چت

لوله داربست چیست؟

<p>لوله داربستی، لوله سیاه فلزی به طول 6 یا 3 متر است که از ورق سیاه (به روش نورد گرم) ساخته شده، همچنین این لوله ها دارای اتصالات مخصوص به خود هستند و معمولاً به صورت قالب و بست ساختار را تشکیل می دهند.این محصول در دسته لوله درز دار قرار می گیرد که از ورق نورد گرم شش متری تولید می گردد.</p>

لوله داربست چیست؟

لوله داربست در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد و اکثراً به عنوان داربست از آن استفاده می گردد. لازم به ذکر است که لوله داربستی در صنعت به نام لوله 5 نیز شناخته می شود، کاربران گرامی در مقالات قبل به مقوله لوله به طور کامل اشاره نموده ایم اما در این مقاله قصد داریم به لوله داربستی با سرفصل های ذیل بپردازیم با ما همراه باشید با ادامه این مطلب:

  • آشنایی با لوله داربستی
  • اجزاء داربست فلزی
  • عوامل موثر بر قیمت لوله داربستی
  • قیمت لوله داربستی به عوامل زیر بستگی می باشد:
  • فرایند تولید لوله داربست چگونه است؟

آشنایی با لوله داربستی

لوله داربستی عموماً در صنایع و سازه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و در سایزهای مختلف تولید شده که متداولترین سایز آن 1/2 1 اینچ یا همان نمره 5 می باشد. از آنجا که هیچگونه سیالی در لوله های داربستی عبورنمی کند هیچگونه آنالیز و تستی نداشته و به دلیل اینکه طریقه ساخت و تولید آن به نسبت راحت تر از بقیه لوله ها می باشد، لذا کارخانه های مختلفی آنرا تولید می کنند. از کارخانه هایی که توانایی تولید لوله های داربست را دارند می توان به کارخانه های اصفهان، قم و تهران اشاره نمود.

لوله های داربستی از جنس فولادی و گالوانیزه ساخته می شوند که خود دو مدل درزدار و بدون درز دارند. لوله های بدون درز دارای ایمنی بالاتری بوده و طبیعتاً هزینه تولید لوله بدون درز نیز بالاتر از لوله درزا دار می باشد. اما لوله های درزدار برای ساخت لوله های داربستی نیز مناسب و قابل استفاده هستند. در لوله داربستی هم از لوله های سنگین و هم از لوله های سبک می توان استفاده نمود که درباره ضخامت، طول و قطر لوله ها توضیح می دهیم.

ضخامت های مورد استفاده در این سایز لوله داربستی 2، 2/5، 3و 4 میلیمتر می باشد که ضخامت های 2و 2/5 میلیمتر پر کاربردتر می باشند.

لوله داربست

اجزاء داربست فلزی

1- لوله های فلزی فولادی

بدون درز - قطر 48 مخصوص داربست بندی شاخه های 6 متری و حدود وزن لوله داربست 6 متری از 16 تا 17 کیلوگرم - که باید تمیز - صاف - بدون انحنا باشند.

2- بست ها و گیره های فلزی و چدنی

  • بست های 4 پیچ بهترین گزینه برای نصب داربست فلزی می باشند و نوع اتصال لوه به لوله در داربست بندی به صورت 90 درجه می باشد قابلیت تحمل فشار 1200 کیلوگرم در داربست بندی.
  • بست گردون: مانند بست های 4 اینچ ولی به اتصال در داربست بندی به صورت بیشتر یا کمتر از 90 درجه قابل تغییرات قابلیت تحمل فشار 1000 کیلو در عملیات داربست بندی.
  • بست هایچهارپیچ: معمولا در جایی که جهت های داربست فشار بیشتری باید تحمل کنند را در زیر بست های داربست فلزی بود.
  • - بست های تک پیچ یا قائم: در مواقعی که از داربست بعنوان کفراژ و یا قیمه استفاده می شود و در داربست ساختمانی و صنعتی معمولا جایی ندارد.

3- مغزی پایین pin

در صورتی که ارتفاع داربست بیش از 6 نفر باشد به منظور استقامت بیشتر این مغزی ها داخل لوله داربست نصب می شود.

