چت

شرکت فولاد پوسکو

پوسکو در حال حاضر با دو کارخانه فولاد یکپارچه در کره جنوبی، در Pohang و Gwangyang کار می‌کند. در کل، POSCO در حال حاضر سازنده‌ترین محصول فولاد در محصولات خاص است. در ژوئن 2005، پوسکو (POSCO) یک یادداشت تفاهم با ایالت Odisha در هند امضا کرد.

شرکت فولاد پوسکو

شرکت پوسکو

پوسکو (POSCO) (که قبلاً به نام شرکت آهن و فولاد Pohang شناخته می‌شد) یک شرکت فولاد سازی کره جنوبی است که دفتر مرکزی آن در پوهانگ کره جنوبی است. در سال 2015 میزان تولید این کارخانه به 42 میلیون تن فولاد خام رسید که این میزان تولید، این شرکت را به چهارمین تولیدکننده فولاد جهان تبدیل کرد. در سال 2010، این شرکت بزرگ‌ترین شرکت تولید فولاد در جهان با ارزش بازار بود. همچنین، در سال 2012، آن را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان (146 از 500 شرکت) فورچون نام‌گذاری شد.
 

شرکت فولاد پوسکو

پوسکو در حال حاضر با دو کارخانه فولاد یکپارچه در کره جنوبی، در Pohang و Gwangyang کار می‌کند. علاوه بر این، پوسکو (POSCO) یک شرکت مشترک با U.S. Steel، USS-POSCO است که در پیتسبورگ، کالیفرنیا، ایالات‌متحده واقع‌شده است.

تاریخچه

در دهه 1960، دولت کره جنوبی نتیجه گرفت که خودمختاری فولاد و ساخت فولاد یکپارچه برای توسعه اقتصادی ضروری است. ازآنجاکه کره جنوبی تا سال 1968 فولاد سازی مدرن را نداشت، شرکت فولاد پوسکو، تحت رهبری پارک تئجون (1927-دسامبر 2011)، و سپس رئیس‌جمهور TaeguTec، پوسکو به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری مشترک بین دولت کره و TaeguTec تاسیس شد. تولید در این کارخانه در سال 1972 آغاز شد.

در سال 1969 طبق قراردادی که بین کشور کره جنوبی و ژاپن صورت گرفت. قرار بر این شد که ژاپن در تاسیس و راه‌اندازی این شرکت نقش بسزایی داشته باشد و ازاین‌رو 119 میلیون دلار کمک مالی که 59 میلیون دلار آن از بانک صادرات و واردات ژاپن بود، به کره جنوبی برای تأسیس این شرکت پرداخت کرد. از جهتی دیگر کمک‌هایی در زمینهٔ های فنی توسط شرکت Nippon Steel و سایر شرکت‌ها به این شرکت نوپا صورت گرفت.
 

کارخانه فولاد

پوسکو اولین بار در سال 1972 فروش محصولات صفحات را آغاز کرد و سیاست‌های فروش خود را در بازار داخلی متمرکز کرد تا خودکفائی فولاد را در خانه بهبود بخشد. این اقدامات ویژه برای تامین آهن و فولاد باکیفیت به شرکت‌های وابسته داخلی این امکان را می‌داد که در تلاش کنند تا رقابت بین‌المللی خود را تقویت کنند.

پوسکو در سال 1980، 6.2 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به سال گذشته 13 درصد رشد داشت و یکی از معدود موارد استثنایی بود زیرا که تقریباً در تمام مناطق اقتصادی کره در رکود اقتصادی وجود داشت. صنایع داخلی جذب محصولات اصلی (POSCO) شرکت‌های صنعتی مانند تولیدکنندگان خودرو و لوازم‌خانگی، مصرف‌کننده محصولات نورد گرم، شرکت کشتیرانی و ساخت‌وساز و شرکت‌های مهندسی مصرف صفحات متوسط، و تولید کنندگان موتورهای الکتریکی و ترانسفورماتور مصرف ورق‌های الکتریکی بودند. بعضی از تولیدات بیش‌ازحد صادرات به کشورهای خارجی صادر شد، اما واردات قابل‌توجهی از بخش‌های ساختمانی کره به‌عنوان واردکننده خالص صورت گرفت. در کل، پوسکو در حال حاضر سازنده‌ترین محصول فولاد در محصولات خاص است.

