چت

انواع روش های خمکاری میلگرد

همانطور که می‌دانیم میلگرد یکی از اجزای مهم در سازه های بتنی است که گاهی جهت استفاده در بتن نیاز به خم کردن میلگرد است اگر شما مهندس عمران باشید آشنایی با روش های خمکاری میلگرد یکی از موارد ضروری است که در این نوشتار شما را با انواع روشهای خمکاری میلگرد آشنا می‌نماییم.

انواع روش های خمکاری میلگرد


خمکاری میلگرد در ساختمان سازی دارای اصول و قواعدی می‌باشد که طبق نیاز، باید بدانیم میلگرد در چه زاویه و یا طولی خم گردد، که در ادامه به موارد زیر بیشتر می‌پردازیم:

  • روش های مجاز خمکاری میلگرد
  • هدف از خمکاری میلگرد و انواع آن
  • انواع روش های خمکاری میلگرد
  • نکات ایمنی در هنگام خمکاری
  • سخن آخر

قیمت روز میلگرد
روش های مجاز خمکاری میلگرد بشرح جدول ذیل می‌باشد:

خمکاری میلگرد

بر اساس جدول فوق استاندارد خم کردن میلگرد به سایز و جنس فولاد به کار رفته در تولید آن میلگرد بستگی دارد، بعلاوه سرعت خم کردن میلگرد به دمای محیط بستگی داشته و این را مد نظر داشته باشید که میلگردها را نباید در دماهای بسیار بالا یا پایین تر از 5 درجه سانتیگراد خم کرد و نکته مهم تر اینکه میلگردی که دو بار خم شده باشد طبق ضوابط خمکاری میلگرد دیگر نمی‌توان در بتن به کار برد.

 

هدف از خمکاری میلگرد و انواع آن

در برخی مواقع میلگرد به شکل ساده خود و یا همان شاخه ای کاربرد ندارد از این روی با تغییر شکل دادن  و خم کردن آن به شکل های زیر استفاده می‌گردد.

  • میلگرد خاموت
  • میلگرد راستا
  • میلگرد سنجاقی
  • میلگرد ادکا
  • میلگرد رکابی
  • میلگرد خرک

خمکاری میلگرد
انواع روش های خمکاری میلگرد


روش های خمکاری میلگرد جهت فرم دادن و تغییر شکل میلگرد طبق ضخامت و طول میلگرد انجام می‌شود که در این نوشتار به انواع روش های دستی و ماشینی خواهیم پرداخت.

خمکاری دستی از طریق تجهیزات غیرحرفه ای(میز خم کردن، آچار میلگرد، صفحه خم کن) صورت می‌گیرد.

 

استفاده از دستگاه خم کن دستی

 این دستگاه ارزان قیمت و قابل حمل می‌باشد و جهت میلگردهای با قطر کم قابل اجرا است  در این روش با استفاده دستگاه خم کن دستی، میلگرد بر روی یک قالب چدنی قرار گرفته و به سمت پایین محکم می‌شود. اجرای فرایند خمکاری میلگرد نیاز به صرف زمان زیادی می‌باشد زیرا در هر مرحله می‌توان یک میلگرد را با زاویه خم 90 درجه خم کرد.

در روش دیگر میلگرد را بین گره قرار می‌دهند که در این روش میلگرد با قرار گرفتن بین دو گیره و محکم شدن توسط کاربر به کمک اهرم فولادی به هر سمتی نیاز باشد باید خم ایجاد کنیم

آچار خمکاری میلگرد(F)

 استفاده از آچاری که به شکل F ساخته شده و طول دسته آن بین 50 تا 150 سانتیمتر است و با حرکت دسته به سمت راست و یا چپ، میلگرد را خم می نمایند.

آچار خمکاری میلگرد

خمکاری ماشینی  با استفاده از ماشین و دستگاههای مخصوص می‌باشد.

دستگاه خمکاری میلگرد برقی

این دستگاه این قابلیت را دارد که هر نوع میلگرد از سایز کم یا سایزهای بزرگتر را با دقت زیاد خم کند، این دستگاه به این صورت است که بر روی صفحه میز دستگاه صفحه ای گردان قرار دارد که می‌تواند در جهات مختلف چرخش کند و کنترل آن بوسیله پدال پایی می‌باشد.

دستگاه خم کن هیدرولیکی

یکی از پرکاربردترین دستگاهها جهت خم کردن میلگرد دستگاه هیدرولیکی می‌باشد که جهت قطرهای مختلف استفاده می‌گردد به این روش که یک بازوی وارد کننده نیروی هیدرولیکی باعث خم شدن میلگرد می‌شود و در کنار بازو دو فک ثابت وجود دارد که میلگرد بین فک ها و بازوها قرار می گیرد که با حرکت بازو، میلگرد از نقطه دلخواه شروع به خم شدن می‌نماید جالب است بدانید این ابزار قابلیت خمکاری بین 0 تا 130 درجه را دارد. از مزایای این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خمکاری میلگرد با سایز مختلف
  • صرف انرژی بسیار پایین
  • صرفه جویی در زمان
  • اجرای خمکاری بر میلگردی که یک طرف آن در بتن باشد

خمکاری میلگرد

نکات ایمنی در هنگام خمکاری

رعایت نکات ایمنی در تمامی شغل ها علاوه بر عدم آسیب دیدگی به اشخاص مورد نظر، باعث می‌شود تمامی مراحل کار به صورت دقیق و مرتب به جلو برود. در هنگام خمکاری میلگرد رعایت نکات زیر ضروری می‌باشد:

  1. اپراتوری که با دستگاه کار می‌کند، باید از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، کفش و عینک استفاده کند.
  2. برای دیدن جزئیات و بالا بردن بازدهی کار، می‌توان در هنگام عملیات خمکاری از روشنایی های کمکی بهره برد.
  3. اگر خمکاری توسط دستگاه انجام می‌شود، باید به صورت دوره ای آن ها را سرویس کرد 
  4. از قرار دادن فلزات با ضخامت زیاد در بین فک های باید جلوگیری شود.
  5. در دستگاه های برقی برای جلوگیری از سقوط اشیا روی پدال و شروع به کار کردن دستگاه، باید روی آن محافظ گذاشته شود.

 

سخن آخر

در حال حاضر روش های مختلف دستی و اتوماتیک جهت خمکاری میلگرد وجود دارد که با توجه به وزن میلگرد و ضخامت یکی از روش ها را انتخاب می‌کنند اما بطور کلی برای خمکاری میلگرد باید از روش سرد استفاده کنیم به این دلیل که استفاده از روش های گرم موجب کاهش مقاومت میلگرد می‌شود بعلاوه با استفاده از روش سرد امکان ایجاد انحنای ثابت برای میلگردها فراهم خواهد شد.

دیاگرام خمکاری میلگرد

 جهت مشاهده لیست  تامین کنندگان  این صنعت می‌توانید به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد 24

 

دیدگاه ها
×