چت

سازه LSF چیست؟

سازه lsf چیست؟ lsf structure یک سازه فولادی سبک و سیستم ساختمانی مدرن است که جهت ساخت ساختمان های تا پنج طبقه مناسب می‌باشد در این مطلب به مزایای این سازه و دلایل به کارگیری این سازه خواهیم پرداخت.

سازه LSF چیست؟


سازه lsf  یا( light steel framing ) یک سیستم سازه ای پیشرفته و پیش ساخته ‌است که امروزه در جهان در انواع ساختمان ها مانند ویلا، ساختمانهای مسکونی و اداری، هتل، ساختمان مدارس و دانشگاه، رستوران ها و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند، با ما همراه باشید با ادامه مطلب

قیمت روز مقاطع فولادی
سازه lsf


سازه فولادی سبک LSF یکی ازسیستم های ساختمانی مدرن است که برای ساخت ساختمان های تا پنج طبقه مناسب می‌باشد. ساختار LFS از ورق فولادی نورد سرد به عنوان سازه، صفحات گچی به عنوان پوشش داخلی و تخته های سیمانی به عنوان پانل های بیرونی برای تخته های پشتی نما تشکیل شده است. سیستم LFS قابلیت ترکیب با سایرین را دارد و با توجه به بلایای طبیعی مانند زلزله این سازه ها می‌توانند مناسب ترین گزینه در برابر زلزله باشد.

مزیت اصل ساختار ال اس اف در تولید قبل از بارگذاری است چرا که مرحله بعد از ساخت می تواند خیلی زود و مقرون به صرفه در منابع و کاهش زمان کلی مونتاژ، آغاز شود. این سازه سازه ای پیش ساخته و سبک است که طبق طرح معمار در محل کارخانه تولید می‌گردد و سپس در محل ساختمان با استفاده از پیچ و بولت، سرمته ای، و سایر اتصالات نصب خواهد شد، این سازه ها از انواع ورق های گالوانیزه و پروفیل های U,Z و C تولید و جایگزین سازه های فلزی یا بتنی است و کاربرد فراوانی در ساختمان سازی دارد. مزایای lsf مانند افزایش دوام ساختمان و عمر مفید و بهبود عملکرد بناهای در دست ساخت موجب افزایش استفاده از این سیستم های پیش ساخته در دنیا گردیده است.

چگونگی اجرای سازه LSF


بخش عمده ایی از اجرای این سازه یعنی حدود 60 تا 70 درصد به طراحی و تولید مربوط می‌باشد که بطوراتوماتیک و بدون دخالت انسان در کارخانه انجام می‌گردد و مابقی آن مربوط به دستگاه اجرایی و عوامل زیر بستگی دارد:

 

  • آشنایی با استانداردها و الزامات اجرایی
  • دانش و تکنولوژی و تجربیات شرکت مجری
  • استفاده از ابزار و ماشین آلات بخصوص
  • داشتن مهندسین کارآزموده و متخصص و آموزش دیده

مراحل اجرای سازه lsf


شالوده یا فونداسیون


ابتدا شالوده یا فونداسیون به صورت نواری یا گسترده اجرا و درون آن رول بولت ها یا پیچ های انتظار

به شکل های میلگردی یا عصایی در فواصل معین (بسته به نوع بولت ها از 20 cm تا 240 cm )

کار گذاشته می‌شود، البته شالوده می‌بایست به نحوی طراحی گردد که تمامی بارهای وارده را به شکل صحیح انتقال دهد.

معمولاً ابعاد شالوده به نوع و ارتفاع ساختمان و مقدار بار وارده و ظرفیت باربری خاک بستگی دارد.

طبق محاسبات کارشناسان و متخصصین به علت سبکی وزن سازه،در ساختمان های کوتاه مرتبه و

تک طبقات،نیازی به مسلح کردن پی ساختمان نمی‌باشد ولی در دو طبقه و یا بیشتر،پی ساختمان کاملا” مسلح می‌شود.

در زمینه ی اجرای شالوده هیچ گونه محدودیتی در رابطه با توپوگرافی و جنس و شیب زمین وجود ندارد و در هر شرایطی قابل اجرا می‌باشد.

پس از اجرای فونداسیون،تمامی سطح آن توسط عایق های رطوبتی ایزوله می‌شود.