  • کفشک: معمولاً درجاهایی که زیر پایه های داربست شنی یا ایزوگام و یا خاک باشد می توان در زیر پایه های داربست فلزی نصب گردد.
  • چرخ داربست: معمولا درجاهایی که کف آن صاف و هموار باشد می توان به منظور ما نور بهتر و کاهش هزینه از داربست با چرخ و یا چهارپایه چرخ دار استفاد شود که با احتساب ؟؟؟؟ داربست می تواند معمولا حدود 3000 کیلو ر تحمل کند.
  • تخته مناسب کار روی داربست: معمولا دارای ابعاد طول 4 متر عرض 25 ضخامت 5 سانت می باشد که باید عاری از ترک و امواج باشد.
  • آچاردو سر رینگی 21-22 دارای طول 28 سانت و حداکثر تحمل 600 کیلوگرم توسط بازوی کارگر داربست بند.
  • کمربند- ایمنی - کفش - دستکش - خصوص داربست بندی بهترین کمربند، کمربند شرقی شک دار می باشد.
  • کفش های مخصوص داربست نیز باید دارای کفی نرم و قابل انعطاف باشد.
  • شبکه های حفاظتی توری شکل: معمولاً در داربست های سنگین و سبک استفاده می شود و جنسشان از نایلون - پلی استر می باشد و نصب این حفاظ ها برای حفظ ایمنی در داربست های ساختمانی - صنعتی نصب می شود و مانع سقوط اجسام از روی داربست به روی معابر می شود.
لوله داربست

عوامل موثر بر قیمت لوله داربستی

لوله های داربستی در دسته لوله های فولادی سیاه قرار داشته که توسط ورق های سیاه تولید می گردند. این لوله ها با توجه به ضخامت دیواره در سه دسته سبک؛ معمولی و سنگین قرار دارند. قیمت لوله داربست براساس وزن و شاخه تعیین می گردد به عنوان مثال قیمت لوله داربستی سبک به صورت شاخه ای پایین تر از انواع معمولی و سنگین می باشد ولی به صورت وزنی این سه لوله در یک محدوده قیمت می باشند.

قیمت لوله داربستی به عوامل زیر بستگی می باشد:

جنس لوله داربستی

وزن لوله داربستی که وابسته به ضخامت و سایز لوله داربستی می باشد.

سایز لوله داربستی که تعیین کننده اندازه قطر داخلی و قطرخارجی لوله داربستی می باشد.

ضخامت لوله داربستی که متداولترین ضخامت 2 و 2.5 میلیمتر می باشد.

فرایند تولید لوله داربست چگونه است؟

لوله داربست یکی از انواع مختلف لوله‌های درز مستقیم به حساب می‌آید. روش تولید این مقاطع فولادی نیز تقریباً یکسان است با این تفاوت که در مرحله آخر آزمایش‌های متفاوتی بر روی آن انجام می‌شود. این نوع از لوله‌ها ارتباط زیادی با جان افراد دارند به همین دلیل نیاز به مقاومت بالایی در برابر فشار دارند و دلیل این موضوع ارتباط این پروفیل‌‌ها با جان افراد است.

روش تولید لوله‌ داربست و همچنین انواع لوله‌های درز مستقیم به این صورت است ورق سیاه با عبور از غلطک‌های متوالی به مرور خم می‌شود تا ۲ لبه آن به یکدیگر برسد. بعد از اتمام عملیات خم‌کاری، ۲ لبه بوسیله جوشکاری به یکدیگر متصل می‌شوند تا لوله از استحکام لازم برخوردار باشد. در نظر داشته باشید که در فرایند خم‌کاری، ضخامت ورق به کار رفته به عنوان ماده اولیه فاکتور بسیار مهمی است و در مورد لوله‌های داربستی باید بدانید استفاده از ورق ۲ تا ۳ میلمتری رایج‌تر است و همین عامل باعث ایجاد اختلاف در قیمت لوله داربست می‌شود.

تفاوت روش تولید لوله داربست با دیگر لوله‌های درزدار بعد از مرحله جوشکاری شروع می‌شود. در این مرحله باید آزمایش‌های لازم جهت بررسی قابلیت اطمینان محصول انجام شود. لوله‌هایی که برای انتقال سیالات و یا گازها استفاده می‌شوند، تحت آزمایش‌های هیدرواستاتیکی قرار می‌گیرند؛ اما لوله داربست به دلیل کاربرد خاص خود، مقاومت بالایی در برابر فشار نیاز دارد، به همین دلیل تحت آزمایش‌های فشار قرار می‌گیرند تا از قابلیت اطمینان آنها در شرایطی که داربست باید بار زیادی را تحمل کند، دچار شکست نشوند.

نتیجه گیری

در کل می توان گفت لوله داربست نوعی لوله صنعتی تو خالی است که هیچ ماده سیالی درآن جابه جا نمی شود و نیازی به تست آب و یا گاز ندارد و یک سازه فلزی موقتی است که برای دسترسی به نقاط دشوار در هنگام ساخت یا تعمیر ساختمان‌ها و دیگر سازه‌ها بکار می‌رود، همچنین باید بدانیم ساخت لوله داربستی مهارت ویژه‌ای نیاز دارد زیرا در صورت فروریختن یک لوله داربستی خطر تلفات جانی بسیار زیادی در پی دارد. شما کاربر عزیز درصورتی که درخواست خرید و یا فروش این محصول را دارید می توانید از لینک های ذیل استفاده نمایید.


لینک های دسترسی سریع به بخش های مختلف سایت فولاد ۲۴

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×