چت

آلومینایزینگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

<p>ورق آلومینایز از پوشش آلیاژی از آلومینیوم، روی و سیلیکون بر روی ورق سرد تولید می‌شود. خواص خاص مقاومت به حرارت بسیار بالا (تا حدود ٤٥٠ درجه سلسیوس) در کنار قیمت اقتصادی نسبت به فولاد زنگ‌نزن، این محصول را برای کاربردهای خاص مقاوم به خوردگی و حرارت بسیار جذاب کرده است.</p>

آلومینایزینگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آلومینایزینگ چیست و چه کاربردهایی دارد در مقالات پیشین به تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه پرداختیم اما در این مقاله قصد داریم شما را با آلومینایزینگ ( aluminizing ) بیشتر آشنا نماییم با ما همراه باشید با سرفصل های ذیل:

  • مفاهیم اولیه آلومینایزینگ
  • آشنایی با روش های آلومینایزینگ
  • کاربردهای آلومینایزینگ

مفاهیم اولیه آلومینایزینگ

در فرآیند آلومینایزینگ، از آلومینیوم به عنوان پوشش روی انواع قطعات فلزی، غیرفلزی و حتی پلیمری استفاده می‌شود. مهمترین ویژگی پوشش‌­های آلومینایزینگ مقاومت حرارتی، مقاومت به اکسیداسیون در دماهای بالا و مقاومت به خوردگی است. این پوشش‌­ها در دمای محیط و دماهای بالا مقاومت به خوردگی قابل ملاحظه‌­ای دارند. هم چنین در تماس با گازهای خورنده مثل so۲ و در تماس با آب دریا و رطوبت مقاومت به خوردگی چشمگیری از خود نشان می دهند.

روش های آلومینایزینگ

آلومینایزینگ به روش­‌های مختلفی از جمله روش غوطه­‌وری گرم (Hot Dipping)، پاشش حرارتی (Thermal Spray)، شیمی فاز گازی (Gas Phase Ion Chemistry) و آبکاری الکتریکی قابل انجام است. روش غوطه وری گرم اقتصادی‌ترین روش برای ایجاد این نوع پوشش‌­ها است که برای پوشش‌­دهی قطعات فولادی (تسمه، ورق، سیم و غیره) کاربرد دارد. در این روش نمونه فولادی را درون مذاب آلومینیوم غوط‌ه ور می­‌کنند. لازم به ذکر است که قطعات با پیچیدگی بالا را به این روش نمی‌توان پوشش داد چون احتمال عدم نفوذ کامل مذاب به قسمت­‌های پیچیده وجود دارد. روش آبکاری الکتریکی نسبت به روش غوطه­‌وری گرم قابل کنترل­‌تر بوده و احتمال تشکیل فازهای ناخواسته و آلودگی­‌ها کمتر است. در این روش از اعمال جریان الکتریکی جهت پوشش‌­دهی آلومینیوم روی سطح زیر لایه بهره گرفته می‌شود. همچنین، پوشش­‌های اعمالی مقاومت قابل توجهی نسبت به خوردگی و اکسیداسیون و پوسته پوسته شدن در دماهای بالا دارند.
آلومینایزینگ

کاربردهای آلومینایزینگ

کاربرد فولادهای آلومینایز شده در صنایع ساختمان، نیروگاه‌­ها، مبدل­‌ها، گرم کننده­‌ها، تاسیسات نفت و گاز و غیره است. بیشترین کاربرد روش آندایزینگ برای پوشش‌­دهی قطعا فولادی است. استحکام و سختی بالای فولادهایی از جمله CK35 و CK45 آنها را به گزینه مناسبی برای کاربرد در تجهیزات صنعتی و تاسیسات مختلف تبدیل کرده است. اما از طرف دیگر، اکسیداسیون دما بالا در حین گرمایش فولاد در محیط‌های مستعد مانند توربین‌های گازی، بویلر‌های بخار و مبرد­های حرارتی به وقوع می پیوندد. از این رو، فولاد ساده کربنی به دلیل مقاومت اکسیداسیون پایین و تشکیل لایه اکسیدی غیرمحافظ روی سطح آن، در دمای بالا قابل استفاده نمی‌باشد. یکی از روش‌های پوشش‌دهی برای بهبود خواص، آلومینایزینگ است که با تشکیل یک لایه محافظ آلومینیوم روی سطح فولاد، به طور موثر باعث بهبود مقاومت به اکسیداسیون دما بالای فولاد می‌شود.

مصرف عمده این محصول قطعه‌سازی خودرو شامل قطعات اگزوز، کاتالیست و محافظ‌های حرارتی است.

در صنعت لوازم خانگی جهت تولید قطعات شعله، محافظ‌های حرارتیHeat Shields ، داخل فرهای گازی و برقی، پلوپز و ... استفاده می‌شود.

در پایان می توان نتیجه گیری کرد ضخامت، سختی، استحکام چسبندگی و ساختار پوشش­‌های تشکیل شده آلومینایزینگ از جمله عواملی هستند که بر خواص نهایی قطعه پوشش‌­دهی شده تأثیر می­‌گذارند. از این رو، کنترل شرایط حین پوشش‌­دهی بسیار مهم و حائز اهمیت است.

منبع:گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×