 

نصب پروفیل کف خواب(رانر) به شالوده:

در این مرحله پروفیل را روی بولت ها قرار داده و بولت ها را از درون سوراخ های رانر رد کرده واز بالا مهره می‌کنیم.

از خصوصیات بارز این بولت ها اینکه،در بتن به هیچ عنوان زنگ نمیزنند و خورده نمی‌شوندو‌هر کدام از آنها توانایی تحمل ۲۵۰۰ کیلوگرم نیروی فشاری،کششی و خمشی را دارند.

تمامی پیچ های مورد استفاده در این سازه ها، از نوع سرمته ی بالدار می‌باشد که غیر قابل بازگشت میباشند و در لرزه ها و عوامل فشاری بدرستی نیروها را به فونداسیون منتقل می‌کند.


دیوار در سازه lsf


در دیوارهایی که مقاومت جانبی زیادی مورد نیاز باشد از اتصالات استفاده می‌گردد که بصورت مورب بین استاد و رانر وهم بصورت افقی بین استادها انجام می‌گردد
دیوارها به سه روش مونتاژ درجا،پانلی یا جعبه ای اجرا می‌شوند،در روش مونتاژ درجا،پروفیل ها بصورت مجزا به محل اجرا منتقل شده و در آنجا توسط تکنسین ها از روی نقشه های ارسالی موجود و کدهایی که بر روی نقشه ها و نیز در روی پروفیل ها درج شده است مونتاژ می‌شود.

سازه lsf
سقف


شیوه های اجرایی گوناگونی برای سقف ها و بام در سیستم LSF بکار گرفته می‌شود به طوری که انواع بام ها از فرم های ساده مسطح گرفته تا بام های متقاطع با شیب های غیر مساوی قابل اجرا می‌باشند. دو نوع از معمول ترین شیوه اجرای بام ها عبارت است از خرپاهای سقفی که معمولا از قسمت جلو تا عقب بنا را پوشش می‌دهند و سیستم تیرریزی مسطح که معمولا بین تکیه گاه ها یا دیوارهای باربر مشترک برای اجرای سقف های صاف استفاده می‌شود.
در ساخت و ساز سقف های میانی در سیستم LSF تیرریزی ها عموماً در امتداد استادهای دیوار انجام می‌گیرد. هریک از تیرها معمولاً بار خود را مستقیماً به استادها منتقل می‌نمایند. قطعات فوق معمولا با اشکال C و یا Z ساخته و اجرا می‌شوند.
پوشش این نوع سقف ها معمولاً با بتن ریزی و یا با نصب تخته های چوبی یا گچی انجام می‌شود. در مناطقی که وزش باد شدید داشته و یا زلزله خیز میباشد، قاب سقف را باید مهاربندی کرد. علاوه بر آن برای مقاومت در مقابل باد و بلند شدن بام باید اتصال مناسبی بین دیوارهای باربر و سقف انتخاب نمود. اجرای فوم و روفیکس علاوه بر ایجاد عایق صوتی و حرارتی مناسب؛ از نفوذ شیره بتن در هنگام بتن ریزی جلوگیری می‌نماید.


اجرا lsf در ویلاهای ساحلی


همانطور که می‌دانیم یکی از مشکلاتی که ویلاهای ساحلی دارند وجود رطوبت شدید و بیش از حدی می‌باشد که حاصل از تبخیر آب دریا و اتمسفر حوالی ساحل است و عمدتاً این نوع سازه ها بسیار سریع تر از سازه های دیگر در معرض تخریب و آسیب هستند، از طرفی اغلب ویلاهای ساحلی در برخی از ماه های سال در معرض امواج هستند که می‌تواند موجب آسیب زیادی به ویلا گردد اما استفاده از ال اس اف این مشکل را حل نموده است  زیرا که سازه lsf دارای مقاومت بالا در برابر رطوبت محیطی است و عوامل ذکر شده است.


