چت

انواع شیر گازی و فرآیند تولید آن

شیرگازی یکی از انواع شیرآلات صنعتی است که امروز در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد، همانطور که می‌دانیم شیرآلات در کنترل جریان انواع سیالات با عملکرد بسیار سریع، نقش بسزایی دارد که در ادامه به انواع شیر گازی خواهیم پرداخت.

انواع شیر گازی و فرآیند تولید آن

شیرآلات گازی در قطع و وصل جریانات گازی کاربرد دارد اما نمی‌توان از آن در تنظیم جریان استفاده نمود بطور کلی این شیر در انواع صنایع نفت ، گاز و... کاربرد فراوانی دارد، اگر شما نیز علاقمند به آشنایی بیشتر با این مقوله هستید ادامه این مطلب را بشرح موارد ذیل مطالعه فرمایید.

  • شیر گازی (ball valve) چیست؟
  • شکل بدنه
  • شیر گاز چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد؟
  • فرآیند تولید قطعات شیرهای گازی
  •  انواع شیر گاز
  • انواع برند شیر گازی
  • نحوه تولید شیر توپی برنجی

قیمت روز مقاطع فولادی

شیر گازی (ball valve) چیست؟

شیر گاز همان شیر توپی است که به دلیل عملکرد سریع در باز و بست شیر، در لوله های گازی کاربرد زیادی دارد و به همین علت به آن شیر گازی گویند و دارای on/off است یعنی شیر یا کامل باز می‌گردد یا کاملاً بسته می‌گردد، نحوه کار این شیرها به اینصورت است که یک توپ در داخل بدنه شیر قرار دارد و از عبور جریان سیال جلوگیری می‌شود.
اگر دسته اهرمی بصورت 90 درجه چرخیده شود شیر بسته و اگر دسته اهرمی شیر گاز در امتداد شیر باشد، شیر باز‌است.

شکل بدنه

  1. بدنه یک تیکه
  2. بدنه جوشی
  3. بدنه سه تیکه
  4. بدنه اتصال از بالا
  5. بدنه چند تیکه

شیر گاز چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد؟

یکی‌از‌مهم‌ترین مزایای استفاده از شیر گاز این است که این محصولات دارای ساختمان بسیار ساده‌ای هستند و همین عامل نیز باعث می‌شود تا استفاده‌کردن از آنها ساده و راحت باشد. این محصولات دارای سرعت بسیار بالایی در انتقال انواع گازها می‌باشند که این ویژگی در صنایع نفت و گاز از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که شما با استفاده از این شیرآلات می‌توانید به‌سرعت اقدام به قطع و وصل جریان گاز کنید.
ویژگی مهم دیگری که این محصولات دارند این است که طول عمر آنها نسبت به محصولات مشابه دیگر بسیار بالاتر است. دلیل این موضوع این است که برای تولید این محصولات از متریال‌های بسیار باکیفیت و مرغوبی استفاده می‌شود و تمامی استانداردهای جهانی نیز در طراحی و ساخت آنها رعایت شده است؛ بنابراین شما می‌‌توانید نهایت اطمینان را به کیفیت و طول عمر بالای آنها داشته باشید.
از دیگر ویژگی‌های مهم این شیرآلات که باید به آن دقت داشته باشید این است که این محصولات به‌راحتی نصب می‌شوند. برخلاف طیف گسترده‌ای از شیرآلات مختلف که در بازار موجود هستند نصب‌کردن شیرهای گاز بسیار ساده و راحت می‌باشد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.

َیر گجازی
فرآیند تولید قطعات شیرهای گازی

جهت تولید شیرهای گازی ابتدا با کمک اره برقی اتوماتیک، شمش برنجی در طولهای متناسب بریده و بعد از آن از طریق روش فورج (شامل حرارت دهی برای فرم دادن اولیه) و پرس، قطعات برنجی بریده و فرم داده می‌شود. پس از این مرحله قطعات تمیز و پلیسه گیری می‌شود و بعد با پاشیدن ماسه به قطعات آنها را براق می‌کنند و در‌انتها تراشکاری نهایی انجام و قطعات مورد نیاز تولید می‌گردد.

 

 

 انواع شیر گاز

 

شیر گاز قطعاتی است که با توجه به فشار کاری، شکل بدنه و نحوه کنترل شیر در صنعت نفت و گاز و طبق نوع توپی و مجرا به انواع مختلف و مدل های متفاوت تقسیم می‌شود که در ذیل به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد:

شیر کپسول گاز

یکی از انواع شیر گازی شیر کپسول گاز است که خود دارای انواع مختلفی مانند شیر گاز‌کلر، شیر‌کپسول گازهای خاص، شیر‌کپسول اکسیژن و شیر کپسول CO2 است. شیرهای گازی کار محافظت و کنترل را بین کپسول و مصرف کننده را دارد و به مصرف کننده این امکان را می‌دهد که به هر اندازه که نیاز است از محتویات داخل کپسول استفاده نماید

شیر گازی قفل شونده

این نوع شیر مانند شیرهای دیگر جهت قطع و وصل کردن جریان یک سیال در مکان های مختلف استفاده می‌شود.

شیر گازی دسته اهرمی

شیر گازی دسته اهرمی یکی از انواع شیرها است که به راحتی قابل اجرا است و دارای مجرای کروی‌است و اگر‌اهرم موازی شیر باشد شیر باز و‌اگر بصورت عمود با شیر باشد یعنی شیر بسته است

شیر گازی

شیر گازی دسته خروسکی

این نوع شیر در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی، دارویی و حتی کشاورزی کاربرد دارد و دارای دسته شبیه کلید است، از ویژگی این نوع شیر می‌توان به مقاومت و تحمل بالای آن در برابر دما و فشار زیاد اشاره نمود.

 

انواع برند شیر گازی

  • پارکر
  • پارس رگلاتور
  • الیور
  • سیم
  • پارس الیور
  • خنبره
  • سوئیچ لاک
  • هایلوکس
  • فیتوک
  • هوک


در پایان می توان گفت شیر گاز یکی از انواع شیرآلات صنعتی است که جهت انتقال گازها استفاده می‌گردد.  امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. جهت اطلاع از قیمت انواع محصولات فولادی و مشاهده تامین کنندگان مقاطع فولادی به وب سایت فولاد 24 مراجعه فرمایید.

 

نحوه تولید شیر توپی برنجی

منبع:گروه تامین محتوای فولاد 24
 

دیدگاه ها
×