چت

غرفه سازی در نمایشگاه

<p>غرفه شما حکم تجارتخانه شما را دارد،&nbsp;طراحی غرفه خود را ساده نگیرید زیرا مراجعین در دید اول غرفه را مشاهده و سپس به سراغ محصول شما خواهند رفت، در این مطلب به چگونگی غرفه سازی در نمایشگاه خواهیم پرداخت.<br /> &nbsp;</p>

غرفه سازی در نمایشگاه

ساختمان غرفه

ظاهر غرفه شما در یک نمایشگاه بیانگر چهره واقعی شماست. طرح غرفه باید به گونه ای باشد که برای شما اعتبار لازم را تحصیل نموده و بهتر است نمونه ای از هر کالا نمایش داده شود. حتی المقدور دستگاه ها و ماشین الات نمایشی را به کار اندازید تا مردم کیفیت کار و محصول آن ها را از نزدیک ببینند. برای طراحی غرفه، زیبایی خوب است اما ساختن و تجهیز غرفه باید در حداقل زمان ممکن صورت گیرد. طراحی باید به گونه ای باشد که توجه مردم را صرفاً به کالای ارائه شده در غرفه معطوف سازد و نه به در و دیوار و سقف غرفه، چیدن کالاهای نمایشی و گلدان های تزیینی و میز و صندلی و لوازم غرفه باید به روش های مختلفی صورت گیرد تا نمای هر قسمت با قسمت دیگر متفاوت به نظر آید.

طراحی غرفه چگونه صورت می گیرد؟

خلاقیت و هنر بهتر زیستن در فضا و زمان محدود، می تواند اولین ایده جهت طراحی غرفه نمایشگاهی باشد.

اگر غرفه ای به درستی و کامل طراحی شده باشد در ازدحام و شلوغی دوران نمایشگاه می تواند پیام غرفه دار و یا شرکت را با تأثیر گذاری قوی به مخاطب مورد نظر برساند و با توجه به زمان محدود بازدیدکننده از غرفه بتواند تاثیر گذاری ماندگار در یک موقعیت رقابتی بوجود بیاورد .

طراحی غرفه نمایشگاهی چگونه و با چه هدفی انجام می شود؟

غرفه های نمایشگاهی با هدف ایجاد یک فروشگاه با امکانات محدود در مدت زمان کم ایجاد می شود. از این رو هرچه ایده های خلاقانه تری به کار برده شود، مفیدتر و مثمر ثمرتر خواهد بود. در زمان های گذشته، طراحی غرفه نمایشگاهی به صورت خیلی ساده و بدون امکانات انجام و تنها به دیوارهای جداکننده برای جدا کردن فضاهای فروشگاهی‌ بسنده می شد. اما امروزه و با پیشرفت علوم طراحی و معماری، غرفه های نمایشگاهی وارد مسیر پیچیده ای شدند که در آن از اصول و فنون مختلف تا هنرهای زیبایی و تجسمی استفاده می شود. شاید در گذشته تنها وجود یک فضای اختصاصی برای نمایش محصولات کافی بود اما امروزه زیبایی، جذابیت و چشم نوازی یک غرفه حرف اول را می زند. چرا که مخاطبان بیشتر به سمت غرفه هایی می‌ روند که نمای جالب تری داشته باشند. امروزه و با پیشرفت تجهیزات ساخت غرفه و فضاهای نمایشگاهی، غرفه سازی با استفاده از تجهیزات و دستگاه هایی انجام می شود که سرعت طراحی را تا حد زیادی کاهش داده و در عین حال به زیباسازی غرفه های نمایشگاهی کمک زیادی می کنند. هدف از ساخت و طراحی غرفه نمایشگاهی خوب و جذاب، نشان دادن اعتبار یک برند و جذب مخاطبان به سمت آن برند است.

نکات مهم در طراحی غرفه:

  • شماره و موقعیت جغرافیایی غرفه در نمایشگاه
  • مساحت غرفه و وضعیت چهار طرف آن
  • مشخصات کالاهای نمایشی با ذکر وزن و ابعاد آن (بروشور و عکس ها)
غرفه سازی نمایشگاه

در طراحی غرفه نمایشگاهی چه چیزی را باید در نظر گرفت؟

اولین چیزی که در طراحی غرفه نمایشگاهی مهم است، زیبایی و جذابیت آن است. چیدمان صحیح و قرار دادن هر یک از محصولات و ملزومات در جای مخصوص خود، زیبایی را برای غرفه مان در‌ پی دارد. همچنین تناسب دکور غرفه با نوع محصولی که ارائه می کنیم، از دیگر مواردی است که در طراحی غرفه نمایشگاهی بایستی مورد توجه قرار بگیرد. هنگامی که قصد طراحی یک غرفه را داریم، ابتدا باید محصول هدف را تعیین کرده و سپس از ملزومات و تزیینات پیرامون آن در غرفه استفاده نماییم.

