چت

شرکت بائو استیل (Baowu Steel)

<p>بائو استیل (Baowu Steel) در بورس سهام شانگهای در سال 2000 تاکنون بزرگ‌ترین سهام در چین را دارا بوده است. گروه سابق شرکت آهن و فولاد بائوشان (Baoshan) توانست گروه متالورژیکال هولدینگ شانگهای و گروه شانگهای میشان را برای تشکیل گروه شانگهای بائو استیل (Baosteel) جذب کند.</p>

شرکت بائو استیل (Baowu Steel)

بائو استیل (Baowu Steel)

بائو استیل (Baowu Steel) یک شرکت چینی است که نام کامل آن به‌صورت (China Baowu Steel Group Corp., Ltd.) است، بائو استیل یک شرکت آهن و فولاد دولتی است که در پودانگ، شانگهای چین واقع‌شده است.

بائو استیل (Baosteel) پنجمین تولیدکننده فولاد در جهان است که، سالیانه حدود 35 میلیون تن فولاد خام تولید می‌کند. این شرکت در سال 2015 با 803.8 میلیون تن فولاد، تولید کل فولاد چین را در برگرفت. در پایان سال 2012، تعداد کارکنان این شرکت 130،401 نفر و درآمد سالانه آن حدود 21،5 میلیارد بود. این شرکت در سال 2015 با تولید 34.938 میلیون تن فولاد خام رتبه 2 در چین و رتبه 5 در جهان را در اختیار خود قرارداد.

IPO گروه تابعه بائو استیل (Baosteel Group) در بورس سهام شانگهای در سال 2000 تاکنون بزرگ‌ترین سهام در چین را دارا بوده است، بااین‌حال سود سهام این شرکت 7.7 میلیارد دلار افزایش‌یافته است.

تاریخچه

از سال 1978، دولت چین شروع به اصلاحات اقتصادی کرد. طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده توسط برنامه ریزان دولتی خواستار ساخت یک کارخانه فولاد بزرگ یکپارچه در نزدیکی بندر شانگهای شدند. ناحیه بائوشان (Baoshan)، که در حومه شانگهای، قرار دارد به‌عنوان مکان تأسیس کارخانه انتخاب شد. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، ازآنجاکه این شرکت از شرکت‌های فولاد برتر دولت بود، از دستیابی به مهندسان و مدیران، دسترسی به تکنولوژی و دریافت قراردادهای دولتی بهره‌مند شد.

بائوشان آیرون (Baoshan Iron and Steel) همچنین از توسعه اقتصادی چین بهره‌مند شد که تمام فولاد موجود را مصرف می‌کرد. بااین‌حال، با ادامه آزادسازی اقتصاد چین، بائوشان (Baoshan) وارد یک رقابت جدی با رقبای جدید، خارجی و داخلی شد. این شرکت تصمیم گرفت که بخشی به نام بازاریابی در شرکت برای صادرات محصولات خود تأسیس کند. با این کار این شرکت موفقیت قابل‌توجهی در کره جنوبی به دست آورد. باوجود آسیب مالی در بحران مالی آسیا، بائوشان (Baoshan) با از دست دادن برخی از مشتری‌های خود که شرکت‌های دولتی بودند متضرر شد، اما همچنان توانست سود خود را حفظ کند.

در تاریخ 17 نوامبر 1998، گروه سابق شرکت آهن و فولاد بائوشان (Baoshan) توانست گروه متالورژیکال هولدینگ شانگهای و گروه شانگهای میشان را برای تشکیل گروه شانگهای بائو استیل (Baosteel) جذب کند. در این زمان و ادغام این 3 شرکت کنگلومر جدید بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در کشور با تولید سالانه حدود 20 میلیون تن فولاد بود.

در سال 1997، شركت تابعه متالورژیکال هولدینگ شانگهای (Metallurgical Holding)، شركت سابق No.3 فولاد و آهن شانگهاي و پودانگ آیرون شانگهاي (Pudong Iron and Steel)، در یک سرمایه‌گذاری مشترک سهام شرکت تیسن کروپ (ThyssenKrupp) آلمان خریداری کردند و شرکتی را به‌عنوان کروپ استین لس شانگهاي (Krupp Stainless) تشكيل دادند. این شرکت در سال 1998 به شرکت وابسته گروه بائو استیل (Baosteel) تبدیل شد.

در سال 2007، گروه بائو استیل (Baosteel Group)، سهام اکثریت گروه آهن و فولاد Xinjiang Ba Yi را به دست آورد، که متعلق به شرکت وال‌استریت است. در سال 2008، گروه بائو استیل(Baosteel Group)، در جنوب چین سرمایه‌گذاری کرد و قصد داشت تا تأسیسات جدیدی در این منطقه احداث کند. ازاین‌رو در سال 2012 دو شرکت ژانگ جیانگ (Zhanjiang) و گوانگدونگ، به‌طور رسمی توسط شرکت تابعه بائوشان استیل (Baoshan Iron & Steel) خریداری و شروع به کارکردند. این شرکت توانست 71% سهام شرکت ژانگ جیانگ (Zhanjiang Iron and Steel) را از کمیسیون نظارت و اداره دارایی‌های دولتی شهر گوانگژو خریداری کند.

همچنین در سال 2011، گروه بائو استیل (Boasteel)، 51 درصد از سهام گروه آهن و فولاد گوانگدونگ شیائوان را از (SASAC) دولت گوانگدونگ به دست آورد.

در سالت 2016 برنامه‌ای صورت گرفت تا 2 شرکت فولادسازی بائو استیل () و ووهان استیل باهم ادغام شوند. این 2 شرکت در تاریخ 21 و 22 سپتامبر سال 2016 به توافق کلی رسیدند. بر اساس توافق بین 2 شرکت قرار بر این شد که حقوق شرکت ووهان استیل به‌صورت رایگان به شرکت بائو استیل منتقل شود. هر دو شرکت بائو استیل و ووهان استیل زیر نظر نظارت دولت مرکزی (SASAC) قرار گرفتند و نام این شرکت رسماً از سال 2016 به گروه بائو استیل کورپراشن (Baowu Steel Group Corporation) تغییر کرد.

امروزه بائو استیل با دارایی‌هایی که حدود 730 میلیارد یوان ارزش دارد و 228000 کارمند و درآمد فروش سالیانه 330 میلیارد یوان (47.9 میلیارد دلار) سومین تولیدکننده برتر فولاد در جهان است.

اتهام سرقت اسرار تجاری

در اوایل سال 2016 گروه بائو استیل (Baosteel) توسط شرکت فولاد آمریکایی متهم به سرقت اسرار تجاری شد. بائواستل این اتهامات را رد کرد و اظهار داشت: اتهاماتی که ادعا می‌کند که بائو استیل Baosteel اسرار تجاری را از فولاد ایالات‌متحده به سرقت برده است، گمانه‌زنی و فرض ذهنی بدون ریشه و حتی می‌تواند به‌عنوان بیانیه‌ای نامفهوم باشد.

کمیته بین‌المللی تجارت (ITC) در ماه مه 2016 پرونده‌ای را که به این اتهامات واردشده است را بررسی کرد. بعد از بائو استیل، گروه آهن و فولاد هبی، شرکت آهن و فولاد ووهان، گروه آهن و فولاد مانشان (Maanshan)، و گروه جیانگ سو شانگانگ نیز به این اتهامات محکوم شدند و همچنان این پرونده تحت بررسی است.

منبع: گروه تامین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×