چت

روش تولید ERW ( جوش القایی فرکانس بالا )

<p>ERW تولید لوله درزجوش یا جوش القایی فرکانس بالا یکی از روشهای تولید لوله فولادی می باشد که در یک پروسه پیوسته فرمینگ، جوش القایی فرکانس بالا، سایزینگ، برش و نیز بسته بندی و اعمال آزمونهای غیرمخرب و مخرب صورت می گیرد که در این مبحث به طور کامل به نحوه تولید این روش خواهیم پرداخت.</p>

روش تولید ERW ( جوش القایی فرکانس بالا )

ERW یکی از روشهای تولید لوله های با قطر 10 الی 610 میلیمتر با ضخامت های 0.7 تا 20.6 میلیمتر می باشد که دارای طولهای متغیر از 4 متر تا 13 می باشد در این روش بطور پیوسته شامل فرمینگ، جوش القایی فرکانس بالا، سایزینگ، برش و بسته بندی و اعمال آزمونهای غیر مخرب و مخرب نیز می باشد.

قابل ذکر است ورق های فولادی گرم به صورت رول وارد کارخانه شده و پس از برش وارد خطوط تولید می گردد دو سرکلاف‌های بریده شده‌ی فولادی توسط غلطک‌های افقی و عمودی دستگاه فرمینگ طی چند مرحله به هم نزدیک شده و در مرحله جوش، لبه آنها با جوش القائی فرکانس بالا به یکدیگر جوش داده می‌شود. پس از آن لوله وارد قسمت سایزینگ شده با عبور از چندین غلطک و ترک هدها و تبدیل به محصول مورد نظر، در قسمت برش به ابعاد تعیین‌ شده برش داده می‌شود و در صورت لزوم پس از انجام تست‌های مورد نیاز، بسته‌بندی و جهت تحویل آماده می گردد.

بطور معمول استانداردهای بین المللی و مشخصات فنی خطوط تولید بشرح ذیل می باشد:

  • استانداردهای ورق های نوردی طبق : DIN 1623-1 برای ورقهای سرد روغنی، DIN EN 10025 و API 5L برای ورقهای گرم.
  • استانداردهای لوله های آب، گاز و صنعتی طبق : DIN 2440، DIN 2394-1، BS 1387، API 5L، BS 1139-1
  • استانداردهای کنترل کیفیت گالوانیزاسیون طبق : DIN EN 10240 / DIN 2444
  • استاندارد قوطی های صنعتی و ساختمانی طبق : EN 10219-2 / DIN 2395-3

ERW

نحوه تولید لوله به روش ERW ( جوش القایی ) 

تولید لوله درزجوش به روش فوق (Electrical-Resistance welding ) با شکل دهی سرد نوارهای بریده شده از ورق های فولادی نورد گرم یا نورد سرد با پهنایی به اندازه محیط لوله مورد نظر در فاصله قالبهای دستگاه لوله سازی مرحله به مرحله از حالت مسطح به مدور شروع می گردد سپس دستگاه جوش القایی با فرکانس بالا دو سر نوار بهم رسیده را جوش داده و لوله ساخته می شود. سطح خارجی لوله در ناحیه جوش براده برداری می شود و پس از آن برش محصول به طولهای مختلف بنا به درخواست مشتری صورت می پذیرد.

در این مرحله از کارخانه امکان تولید لوله با قطر خارجی 10 میلیمتر الی 168 میلیمتر با دستگاههای مختلف به تولید انواع لوله، قوطی و مقاطع مختلف صنعتی و ساختمانی و نیز لوله های آب و گاز نیز به بهره برداری می رسد.

مرحله 2 تولید:

در این فاز از تولید جهت جلوگیری از خوردگی لوله های آب، گالوانیزه کردن گرم لوله ها (Hot Deep Galvanizing ) صورت می پذیرد، بدین صورت که ابتدا لوله هاس تولید یطبق استانداردهای مجاز تولید و به واحد PICKLING منتقل تا جهت جذب بهتر پوشش فلز روی و گالوانیزه شدن آماده سازی شوند که در این جا ابتدا لوله ها چربی گیری و زنگ زدایی شده و به محلول Flux آغشته تا امکان نفوذ بهتر روی در سطح فولادی لوله صورت گیرد و سپس در کوره پیشگرم تا دمای 120 درجه سانتیگراد حرارت داده می شود و پس از خشک شدن سطحی وارد وای روی مذاب شده و در دمای 450 درجه سانتیگراد و به مدت 1 دقیقه غوطه ور می شوند و جهت جلوگیری از تشکیل آلیاژ فلز روی و آهن وارد آب سرد می گردد.

طبق استاندارد و بنا به سفارش مشتری، انتهای لوله های گالوانیزه دنده شده و با درپوش پلاستیکی رنگی جهت حفاظت از سطوح دنده لوله و شناسایی آن، پوشش داده می شود.

جالب است بدانید مشخصات محصول تولیدی، استاندارد تولیدی و نام کارخانه با دستگاه Inkjet Marker بر روی لوله ثبت و در نهایت بسته بندی و به انبار محصول انتقال تا طبق درخواست مشتری بارگیری و حمل گردد.

جوش القایی

مرحله 3 تولید:

در مرحله آخر تولید لوله هایی با قطر خارجی 60 میلمیتر تا 610میلیمتر تا ضخامت 20 میلیمتر جهت استفاده لوله ای گاز و قوطی های سنگین نیز تولید می گردد.

کاربرد لوله های ERW:

  • لوله های مبلی، دکوری و صنعتی
  • لوله های سیاه شوفاژ
  • لوله های گاز خانگی و شهری
  • لوله های نفت و گاز مطابق استاندارد API 5L
  • قوطی ساختمانی و لوله های داربست
  • تولید پروفیل های در و پنجره

منبع:گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×