چت

انواع سقف سازه فولادی

<p>سیستم های متفاوتی جهت اجرای سقف توسط مهندسین و سازندگان به کار برده می شود که از مهم ترین ویژگی‌های این نوع سقف‌ ها،‌‌ می توان به مقاومت و پایداری آن در برابر نیروهای وزنی و بارهایی که قرار است سقف تحمل نماید اشاره نمود.</p>

انواع سقف سازه فولادی

سقف سازه فولادی از جمله مهم ترین قسمت های ساختمان است که به روش های مختلف اجرا می شود. در ادامه این مقاله به موارد زیر بیشتر خواهیم پرداخت:

  • مزایای استفاده از سقف سازه فولادی چیست؟
  • انواع سقف در سازه های فولادی کدامند؟
  • فاکتورهای مهم در انتخاب نوع سقف کدامند؟

مزایای استفاده از سقف سازه فولادی

سقف های تیرچه و بلوک در کشور ایران استفاده زیادی دارند، چرا که نصب آن ها کار ساده ای است، اما در مقابل، معایبی چون وزن بالا، مقاومت پایین در برابر زلزله و عدم کنترل کیفیت هنگام پیاده سازی باعث شده است که سازندگان و مهندسان به استفاده از سقف سازه‌ فولادی روی بیاورند. علت اصلی استفاده از سازه های فولادی استحکام بالا، سرعت در ساخت و ساز و مقاومت آن ها در برابر زلزله است.

انواع سقف در سازه های فولادی کدامند؟

سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک یکی از انواع بسیار رایج سقف در ایران می باشد که امروزه در بسیاری از پروژه های ساختمانی کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می گیرد. نام دیگر سقف تیرچه بلوک سقف تیرچه دال می باشد.

سقف های مجوف

در این روش که تا حد بسیار زیادی شبیه به روش سقف سازی تیرچه بلوک مرسوم در ایران است، تیرهای بتنی پیش ساخته همراه با بلوک های بتنی یا سفالی به کار می روند. عملکرد بلوک ها مشابه قالب های درجا است که برای تمام عمر سازه در داخل سقف باقی خواهند ماند. این بلوک ها بین نوارهای باریک که پس از بتن ریزی درجا تیرچه ها را تشکیل می دهند، قرار می گیرند. نوارهای باریک بین بلوک ها (محل ایجاد تیرچه ها) توسط میلگرد های کششی در پایین سطح مقطع آن ها مسلح می شوند.

وظیفه این میلگرد ها ایجاد مقاومت کششی برای مقابله با وزن سقف و بارهای اعمالی می باشد. در حقیقت با ترکیب اصول مورد استفاده در ساخت سقف های مرکب و سقف های پیش ساخته، این نوع از سقف های تیرچه بلوک به کار گرفته می شوند.

سقف مشبک لانه زنبوری

برای ساخت این سقف ها از قالب های مکعبی باجنس فولاد، فایبرگلاس یا پلی پروپیلن استفاده می کنند. در فواصل این قالب ها، میلگردهای کششی قرار گرفته و این میلگرد ها میزان تحمل بارهای وارده در این سقف را بالا می برند.

سقف سازه فولادی
سقف پیش ساخته بتنی

یکی دیگر از انواع سقف سازه فولادی همین سقف های پیش ساخته بتنی است. در ساخت سقف های پیش ساخته بتنی از دال‌ها، ستون‌ها و پانل هایی که از قبل در کارخانه ها تولید شده اند، استفاده می شود. در این نوع سقف ها، بتن ریزی از طریق ماشین های مخصوص صورت می گیرد. نصب و راه اندازی سقف های آماده بتنی مانند سقف سازه‌ فولادی آماده انجام می شود، با این تفاوت که دیگر به استفاده از عرشه های فولادی و تیرچه نیازی نیست. گاهی اوقات ممکن است به علت شرایط نامناسب آب و هوایی، استفاده از روش بتن ریزی درجا ممکن نباشد. در چنین شرایطی، استفاده از این سقف ها می تواند در بالا رفتن سرعت ساخت و ساز کمک کند.

سقف مرکب با استفاده از عرشه های فولادی

ایده اولیه استفاده از سیستم های مذکور برای اولین بار در کشور انگلستان و به منظور ابداع یک روش سنتی برای ساخت سقف های مرکب به کار گرفته شد. دو روش برای ساخت سقف های مرکب از این نوع پیشنهاد شده است:

  • دال های مرکب مشتمل بر عرشه های فلزی کم عمق و بتن درجا
  • بکارگیری بتن درجا و عرشه های فلزی عمیق در سقف سازی (سقف های مرکب ظریف)

این روش ها در ابتدا در ساخت ساختمان های کوچک و به منظور راهی برای کاهش ضخامت سقف به کار گرفته می شدند و قیمت عرشه فولادی نیز به صرفه می باشد. در حال حاضر هر دو نوع سقف مذکور برای پوشش سقف های با دهانه های حداکثر ۱۰ متر مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا سقف های نوع دوم در مواقعی به کار می روند که عمق دال سقف تا حدی زیاد است که کل ارتفاع مقطع تیرهای اصلی ساختمان را در بر خواهد گرفت.

این نوع سقف ها قابلیت استفاده برای پوشش دهانه های بزرگ تر را نیز دارا هستند. 

انواع سقف سازه فولادی

فاکتورهای مهم در انتخاب نوع سقف:

در دیدگاه سازه ای، وظیفه اصلی سقف انتقال نیرو های جانبی به تیرها و فنداسیون ساختمان و در نتیجه، انتقال آن به زمین است. برای انتخاب نوع سقف باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  1. نمای زیرین سقف
  2. نقشه ساختمان
  3. اهمیت انتقال صوت
  4. مقاومت در برابر آتش سوزی و نیروهای جانبی
  5. ضخامت سقف
  6. موقعیت سقف و وزن تمام شده آن
  7. هزینه ساخت
  8. نحوه کف سازی و کاربری ساختمان

به انواع سقف در سازه های فولادی در مطلب بالا اشاره نموده ایم شما کاربران گرامی می توانید با در نظر گرفتن فاکتورهای ایراد شده بهترین انتخاب را داشته باشید با ما همراه باشید با مقالات بعدی فولاد24...
منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×