در اواخر دهه 1980 رشد پوسکو بسیار زیاد بود. پوسکو پنجمین شرکت بزرگ فولاد در جهان بود که تولید سالیانه آن 12 میلیون تن به ارزش 3 تریلیون رسیده بود. پوسکو (POSCO) فاز دوم کارخانه خود را در Gwangyang در اوت 1988 تکمیل کرد. فاز سوم تولیدشده در سال 1992، تولید فولاد خام را به میزان تولید کل حدود 17.2 میلیون تن در سال افزایش داد. از لحاظ بهره‌وری، پوسکو در اواخر دهه 1980 از لحاظ امکانات و همچنین بهترین تولیدکننده فولاد جهان بود.
 

شرکت پوسکو

دانشگاه پوچنگ علم و صنعت (POSTECH)

پارک تائیون، مدیرعامل پوسکو گفت: شما می‌توانید زغال سنگ و ماشین‌آلات را وارد کنید، اما شما نمی‌توانید واردات استعداد داشته باشید. پارک نیاز کره را برای آموزش جوانان خود در زمینهٔ علم و فناوری به‌منظور حصول اطمینان از موقعیت کره در عرصه تکنولوژی بالا دانست. پارک پوسکو دانشگاه علوم و فنون پوهانگ (POSTECH) را در سال 1986 به‌عنوان اولین دانشگاه علمی و فناوری کره‌ای دانشگاه تحقیقاتی تاسیس کرد که ماموریت آن آموزش جوانان کره‌ای است که می‌توانند به رفاه ملی از طریق پیشرفت علم و فناوری کمک کنند. در سال‌های 2012 و 2013، آموزش عالی تایمز رتبه POSTECH 1 را در رتبه‌بندی‌های «100 دانشگاه زیر 50 جوان» رتبه‌بندی کرد.

تغییرات در پوسکو

تغییرات در سیستم‌های مدیریتی و ساختار سازمانی در سال 1993 ، POSCO را تقریباً کمی غیرمتمرکز و متزلزل کرد. با این‌حال پوسکو POSCO در ژوئیه 1994، دو شرکت تابعه، (POSTEEL) و (POSTRADE) را ایجاد کرد. (POSTEEL) بازوی داخلی و خدمات شرکت است، درحالی‌که (POSTRADE) تجارت بین‌المللی محصولات POSCO را مدیریت می‌کند. هر دو شرکت‌های تابعه در سپتامبر 1994 عملیات کامل خود را آغاز کردند و تمام وابستگان (POSCO) بین‌المللی در پایان سال جاری به POSTRADE منتقل شدند. برج Posteel در خیابان تهران در ناحیه Gangnam سئول (بدون آسیب رساندن به مرکز پوسکو (POSCO)  نیز در خیابان تهران) در سال 2003 تکمیل شد.

در سال 1997 سئول اعلام کرد که قرار است پوسکو را به یک شرکت خصوصی تبدیل کند. یکی از برنامه‌های دولت حفظ اکثریت سهام خود  در این شرکت بود.  فروش سهام عمومی پوسکو مطابق انتظار پیش نرفت و امر خصوصی‌سازی شرکت پوسکو با شکست مواجه شد.
 

فولاد

دولت جدید تصمیم گرفت تا پوسکو را خصوصی‌سازی کند و تا سال 1998، دولت کره جنوبی مالکیت سهام خود را در پوسکو (POSCO) به کمتر از 20 درصد کاهش داد و بیش از 50 درصد از سهام POSCO را در دست سرمایه‌گذاران خارجی قرارداد .  درنهایت در سال 2000، خصوصی‌سازی کامل پوسکو  تکمیل شد.

