چت

سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد؟

<p>منظور از وافل المان های سازه ای مسطح است که به صورت شبکه ای در کنار هم قرار گرفته و با اتصالات خاصی به یکدیگر متصل می گردند، در این نوشتار قصد داریم بیشتر به این موضوع بپردازیم با ما&nbsp;همراه باشید با ادامه این مطلب.</p>

سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد؟

سقف وافل اکثراً در مواردی استفاده می شود که فشار وارده بر آن ناحیه چندان بالا نباشد از طرفی به میلگرد تقویتی و انجام عملیات اجرایی مربوطه نیازی نیست بر همین اساس هزینه، وزن و مدت زمان اجرای سقف نسبت به موارد مشابه به طور چشم گیری کاهش می یابدو اصولاً این نوع سقف ها در مراکز اداری، تجاری، صنعتی، هتل، پارکینگ ها یا تفریحی پیاده سازی می شوند در ادامه به عناوین ذیل بیشتر خواهیم پرداخت:

  • آشنایی با سقف وافل (waffle slabs)
  • مقایسه سقف وافل با سایر سقف های مشابه
  • قالب سقف وافل
  • مشخصات جزئی سقف وافل
  • ​تجهیزات مورد نیاز
  • انیمیشن مراحل اجرای سقف وافل

سقف وافل از نوع سقفهای متداول بتنی می‌باشد که از یک دال بتنی مسلح فوقانی با ضخامت یکسان به همراه شبکه‌ای از تیرچه‌های بتنی منظم که در یک و یا دو امتداد متعامد گسترش یافته‌اند تشکیل می گردد.

سقف‌های وافل مدرن (waffle slabs) از سال 1940 در کشورهای آمریکا و کانادا و با رویکرد بهینه‌سازی سقف‌های دال بتنی و افزایش عملکرد مورد استفاده و سپس در سایر نقاط جهان گسترش پیدا کرده است. عبارت "وافل" از الگوی شبکه‌ای مربوط به تیرچه‌های منظم تحتانی نشأت گرفته است. این سقف‌ها بسته به نوع مستطیلی و یا مربعی بودن قالب وافل، در دو دسته یکطرفه و دو‌طرفه طبقه‌بندی و قابل کاربرد می‌باشد. انتخاب بهترین سیستم سقف وافل بستگی به عوامل مختلفی از جمله سیستم سازه‌ای، دهانه ستون به ستون، کاربری، الزامات معماری و... دارد.

مقایسه سقف وافل با سایر سقف های مشابه:

  • میزان بتن مورد استفاده در این شیوه نسبت به سایر روش های اجرایی کمتر می باشد.
  • اجزای این سقف ها پیوسته است.
  • زیرسازی، نصب، اجرا و هزینه های مربوطه پایین تر از سایر سقف ها می باشد.
  • برای بستن تیرچه بلوک به قالب جداگانه نیازی نیست.
  • انبارسازی مواد اولیه بسیار ساده است.
  • برخی عملیات ساختمانی حین اجرای این روش حذف می گردند.
  • نمای زیباتری نسبت به سایر سقف ها دارد.
  • وزن آن به نسبت سایر سقف ها پایین تر است.
  • قابلیت بازیافت این نوع از سقف ها وجود دارد.
  • چیدمان میلگردها تا بتن ریزی قابل بررسی و ارزیابی است.
  • هزینه های کف سازی کاهش می باید.
  • در برابر زلزله و آتش سوزی مقاومت بسیار خوبی دارد.
  • امکان جابجایی سازه پس از تکمیل وجود دارد.

قالب سقف وافل

اصلی‌ترین المان در اجرای سقف‌های وافل، قالب وافل می‌باشد. وجود قالب‌های وافل و چینش مدولار این قالب ها درکنار یکدیگر موجب تشکیل تیرچه‌های متعامد، منظم و با عرض و عمق یکسان می‌گردد. از جنبه سازه‌ای کارگذاری قالب‌های وافل موجب حذف کنترل‌شده‌ی بتن ناکارمد در نواحی مشخصی از سقف و در نتیجه بهینه‌سازی در وزن سقف می‌گردد. شبکه عمودی تیرچه‌های تحتانی و حفره‌های زیرین سقف وافل در نتیجه چینش قالب‌های وافل در کنار یکدیگر تشکیل می‌شوند که پس از گیرش بتن و قالب‌برداری نمایان می‌گردند. مربع و یا مستطیلی بودن هندسه قالب‌های وافل موجب ایجاد حفره‌های مربعی و یا مستطیلی می‌گردد. از قالب‌های مربعی برای ایجاد سقف وافل دوطرفه و از قالب مستطیلی برای اجرای سقف وافل یکطرفه استفاده می‌گردد. از سقف‌های وافل یکطرفه عمدتاً برای ساختمان های با دهانه کوتاه و برای باربری یکطرفه سقف و از سقف‌های وافل دوطرفه برای ساختمان‌های با دهانه‌های بلند و باربری دوطرفه سقف استفاده می‌گردد. بطور کلی سقف‌های وافل دوطرفه از امکانات و مزایای بیشتری نسبت به سقف وافل یکطرفه برخوردار می‌باشد.