همچنین داشتن حد و مرز مشخص، می تواند تأثیر خوبی در جذب مشتریان داشته باشد. داشتن حریم خصوصی به مراجعه کنندگان حس امنیت بیشتری داده و حق انتخاب را برای آن ها به ارمغان می آورد. بهره مندی از مکانی جهت پذیرایی از بازدیدکنندگان نیز، از دیگر مواردی است که روی افزایش بهره وری غرفه های نمایشگاهی تأثیرگذار است. از وسایل تزیینی پرتعداد، ملزومات شلوغ و نورپردازی عجیب و غریب در غرفه خود پرهیز کنید. این موارد نه تنها مشتریان و بازدیدکنندگان را به سمت کسب و کار شما جذب نمی کند، بلکه بسیار زننده بوده و یک عامل بازدارنده به شمار می آید.

بنابراین، درطراحی غرفه موارد زیر را باید مدنظر داشته باشیم :

  • زیبایی و جذابیت غرفه
  • تناسب جزئیات طراحی غرفه با محصول ارائه شده
  • خلاقیت و نوآوری در طراحی
  • توجه ویژه به موقعیت غرفه در نمایشگاه و طراحی بر اساس تعداد وجوه غرفه
  • ایجاد فضای مناسب برای به نمایش گذاشتن محصول
  • توجه ویژه به نورپردازی
  • انتخاب طراح در فضاهای نمایشگاهی

انتخاب طراح از وظایف مهم شرکت کننده می باشد و با توجه به نوع نمایشگاهها ی قابل برگزاری در جهان( عمومی- تخصصی – اختصاصی – اکسپو – فروش ) و تنوع کالایی مربوطه باید دارای تجربه کافی و ویژگیهای از قبیل:

  • دارای ذهنیت نمایشگاهی باشد.
  • ترجیحاً دکوراتور و طراح صحنه باشد.
  • خوش فکر و خوش ذوق و سلیقه باشد.
  • دارای تجربه مناسب در طراحی غرفه های نمایشگاهی باشد.
  • با تفکر شرکت کننده( مدیر غرفه) همراه باشد..

انواع غرفه از نظر شکل:

  • ﻣﺮﺑﻊ شکل
  • ﻣﺴﺘﻄﻴﻞ شکل
  • ﭼﻨﺪﺿﻠﻌﻲ
  • ال ﺷﻜﻞ
  • ﻣﺪور
  • ﺑﻴﻀﻮي
  • زاوﻳﻪ اي
  • ﻫﻼﻟﻲ
  • ﻣﺎرﭘﻴﭻ
  • ﺟﺰﻳﺮه ای
  • ﺷﺒﻪ جزیره ای
غرفه سازی نمایشگاه

تعیین اندازه ی مناسب برای غرفه های نمایشگاهی:

تعیین اندازه یک غرفه بر اساس ذوق و سلیقه نیست و صرف بزرگی غرفه به اعتبار شرکت نمی افزاید و کوچک بودن نیز ممکن است نتواند اهداف شرکت را محقق نماید لذا برای تعیین اندازه مورد نیاز یک غرفه می بایست تعداد کالاهای نمایشی ، اندازه و حجم و نحوه ارایه آنها ، نیاز به فضای مذاکره و تشریفات و ... را در نظر گرفت و اندازه غرفه را بطور نسبی محاسبه نمود. بنایراین برای خرید مکان غرفه در نمایشگاه باید به نکات زیر توجه کرد:

میزان فضای مورد نیاز خدمات و محصولات

اهداف شرکت برای شرکت در نمایشگاه

تعداد و گستردگی محصولات و خدمات

مقدار بودجه تعیین شده

تعداد کارکنان غرفه

استفاده ی مناسب از رنگ در فضاهای نمایشگاهی:

رنگ ها از عوامل مهم جذب مخاطب هستند و در خاطره ها باقی می مانند. وسایل و تجهیزات و مبلمان و لوازم بکار گرفته شده در غرفه باید دارای رنگ و کیفیت ظاهری مناسب باشند. استفاده از رنگ های مختلف درغرفه و چیدمان کالا باید همخوانی لازم را با یکدیگر و با موضوع اصلی نمایش غرفه داشته باشند. دراستفاده از رنگ ها باید خصوصیات فرهنگی محل نمایش و تاثیر روانی آنها در روی بازدیدکنندکان و افراد غرفه را در نظر داشت.

استفاده از رنگ های گرم و شاد در غرفه جلب توجه بیشتری می نماید اما در نمایش کالا تطابق رنگ با نوع کالا اثر بخش تر خواهد بود برای مثال استفاده از رنگ قرمز برای کالاهای گرما زا و رنگ آبی برای کالاهای سرما آفرین سفارش می شود.