کاربرد سازه ال اس اف

 

  • سالن های ورزشی و آموزشی

  • ساخت ویلا در کنار دریا

  • کارخانه ها و کارگاههای صنعتی

  • ساختمان های مسکونی چند واحدی حداکثر تا 5 طبقه

  • اضافه کردن طبقات در پشت بام

  • ساخت شهرک با حداقل زمان ممکن


معایب سازه LSF

 

  • نیاز به نیروی کار متخصص و خبره
  • محدودیت تعداد طبقات قابل ساخت با این سیستم
  • محدودیت در ابعاد دهانه
  • بالا بودن هزینه(تهیه و تامین قطعات فلزی گالوانیزه در کارخانه در مقایسه با مصالح سنتی هزینه بسیار بالایی دارد.)

 

مقایسه سازه LSF با سازه بتنی و فولادی

 

مقایسه سازه LSF با سازه بتنی و فولادی
 

سازه های بتنی سازه های فولادی
مزایا مزایا

 

سازه های بتنی

مزایا


وجود امکان شکل پذیری بالا در آرماتور و بتن تازه و قالب، باعث شده بتوان مقاطع متنوعی را برای سازه های بتنی طراحی نمود.
سازه ال اس اف مقاومت بالایی در برابر شوک حرارتی دارند.
این سازه ها در مقابل شرایط مختلف آب و هوایی مقاوم بوده و در صورت اجرای صحیح پوشش بتن، سطح بالای رطوبت هیچ آسیبی به آن وارد نخواهد کرد.
سازه بتنی پس از رسیدن به مقاومت نهایی صلبیت بیشتری نسبت به سازه فلزی دارند.
مصالح سنگی و سیمان عموما راحت تر از سایر مصالح قابل تهیه است.
عمر این سازه ها به دلیل مقاومت در مقابل شرایط بد جوی معمولا بیشتر از سازه های فلزی است.
اتصال تیر و بدنه سقف به دلیل همگن بودن مصالح مناسب تر از سازه فلزی است.


معایب

 

  1. زمان اجرای این سازه طولانی تر از سازه فلزی است.
  2. به دلیل بزرگتر بودن مقطع اصلی سازه lsf ، وزن آن بیشتر از سازه فلزی است.
  3. به دلیل نیاز به آزمایش مستمر بتن ، در محل اجرای این سازه ها باید آزمایشگاه مکانیک خاک در دسترس باشد.

lsf

سازه های فولادی


مزایا
سازه فلزی به علت مونتاژ اسکلت در بسیاری از مواقع قبل از نصب و لزوم اجرای همزمان و بدون وقفه اسکلت، در مقایسه با سازه های بتنی از سرعت عمل بالاتری برخوردار است.
به دلیل همسان بودن جنس تیر و ستون و بادبند به عنوان اعضای اصلی اسکلت این نوع سازه ها دارای یکپارچگی مناسب تری نسبت به سازه های بتنی می باشد. به همین دلیل محاسبات این سازه ها واقعی تر بوده و بیشتر قابل اطمینان است.
با توجه به نوع اتصال اعضای تیر و ستون، توسعه طبقات در این نوع سازه ها به شکل مناسب تر و قابل قبول تری امکانپذیر است.
به دلیل بالاتر بودن نسبت مقاومت به وزن در سازه های فلزی استفاده از این نوع سازه در شرایطی که طول دهانه بزرگتر باشد و یا جنس خاک زیر سازه سست باشد، توصیه می شود.
شکل پذیری سازه ال اس اف بیشتر بوده و در نتیجه امکان مستهلک نمودن نیروی زلزله در این سازه به صورت لرزیدن امکان پذیر است.

معایب
هزینه بر بودن این نوع از سازه ها و همچنین نیاز به نقدینگی بالا در زمان تهیه اسکلت از معایب سازه ال اس اف است. زیرا تهیه تمام اسکلت به صورت یکجا صورت می‌گیرد.
اطلاعات آماری نشان می‌دهد در زلزله ها آسیبهای رسیده به سازه‌های فلزی بیشتر از سازه‌های بتنی بوده. که علت این امر عدم اجرای صحیح اتصالات است.
امکان اکسید شدن سازه‌های فلزی باعث کاهش عمر مفید این نوع از سازه می‌شود.
در شرایط آتش سوزی سازه‌های فلزی دچار تغییر شکلهای ناگهانی شده و دچار آسیب دیدگی جدی می‌شود.

 

چگونگی اجرا سازه LSF

جهت مشاهده و ارتباط با لیست تامین کنندگان وخریداران مقاطع فولادی به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×