چت

میلگرد همبندی چیست؟

خطر آتش سوزی، صاعقه، برق گرفتگی و مرگ و میر در اثر احمال کاری و نقص ایمنی در اتصالات برقی منجر به تهدید سازه ها می‌شود. اینجا ضرورت استفاده از میلگرد همبندی احساس می‌شود.میلگردی که در جریان الکتریکی (بدنه، تأسیسات الکتریکی و غیر الکتریکی و سازه‌ها) با استفاده از هدایت کننده الکتریکی به سطح مقطع وصل می‌شود، میلگرد همبندی گویند.

میلگرد همبندی چیست؟

میلگرد همبندی همانطور که اشاره نمودیم، هر زمان که جریان از زمین به سمت تاسیسات الکتریکی وارد شود، ولتاژ تماسی ایجاد می‌شود، که این کاهش اندازه ولتاژ در محوطه داخلی سازه و جاهایی که جریان را از زمین به سمت تاسیسات الکتریکی انتقال می دهد، که بر عهده میلگرد همبندی است. در ادامه  بیشتر به موارد ذیل خواهیم پرداخت با ما همراه باشید...

  • ضرورت میلگرد همبندی
  • انواع همبندی
  • اساس همبندی میلگرد
  • نحوه اجرای میلگرد همبندی
  • گام های اجرای همبندی
  • و نکات اتصالات همبندی با میلگرد به سازه اصلی

قیمت روز میلگرد

ضرورت میلگرد همبندی

از سال 1395 بر اساس مقررات ملی ساختمانی، مبحث 13 تصویب شد که در حکم استاندارد اجباری اصل استانداردهای بین المللی IEC 62305 و IEC 60364 اعمال همبندی در تمام ساختمان ها با هر مدل کارکرد بالاخص ساختمانهای با ریسک برخورد صاعقه به اجبار درآمد و تخطی از آن با حقوق کیفری همراه است.

انواع همبندی

همبندی با دو روش همبندی اصلی(بنیادی) و همبندی تکمیلی(اضافی) به کار می رود:

همبندی اصلی (بنیادی) 

در روش همبندی اصلی، اتصالات سازه و تجهیزات به سمت زمین می‌باشد. اجزای این مدل از همبندی شامل تاسیسات فلزات(لوله ها،کابل ها و میلگردها) به کار رفته شده در اسکلت بتنی می‌باشند، بنابراین تیر و ستون های موجود در این اسکلت فولادی و فلزی از دیگر بخش های تشکیل دهنده این مجموعه است.

در نهایت همبندی اصلی نقش اتصال زمین که منجر به اختلاف صفر می‌شود را بر عهده دارد.

همبندی تکمیلی(اضافی):

احتمال برق گرفتگی در مکانهایی که رطوبت هست دوچندان می‌باشد، بنابراین جهت جلوگیری از این خطر همبندی تکمیلی در این دستگاه ها ( بدنه هادی وسایل الکتریکی از جمله ؛ یخچال، لباسشویی، ماشین ظرفشویی، وسایل رسانای الکتریکی و روشنایی و تجهیزات فلزی، سونا و استخر، اتاق عمل ) نصب می‌شود.

میلگرد همبندی

اساس همبندی میلگرد

  • قطر میلگرد عددی بین 8 تا 10 میلیمتر و بر اساس سطح مقطع انتخاب می‌شود.

  • میلگرد همبندی را باید بین میلگردهای اصلی سازه یا یک میلگرد اضافه انتخاب کرد.

  • به این نکته باید توجه داشت که همبندی میلگرد نباید به ساختار فنی ساختمان لطمه ای وارد کند.

  • اتصالات باید به صورتی  باشد که میزان مقاومت در محل اتصال کمترین مقدار را داشته باشد. بنابراین جوشکاری گزینه مناسبی جهت اتصالات بین تجهیزات می‌باشد.

 

 
 

نحوه اجرای میلگرد همبندی

تیر و ستون فلزی رسانای الکتریسیته میباشد که نحوه اتصال آنها اهمیت والایی دارد، به همین جهت از میلگرد به عنوان ارتباط بین سازه فلزی سقف، کف و ستون استفاده می‌شود. همبندی در دو مرحله قبل از بتن ریزی و در زمان اجرای پی سازه و مرحله دوم پس از بتن ریزی انجام می شود.

همبندی قبل از بتن ریزی

باید تمامی ستون های سازه در زمان اجرا در پی سازه به هم متصل شوند.
جهت اجرا در ستون ها، باید ستون ها در همه جا و در همه طبقه ها به یکدیگر توسط میلگرد همبندی و اجرای سقف میلگردهای همبند در سقف سازه طبقات و سقف اجرا می‌شوند که هر دو مرحله با فاصله 20 متر از طول و عرض سازه متصل شوند.
الزام مرحله اجرای پشت بام، همه تیرها به یک هدایت متصل بشوند.
در مرحله آخر آسانسور و خرپشته سازه هم باید به شبکه همبند متصل شود.


همبندی بعد از بتن ریزی

چنانچه شبکه همبندی در این مرحله صورت نگرفته باشد می‌بایست با سیم مسی بدون روکش سقفها راه شبکه همبندی وصل کنند و برای پیشگیری از قطعی همبندی سازه باید شبکه همبندی در ستون ها پیش از بتن ریزی انجام شده باشد.

گام های اجرای همبندی

  1. اولین مرحله ترسیم نقشه سیستم همبندی می‌باشد که باید به طور دقیق مسیرها و تجهیزات همبندی بر روی فونداسیون و ستون مشخص شود.
  2. بعد از آماده سازی و ترسیم همبندی مرحله اجرای عملیات همبندی می‌باشد.
  3. و در آخر شبکه همبندی از 3 نقطه به سیستم اتصال زمین وصل می‌شود ناگفته نماند که هر چقدر تعداد طبقات سازه بیشتر باشد به همان میزان هم اتصالات اضافه می گردد.

نکات اتصالات همبندی با میلگرد به سازه اصلی

اتصال این روش همانند میلگرد اصلی است که می‌بایست از سیم آرماتوربندی معمولی یا سیم مسی استفاده کرد. تسمه مسی و سیم ها باید به میلگردهای سازه متصل شوند. بدین منظور، اتصالات به ازای هر 6 متر با کمک جوش ترمیت و بست پیچی صورت می گیرد. با کمک سیم مسی یا سیم آرماتوربندی معمولی، فاصله بین بست های پیچی، بست های دیگر مورد استفاده می‌باشد.تعداد بست و روش بست های سیمی مانند بستن میلگرد اصلی سازه ها می‌باشد. فراموش نگردد که جنس بست های پیچی باید از جنس؛ مس و آلیاژهای مجاز، فولاد ضد زنگ، فولاد گالوانیزه و فولاد بدون روکش باشد.

سخن پایانی...
در حال حاضر با هدف کاهش آسیب و پیشگیری از خطرات ناشی از آتش سوزی و برق گرفتگی در ساختمان سازی از میلگرد همبندی استفاده می‌شود.

برای اطلاع از قیمت روز میلگرد به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.
منبع: گروه تأمین محتوای فولاد 24

×