استفاده ی مناسب از نور در فضاهای نمایشگاهی:

نورپردازی نیز همانند رنگ از عوامل مهم جهت جذب مخاطب می باشد با نورپردازی می توان جذابیت غرفه را افزایش داد. با نور پردازی مناسب علی الخصوص نور ملایم می توان فضایی آرام بوجود آورد و یا فضای آرام درون غرفه را از فضای شلوغ بیرون متمایز نمود اگر چه در جاهایی از درون غرفه، می بایست نوری متفاوت تر و با شدت بیشتر و رنگ مشخص تر استفاده نمود.

استفاده از رنگ های متنوع در نور پردازی توصیه نمی گردد زیرا ممکن است توجه مخاطب را از کالا به سوی دیگر معطوف نماید.

در نورپردازی با توجه به تأثیرات گوناگون نورهای مختلف، باید تأثیرات روحی و روانی و میزان تولید گرما و یا آتش زا بودن آنهارا مد نظر داشت. در پردازش نور باید دقت نمود که بیننده دچار خیرگی نشود و از زوایای مختلف بتواند کالا یا دستگاه مورد نظر را بطور مطلوب مشاهده نماید.

استفاده ی مناسب از وسایل سمعی و بصری در فضاهای نماشگاهی:

استفاده و بکارگیری صحیح وسایل سمعی و بصری علاوه بربالا بردن جذابیت غرفه می تواند اطلاعات مناسب وکاملی در اختیار مخاطب قرار دهد و نیاز به مذاکرات طولانی و بیان تمام مسایل نخواهد بود. از این لوازم می توان در نمایش کالاهایی که امکان نمایش در غرفه را نداشته اند، فراهم گردد. ارائه فیلم های از سوابق اجرایی در بخش تولید و خدمات نقش مهمی در اثر بخشی مذاکرات خواهد داشت.

صداپردازی غرفه:

ﭘﺨﺶ آﻫﻨﮓ ﻫﺎي ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻼﻳﻢ و آرام

ﺟﻠﻮﮔﻴﺮي ﺗﺎ ﺣﺪ اﻣﻜﺎن از ورود ﺻﺪاﻫﺎي ﺷﻠﻮغ و آزاردﻫﻨﺪه ﺑﻪ داﺧﻞ ﻏﺮﻓﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻤﻬﻴﺪات ﻓﻨﻲ

ﻛﺎﻫﺶ ﺗﺎ ﺣﺪ اﻣﻜﺎن ﺳﺮوﺻﺪاي درون ﻏﺮﻓﻪ ﺑﺎ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻗﺒﻠﻲ ﻣﻼﻗﺎﺗﻬﺎ و ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن در ﮔﻔﺘﮕﻮﻫﺎ

گرافیک مناسب در فضاهای نمایشگاهی:

با بهره گرفتن از این علم می توان پیام مورد نظر و یا اهداف مشارکت در نمایشگاه را به بیننده القا نمود. طرحهای ساده و واضح اثر بخشی بالاتری دارند و از سردر گم وخسته نمودن مخاطب جلوگیری می نماید ارئه اطلاعات باید در این بخش به موارد ضروری منحصر گردد.

غرفه سازی نمایشگاه
فضاهای تشکیل دهنده ی غرفه های نمایشگاهی، فضای غرفه می تواند به تعدادی و یا همه موارد زیر تقسیم شود:

 

  • ﻓﻀﺎي اراﺋﻪ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت
  • فضای نمایش کالاها
  • فضای بخش اطلاع رسانی
  • فضای مذاکره و مشاوره
  • فضای نمایشهای تصویری
  • فضای مبلمان اداری
  • فضای خدمات و پذیرایی
  • فضای انبار یا لوازم اضافی
  • فضای آموزش

یکی از موارد در طراحی و ساخت غرفه های نمایشگاهی، استفاده حداکثری به صورت صحیح از فضاهای موجود در غرفه می باشد. معمولا بر اساس نیاز شرکت ها، هر غرفه از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. عمومی ترین، کاربردی ترین و بهترین ایده هایی که در ساخت و طراحی غرفه نمایشگاهی می توان به کار برد عبارت است از:

-محلی برای نمایش محصولات و خدمات به مشتریان

-محلی برای مذاکره و تنظیم قراردادها

-قسمت اطلاعات

-بخش مدیا (شامل پخش فایل صوتی تصویری)

-مکانی جهت پذیرایی از مشتریان

-مبلمان راحتی یا اداری جهت استراحت مشتریان و غیره

در این مقاله شما با ساخت اصولی غرفه ی نمایشگاه آشنا شدید. غرفه ی نمایشگاه شما، ویترین کسب و کارتان است و اولین چیزی است که توجه مشتری را به خود جلب می کند. غرفه شما می تواند پر زرق و برق و یا اقتصادی با حفظ استانداردها باشد. باید بدانید محصول و کسب و کارتان در چه مرحله ای از نمودار رشد است و برپایی چه نوع غرفه ایی در راستای رسیدن به اهداف شرکت تان می باشد. اگر تمایل دارید درباره غرفه سازی ( اقتصادی ) ارزان بدانید؟ اینجا کلیک کنید.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×