگی بالایی دارد و و بر روی اپوکسی و پلی اورتان نیز قابلیت اجرا دارد.

از ویژگی‌های مثبت این اسپری مدت زمان بسیار کم برای خشک شدن رنگ است. اسپری زودتر از رنگ با قلم مو خشک می‌شود و کمتر از یک ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارد.

گالواکوت چیست؟

گالواکوت نوعی از رنگ مخصوص گالوانیزه بوده که به پرایمر در مراحل زیر سازی نیاز ندارد. این رنگ دارای بیش ترین حد چسبندگی است. خواص مکانیکی بسیار قوی دارد و باعث می‌شود محدودیت فام نیز نداشته باشد.

ویژگی بسیار مهم این رنگ بدون بو، بدون حلال، با پایه آب است. سازگاری خوبی با محیط زیست دارد. قابلیت اشتعال ندارد و ترموپلاست است. رنگ‌های مخصوص گالوانیزه در سه دمای ۲۰۰ ، ۶۰۰ و ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد حرارت می‌بینند تا زمانی که بر روی فلز قرار می‌گیرند، نسبت به دما و حرارت مقاوم باشند.

مصارف ورق گالوانیزه رنگی

ورق گالوانیزه و رنگی برای ساخت سیلوها، کانال هدایت هوا، انواع پروژه‌های ساختمانی، در صنایع مختلف، حمل و نقل، لوله کشی، سیم بکسل، گارد ریل، تجهیزات زمین بازی بکار برده می‌شود. دلیل تنوع در مصرف این ورق دوام زیاد و قیمت مناسب آن می‌باشد.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×