چت

دستگاه پانچ CNC

یکی از کاربردهای دستگاه CNC، پانچ ورق های فلزی است. پرس‌های پانچ معمولاً دستگاه‌های بزرگی هستند که فریم فلزی و بیرونی آن‌ها یا به شکل C یا به شکل H یا پرتال مانند (پل مانند) است. بیشتر پرس‌های پانچ امروزه هیدرولیکی هستند.

دستگاه پانچ CNC

پانچ چیست؟

در این مقاله به معرفی دستگاه پانچ CNC می‌پردازیم. پانچ کردن نوعی پرس است که جهت ایجاد سوراخ در مواد و ورق‌های فولادی می‌باشد. پانچ‌ها را به روش‌های مختلفی می‌توان ایجاد کرد، این روش‌ها می‌توانند به‌صورت ساده و قابل‌کنترل با دست باشد و یا می‌تواند به‌صورت پیچیده و با قابلیت کنترل کامپیوتری (CNC) باشد.

یکی دیگر از کاربردهای دستگاه CNC پانچ ورقه‌های فلزی است. پانچ ورقه‌های فلزی یک پروسه مکانیکی است که توسط دستگاه CNC صورت می‌گیرد. پانچ CNC یکی از روش‌های نوین برش و فرم دهی انواع ورق‌های فلزی و غیرفلزی و کامپوزیت‌ها است که در صنایع مختلف و گوناگونی به کار می‌رود.

دستگاه پانچ صنعتی

پانچ ورق نیز یک فرآیند شکل‌دهی فلزات است که در آن با استفاده از یک پرس پانچ، به ابزاری به نام پانچ،نیرو وارد گردیده تا به داخل قطعه فلزی وارد شده و با برش دادن قطعه، در آن سوراخ ایجاد گردد. پانچ پس از عبور از قطعه و سوراخ کردن آن، به یک حفره حدیده در زیر قطعه وارد می‌گردد. در پانچ ورق، یک‌تکه زائده فلزی که از محل سوراخ بریده می‌شود، به داخل حفره حدیده می‌افتد. بسته به نوع و جنس قطعه‌ای که پانچ می‌شود، این قطعات قراضه ممکن است بازیافت شده و دوباره استفاده شوند یا دور ریخته شوند.

قیمت روز ورق های فولادی

طریقه کار دستگاه پانچ

پانچ ورق فلزی به‌وسیله دستگاه CNC پانچ، توسط پرس رام پانچ بر روی ورق انجام می‌شود. برای برش و پانچ ابتدا طرح را توسط نرم‌افزارهای اتوکد AutoCad یا CAM طراحی کرده و سپس به دستگاه وارد خواهد شد. جهت اعمال پانچ روی فلزات ، بازوهای دستگاه، شیت های فلزی را در جهت محور افقی و عمودی حرکت می‌دهند تا جایی که محل مورد نظر جهت کات، زیر رام پانچ قرار گیرد و با اعمال فشار، توسط قالب‌های برش ، شیت پانچ شود. شکل‌هایی که می‌توان توسط این دستگاه پانچ ایجاد کرد می‌توانند به‌سادگی اشکال هندسی نظیر دایره، مربع، لوزی باشند.

نحوه کار دستگاه پانچ

مزایای دستگاه پانچ CNC:

مانند هر دستگاه دیگری دستگاه پانچ CNC نیز از مزایای به خصوصی بهره‌مند‌است که این مزایای سبب جلب‌توجه مشتریان نسبت به دستگاه پانچ دستی می‌شود. این مزایا به شرح زیر می‌باشند.

  • قابلیت ایجاد سوراخ‌های زیاد بر روی ورق با دقت بالا و سرعت‌بالا
  • دقت در سطح مطلوب
  • سرعت برش خوب
  • قابلیت ایجاد برآمدگی (فک) بر روی ورق
  • ضایعات کم متریال
  • ایجاد سوراخ و شیارهای بسیار ریز تا1 میلی‌متر با توجه به جنس و ضخامت فلز
  • امکان ایجاد هم‌زمان چندین قطعه در یک ورق هم‌زمان
دستگاه پانچ CNC

کاربرد دستگاه پانچ

دستگاه پانچ CNC در صنایع مختلفی به کار گرفته می‌شود که این صنایع عبارت‌اند از: تولید صنایع فلزی و صنایع دکوراسیون، در ساخت قطعات لوازم‌خانگی، ساخت درب‌هایی جهت در پارکینگ‌ها، ورودی منازل و انبارها، قابل‌استفاده در پروژه‌های صنعتی، ساختمانی، بهداشتی، پتروشیمی، ورزشی، کشاورزی و ... .

کاربرد دستگاه پانچ

خصوصیات دستگاه پانچ

دستگاه پانچ CNC معمولاً دستگاه‌های بزرگی هستند که فریم فلزی و بیرونی آن‌ها یا به شکل C یا به شکل H یا پرتال مانند (پل مانند) است. پرس‌های C شکل دارای سنبه هیدرولیکی هستند که در بخش فوقانی دستگاه واقع است؛ اگرچه پرس‌های پورتال مانند دارای تعادل بهتری هستند و این خود به سنبه‌ای که دارای حرکت دورانی است کمک می‌کند تا پیچش و خیز کمتری را در بدنه فلزی منتقل کند. پرس‌های C شکل دارای تخته‌هایی فلزی هستند که باعث قفل شدن مهار پایینی قالب می‌شود.

پرس‌های پانچ دارای مؤلفه‌هایی است که هر دستگاهی این مشخصات را دارا باشد به‌عنوان یک دستگاه پرس پانچ به‌حساب می‌آید به‌صورت کلی این مشخصات عبارت‌اند از: نوع فریم(C یا H)، مکانیزمی که قدرت را به پیستون انتقال می‌دهد (مکانیکی، الکترومکانیکی یا هیدرولیکی)، نوع ابزار گیر و ظرفیت آن (مثلاً از نوع گردان و با ظرفیت ۳۴ ابزار)، میزان مصرف انرژی و توان، نرم‌افزار مورد نیاز برای راه‌اندازی و کار کردن به‌وسیلهٔ کامپیوتر در صورت امکان و ... .

دستگاه پانچ

بیشتر پرس‌های پانچ امروزه هیدرولیکی هستند. درگذشته اگرچه ماشین‌ها دارای محرک مکانیکی بودند، این بدان معنی بود که قدرت منتقل‌شده به پیستون توسط یک چرخ طیار بسیار بزرگ که به‌صورت دائمی می‌چرخید، تأمین می‌شد. چرخ طیار توسط بازویی به اسم pitman پیستون را حرکت می‌داد. در قرن نوزدهم میلادی، نیروی محرکه چرخ طیارها توسط تسمه‌هایی از جنس چرم که به تعدادی شفت متصل بودند که در نهایت به یک نیروگاه بخار ختم می‌شد. امروزه به علت فنّاوری گسترده این چرخ طیارها به‌وسیلهٔ موتورها نیروی محرکه خود را تامین می‌کنند.

جهت مشاهده لیست تامین کنندگان ورق های فولادی به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.

منبع گروه تأمین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×