چت

سپری

<p>سپری آهنی فولادی بلند به شکل ظاهری T می باشد که به نام های سپری تی در بین مهندسین و سپری یا سپری آهنی در بین بازاریان معروف است. سپری آهنی در حقیقت یک مقطع I شکل آهنی است که از میان با خط برش طولی به دو نیم تبدیل شده است.</p> <div id="gtx-trans"> <div class="gtx-trans-icon">&nbsp;</div> </div>

سپری

این پروفیل اکثرا در ساخت درب و پنجره های گوناگون بکار برده می شود و به طور کلی در ساختمان سازی و صنعت که قابلیت تحمل وزن را داراست، مورد استفاه قرار می گیرد. همچنین مانند محصولات نبشی وناودانی به دو صورت فابریک و پرسی ساخته می شود. اما روال رایجی برای ساخت بعضی از سپریها وجود دارد به این شکل که تیرآهن از قسمت وسط به صورت طولی برش داده می شود و از آن سپری تولید می شود.

 

سپری

به عنوان نمونه برای تولید سپری سایز ۱۰۰ تیرآهن ۲۰۰ را برش داده و دو سپری از آن بدست می آورند. این محصول جز پروفیل های با قائده و ارتفاع های مختلف بشمار می رود.

انواع سپری آهنی

از متداول ترین آنها می توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

  •  با اضلاع متساوی : که در آن عرض و ارتفاع پروفیل برابرند (وجه عمودی و وجه افقی T برابرند)
  •  با اضلاع نامتساوی : که در آنها ارتفاع نصف عرض است (وجه عمودی T نصف وجه افقی است)
  •  آهنی : با ارتفاع خیلی بیشتر از عرض که عموما در دیوارهای تیغه ای استفاده می شود (وجه عمودی T بلندتر از افقی است).

ابعاد سپری

اکثرا ضخامت آن ها بین ۰٫۹ تا ۲٫۵ میلیمتر است که ضخامت ۲ میلیمتر بیشترین استفاده را دارد. با توجه به اندازه لبه این مقطع که بر حسب میلیمتر است و به طور معمول اندازه آن با اندازه دیواره آن برابر است نام گذاری می کنند. به طور مثال اگر اندازه لبه این مقطع ۱۰۰ میلیمتر باشد به آن سپری شماره ۱۰ می گویند. همچنین استاندارد طول این مقطع ۶ تا ۱۲ متر می باشد البته طولهای دیگر نیز با توجه به تقاضا ساخته می شود. از نظر ظاهر به دو شکل لبه گرد و لبه تیز ساخته می شوند.

استاندارد اشتال معین کرده که برای مقطع های لبه گرد اندازه لبه ۳۰ تا ۱۴۰ میلیمتر و برای مقطع لبه تیز ۲۰ تا ۴۰ میلیمتر باشد، که در ایران تمام اندازه های فوق ساخته می شوند. سپری شماره ۲ تا ۱۴ و به روش نورد گرم ساخته می شوند ؛ یکی از روشهای رایج شکل دهی فلزات نورد گرم است.

 

سپری

تولید سپری آهنی

این پروفیل های با استفاده از پروسه نورد گرم تولید میشوند. بدین صورت که ابتدا با استفاده از کوره، مواد اولیه حرارت دهی شده و به مرحله نرم شدن می رسند. مقطع فولادی که به عنوان ماده اولیه تولید سپری مصرف میشوند پس از کوره وارد پروسه نورد و شکل دهی میشود. این مقطع با حرکت های مستمر و یا رفت و برگشتی از درون دروازه هایی که با غلتکهای مربوطه شکل دهی شده اند ، سرانجام به مقطع T شکل تبدیل میشوند.برای موج گیری سپری ها آنها را از غلتک های مخصوص موج گیری عبور می دهندتا محصول نهایی در انتهای خط تولید بدون اشکال وارد بازار شود. و دست آخر پروفیل ها با تعداد مشخص ، بر اساس وزن درخواستی مشتری بسته بندی میشوند.

کاربرد سپری آهنی

از کاربرد های این محصول می توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • برای طول های بیشتر از 4 متر مقاومت بیشتری نسبت به تسمه های مسطح نشان می دهند
  • تنها محصولاتی هستند که نیاز به میلگرد را در سازه ها کاهش می دهند.
  • در مقایسه با تسمه ها، با استفاده صحیح می توان نه تا بیست درصد از نیاز به میلگرد را کاهش داد.
  • عمق ستون ها نیز با استفاده از سپری ها کاهش پیدا می کند زیرا فلنج و پایه سپری به تحمل لنگر فروبرنده کمک می کنند.
×