سقف وافل

مشخصات جزئی سقف وافل

این قالب ها دارای طراحی خاص هستند در اجرای این سقف مشکلاتی از قبیل ساخت و حمل تیرچه ساختمانی وجود ندارد چون به صورت درجا تعبیه می گردند، قابل ذکر است که هیچ گونه محدودیتی در طراحی سقف با تیرچه وجود ندارد حتی می توان مرحله تعبیه تیرچه های دوبل را حذف نمود. برای همین وزن بتن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. طبق گزارشات تا حدود هفتاد کیلوگرم بر متر مربع کاهش وزن در این نوع سقف ها وجود دارد.

از دیگر مزایای اجرای این نوع سقف ها عدم نیاز به انتقال خاموت ها هنگام آرماتوربندی تیرچه است. با توجه به میزان قدرت اتصال بتن و سقف میزان مقاومت بالاتر رفته و از همین رو از میزان لرزش سقف در شرایط بحرانی کاسته می شود. قبل از چیدمان و اجرای سقف وافل باید محاسبات و ارزیابی دقیقی صورت گیرد. از خاموت های دست ساز، خرپای خام یا میلگردهای حرارتی برای تقویت فونداسیون استفاده می شود.

قابل لحاظ است بدانید که با توجه به وجود فضای باز زیر سقف بر اساس آیین نامه اجرایی ساختمان سازی می توان از فواصل موجود برای عبور تاسیسات بهره گرفت. در صورت عبور تاسیسات از فواصل موجود در میان سقف، از وزن وارده بر کف ساختمان کم خواهد شد ودر اخر این امر موجب سهولت تعمیرات تاسیسات ساختمانی و افزایش ارتفاع سقف می گردد. این دو فاکتور در کف سازی و تعمیرات تأثیر دارند.

نمای زیرین سقف وافل و ظاهر زیبای آن از دلایل محبوبیت این سقف ها است. اصولا از این سقف در پارکینگ ها، سقف مجتمع، به عنوان نمای داخلی و… بدون نیاز به هیچ گونه عملیات نازک کاری استفاده می گردد. با توجه به اینکه استفاده از مواردی مانند بلوک پلی استایرن در سقف مدارس، پارکینگ، برخی مجتمع ها و… با ممنوعیت همراه است می توان از سقف های گرین وافل به عنوان یک جایگزین با ظاهری زیباتر و هزینه ای کمتر استفاده نمود این روش در بسیاری از موارد کاملا مقرون به صرفه و اقتصادی است.

تجهیزات مورد نیاز:

در اجرای سقف وافل می‌توان از تجهیزات و ابزار مشابه مورد نیاز رایج در اجرای اسکلت‌های بتنی سنتی استفاده نمود. انتخاب نوع تجهیزات به پارامترهایی از جمله دهانه سقف، مساحت سقف، وزن سقف، نوع سیستم سازه‌ای، ارتفاع طبقه و کیفیت مورد نیاز و... بستگی دارد. از جمله تجهیزات متعارف مورد نیاز برای اجرای سیستم سقف وافل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. جک، اسکافلد و یا داربست‌ جهت پایه‌های عمودی نگهدارنده زیرین سقف.
  2. پروفیل لوله، قوطی و یا چهارتراش جهت المان‌های افقی نگهدارنده قالب‌های وافل.
  3. قالب‌های فلزی، تخته چوبی و یا ورق فلزی جهت اجرای تیرها و یا مناطق توپر سقف.
  4. قالب وافل.

انیمیشن مراحل اجرای سقف وافل

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید، برای اجرای سقف وافل نیازی به تجهیزات خاص و اختصاصی نبوده و پیمانکاران اجرای اسکلت‌های بتنی می‌توانند با استفاده از تجهیزات موجود نسبت به اجرای این سقف اقدام نمایند.

در لینک های زیر می توانید با بخش های مختلف فولاد24 بیشتر آشنا شوید. خوشحال می شویم از پیشنهادات و نظرات شما عزیزان بهره ببریم. همچنین در صورتی که در این زمینه سوالی دارید می توانید برای ما کامنت بگذارید.

گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×