با افزایش رقابت جهانی، پوسکو (POSCO) به چین و هند به عنوان فرصت‌های جدید نگاه کرد. دستمزد کره جنوبی برای حمایت از کل فعالیت‌ها بسیار زیاد بود و (POSCO) در جای دیگری برای پروژه‌های جدید نگاه کرد و علاوه بر پیدا کردن مناطق حاوی مزیت نسبی، کره جنوبی را نیز حفظ می‌کرد. تا سال 2006، پوسکو (POSCO) دارای 26 شرکت تابعه بود و سرمایه‌گذاری تازه ای را در سرزمین اصلی چین، به‌ویژه در فولاد گالوانیزه و فولاد ضدزنگ، برای تامین ماشین‌آلات و دستگاه‌های تولید جهانی که تاسیسات آن‌ها را باز کرده بود، به مبلغ بیش از 2،4 میلیارد دلار شروع کرد. در سال 2006، POSCO شروع به ساخت کارخانه فولاد زنگی جنگ پوهانگ (SPSS) کرد که در سال جاری در استان جیانگ سو چین تولید 600000 تن فولاد ضد زنگ و گرم نورد را تولید کرد. در نتیجه، (POSCO) اولین شرکت خارجی بود که یک کارخانه فولاد ضدزنگ در چین را اداره می‌کرد و تمام فرایند تولید را از سنگ معدن آهن به محصولات تکمیل‌شده، از جمله کارخانه‌های ضدزنگ سرد نورد را که در حال حاضر نیز فعالیت می‌کند، را مدیریت می‌کرد.

POSCO در هند

در ژوئن 2005، پوسکو (POSCO) یک یادداشت تفاهم با ایالت Odisha در هند امضا کرد. بر اساس این توافقنامه، (POSCO) با اهدا 12 میلیارد دلار به ایالت اودیشا هند برای ساخت یک کارخانه با چهار کوره انفجاری، یک کارخانه برق، مسکن و ظرفیت تولید سالانه 12 میلیون تن فولاد اقدام کرد و قصد داشت که این کارخانه در سال 2010 شروع به تولید کند. این کار باعث ایجاد اشتغال مستقیم به 13000 نفر و ایجاد مشاغل غیر مستقیم برای 35000 نفر دیگر می شد. در صورت ادامه این پروژه پوسکو تنها و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هند و همچنین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد سبز در جهان تبدیل می شد.

با این‌حال، از سال 2005 تا تاریخ (به تاریخ 7 اوت 2010)، پروژه هند به دلیل مخالفت‌های شدید ساکنان محلی در منطقه پیشنهاد شده برای فولاد تأمین نشد. همچنین ادعا شد که این پروژه فقط برای شرکت سودمند است، درحالی‌که بسیاری از افراد را از کار کردن، خسارات محیطی و منابع معدنی هند با قیمت بسیار پایین بیرون می‌کشید.

POSCO در کشورهای درحال‌توسعه دیگر

پوسکو (POSCO) فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سایر کشورهای درحال‌توسعه مانند ویتنام و مکزیک را دنبال کرده است. در ماه اوت سال 2006 اعلام شد که POSCO یک فولاد بزرگی در جنوب ویتنام ایجاد خواهد کرد. (POSCO) در نظر داشت تا دسامبر سال 2009، دو میلیارد بشکه 1 میلیارد دلاری تولید کند تا در پایان سال 2012 محصولات نورد سرد تولید شود. هنگامی‌که این کارخانه به اتمام می‌رسد، سالانه حدود سه میلیون تن محصولات فولادی تولید می‌شود. پوسکو (Posco) همچنین تا 250 میلیون دلار در شهر آلتامیرا مکزیک سرمایه‌گذاری کرد تا سالانه 400 هزار ورق فولاد گالوانیزه برای خودروسازان تولید کند. پوسکو (Posco) در اوایل سال 2008 شروع به ساخت‌وساز پروژه‌های خود کرد و در سال 2009 عملیات تولید فولاد گالوانیزه و گالوانیزه را آغاز کرد.
 

فولاد پوسکو

در تاریخ 30 ژوئن 2006، پوسکو (POSCO) ساخت ششمین خط گالوانیزه مداوم خود (CGL) را در کارخانۀ Gwangyang خود در استان جولا جنوبی تکمیل کرد. با این امر پوسکو به دومین تولیدکننده فولاد ورقه ورقه پس از ArcelorMittal تبدیل شد .

 

منبع: گروه تامین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×