چت

انواع نمای ساختمان

نمای بیرونی یا همان نمای ساختمان یکی از مهمترین جلوه های بصری بشر است. از زمان های قدیم تاکنون نمای ساختمان در معرض دید بسیاری قرار داشته است و این مورد تاثیر بسیاری در دید بازدید کنندگان این بنا می گذارد.

انواع نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان یکی از مهمترین عناصر ساختمانی است زیرا در کنار سقف ساختمان می تواند مانعی در برابر عوامل جوی مانند: باد، باران، آفتاب و ... است.

در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی انواع نمای ساختمان بیشتر بپردازیم.

انواع نمای ساختمان

نمای آجری: نمای آجری یکی از انواع نمای ساختمان است که از گذشته های دور تاکنون مورد توجه افراد قرار داشته است. این نما بادوام و مقاوم بوده و از زیبایی طبیعی خاصی برخوردار است، تنوع رنگ و بافت، عایق صدا و حرارت ازدیگر ویژگی های نمای آجری است و در مقابل هزینه نسبتاً بالا، نیاز به ملات و بندکشی احتمال شوره زدن می تواند جز دسته امتیازات منفی برای آن قرار بگیرد.

نمای سنگی: زیبایی و ظرافت، تنوع در رنگ و طرح، مقاومت دوام بالا در برابر عوامل جوی و طول عمر بالا از امتیاز های مثبت این نما است که هزینه بالا، نیاز به تخصص در نصب، وزن زیاد سنگ ها می تواند از طرفی امتیاز منفی برا آن باشد.

نمای سیمانی: نمای سیمانی از نماهای ارزان به حساب می آید. کیفیت سیمان مورد استفاده بسیار مهم است و در نتیجه بر کیفیت نما اثر می گذارد. این نما در برابر آتش و حریق مقاوم است و در صورت بروز از پیشروی آتش سوزی جلو گیری می کند. جهت تکمیل این ما از سیمان سفید یا رنگی استفاده می کنند که هر کدام زیبایی خاص خود را دارد و شستشوی آن نیاز به تخصص خاصی ندارد اما شکستگی، ترک خوردگی، ضعف عایق صوتی و جذب گرد و غبار می تواند از معایب این نوع نمای ساختمانی باشد.

نمای آجری و سنگی و سیمانی

نمای شیشه ای: از دیگر انواع نمای ساختمانی نمای شیشه است که کار خاصی و شیکی به حساب می آید. زیبایی مدرن و زیبا، نورپردازی طبیعی، دید به بیرون، عایق صدا از جمله ویژگی های منحصر به فرد این نما است و ازجملع معایب آن می توان به هزینه های بالا، نیاز به شستشوی مداوم، احتمال شکستگی و ترک خوردگی، عدم تناسب با برخی اقلیم ها اشاره کرد.

نمای کامپوزیت: نمای کامپوزیت از ورق های کامپوزیت ساخته می شود. ورق‌ کامپوزیت خود از دو لایه ورق آلومینیوم و یک لایه هسته پلی اتیلن تشکیل شده‌ است. ورق های آلومینیومی در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارند و هسته پلی اتیلن نیز عایق حرارتی و صوتی است. 

مزایای استفاده از این نما وزن سبک، تنوع رنگ بالا، قابلیت شستشو، مقاومت حرارتی، رطوبتی و صوتی می باشد در حال حاظر اکثر نماهای سازه ها از نمونه نمای کامپوزیت است که طراحی زیبایی دارد. البته در کنار زیبایی ومزایایی که این نما دارد قیمت بالای این نما جز دسته معایب آن به شمار می رود.

نمای چوبی: نمای چوبی یکی از انواع نماهای ساختمانی است که زیبایی ظاهری خاصی داشته و امروزه در ساخت ساختمان های مدرن به کار میرود. تریکب چوب با فلز و شیشه زیبایی نما را چند برابر می کند. نمای چوبی از چوب درختان کاج، راش، بلوط ساخته می شود و زیبایی و تنوع، گرمایی و آرامش، عایق حرارتی و صوتی از مهمترین ویژگی های این نما است که البته فراموش نشود با توجه به حساس بودن نمای چوبی به حرارت و آتش، نیاز به مراقبت جدی دارد.

نمای کامپوزیت و چوبی و شیشه ای

نمای سرامیکی: نمای سرامیکی یکی از پرکاربرد ترین انواع نمای ساختمان است که از کاشی‌ ها یا سرامیک‌ های پرسلانی ساخته می شود. این نما به دو روش دو روش نصب مهار شده و چسبانده شده، نصب و اجرا می شود. سرامیک در برابر یخ زدگی مقاومت خوبی از خود نشان داده است و همچنین عایق رطوبتی و ضد حریق نیز محسوب می‌ شود. اما علاوه بر مزیت هایی که دارد معایبی نیز دارد به

عنوان مثال: استفاده از نمای سرامیکی در مکان های خیلی شلوغ به علت بازتاب شدید نور، توصیه نمی گردد. نمای سرامیکی به صورت ساده، طرحدار و دکوراتیو قابل اجراست.

نمای بایرامیکس: بایرامیکس ماده پلیمری است که دارای سنگدانه های رنگی و سایر مواد افزودنی است و به عنوان پوشش تزیینی برای نمای خارجی و داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این نما را روی انواع مختلف سطوح مانند: بتن، آجر، گچ و چوپ استفاده می کنند که از مقاومت و دوام بالایی در برابر آب برخوردار است و همچنین به دلیل تنوع رنگی که دارد انتخاب محبوبی بین مصرف کنندگان است.

نمای کنیتکس: یکی دیگر از انواع نمای ساختمان کنیتکس است که از ترکیب فوق العاده رزین، الیاف و مواد معدنی تشکیل می شود. از نظر شکل ظاهری این نما به نمای آجری شباهت دارد و به دلیل تنوع و کیفیت و دوام بالایی که دارد مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. این نما خاصیت ضد آب دارد بنابراین با خیال راحت می توان در نمای بیرونی استفاده کرد.

نمای بایرامیکس و کنیتکس و سرامیکی

در جدول زیر در مورد هر یک از سه ماده به کار رفته در نمای کنیتکس مطالبی آورده شده است.

 

رزین

نقش اصلی رزین چسباندن الیاف و مواد معدنی به یکدیگر است. در واقع رزین ماده چسبنده ای است که انواع مختلفی مانند: رزین اپوکسی، پلی استر و پلی یورتان دارد و در ساخت نمای کنیتکس از انواع مختلف آن استفاده می شود.

الیاف

الیاف نیز ماده تقویت کننده در نما است که موجب افزایش استحکام و دوام نما می شود. انواع مختلفی از الیاف مانند: الیاف شیشه، پلی استر و الیاف طبیعی در ساخت این نما مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد معدنی

مواد معدنی نیز به علت خاصیت پر کنندگی که دارد، موجب افزایش مقاومت و پایداری نما شده است و از جمله انواع مختلف آن می توان به سیمان، ماسه و پودر سنگ اشاره کرد.


نمای ساختمان یک طبقه

طراحی و نما در ساختمان های یک طبقه بسیار حائز اهمیت است زیرا ظاهری زیبا و دلکش به ساختمان می دهد. عموم مردم در این فکر هستند که نمای ساختمان فقط جهت زیبایی سازه است درحالیکه نما مزایایی مانند محافظت سازه در برابر عناصر طبیعی و بهره وری انرژی و موارد دیگر است. به طور کلی نمای ساختمان از مهمترین ویژگی ساختمان است که مستلزم این است که با دقت و طراحی زیبایی ساخته شود. نمایی که شما برای ساختمان یک طبقه انتخاب می کنید باید کاربردی و زیبا و مقاوم و پایدار باشد. همانگونه که در این مقاله ذکر شد انواع نمای ساختمان مختلفی وجود دارد که بر حسب موقعیت، شرایط و سلیقه میتوان آن ها را انتخاب کرد با این حال فراموش نشود طراحی نمای ساختمان یک طبقه فرآیندی پیچیده تری نسبت به ساختمان های چند طبقه دارد.

نمای ساختمان دو طبقه

در میان انواع نمای ساختمان ها، نمای ساختمان دو طبقه مهمترین عنصر اصلی در حوزه معماری و ساختمان سازی است. شاید اینطور به نظر برسد که نمای ساختمان باید در آخر طراحی شود اما این موضوع اولین چیزی است که باید به چشم آید زیرا هویت و تجسم خاصی به ساختمان می دهد.

رعایت اصول سادگی در نمای ساختمان های دو طبقه مهمترین اصل موضوع است یعنی اینکه نمای ساختمان باید در عین سادگی، جذابیت و زیبایی ظاهری خاصی را به بنا دهد تا بیشتر مورد توجه قرار گیرد. البته فراموش نشود استفاده از مصالح با کیفیت و مطلوب در روند اجرای ساخت و ساز لازمه اصلی جهت ساخت یک بنای زیبا و مستحکم است.


ما را میتوانید در کانال تلگرامی فولاد 24 نیز دنبال کنید.


جمع بندی

در این مقاله تلاش ما بر این بود که شما عزیزان را با انواع نمای ساختمان آشنا کنیم.

به طور کلی نما و ظاهر مشتری پسند بوده و رضایت همگان را در بر دارد این درحالی است که شما مطابق با منطقه و موقعیت جغرافیایی، شرایط جوی و آب و هوایی بتوانید انتخاب درستی در انواع نماهای موجود برای ساختمان خود داشته باشید.

استفاده از مصالح مرغوب و با کیفیت در این زمینه می تواند شما را در راستای ساخت سازه محکم و پایدار از همه جهت، یاری دهد. در خصوص اطلاع از قیمت مصالح ساختمان سازی مانند: قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن، قیمت نبشی و ناودانی و ... می توانید به وب سایت فولاد 24 مراجعه کرده و به طور مستقیم با تولید کنندگان این محصولات ارتباط برقرار نمایید.
 

دیدگاه ها
×