چت

میزان مصرف میلگرد حرارتی در هر متر مربع

میزان مصرف میلگرد حرارتی در هر متر مربع، یکی از مهمترین دغدغه های مهندسین در حوزه ساخت و ساز است.

میزان مصرف میلگرد حرارتی در هر متر مربع

متره یعنی برآورد میزان مصالح مصرفی در سازه است. به طور کلی به محاسبه و اندازه گیری مقدار مصالح مصرفی و مورد نیاز در ساخت و ساز یک پروژه متره گفته می شود. این مصالح شامل: تیرآهن، میلگرد، نبشی و... است. میزان مصرف میلگرد حرارتی در هر متر مربع از سازه مد نظر به موقعیت و محل آن بستگی دارد. به طور مثال:

میزان مصرف میلگرد حرارتی در هر متر مربع در سقف سازه های بتنی، حدود 1.2 کیلوگرم میلگرد حرارتی یکطرفه و 2.5 کیلوگرم میلگرد حرارتی دو طرفه است.

این مقدار در سازه های بتنی برای زیربنا به ازای هر متر مربع حدود 43 کیلوگرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میزان مصرف میلگرد حرارتی در هر متر مربع زیر بنا برای ستون 12 کیلو گرم است و برای هر متر تیرچه این مقدار حدود 7 تا 10 کیلو گرم می‌باشد.

برای محاسبه دقیق میزان میلگرد حرارتی مصرفی در هر متر مربع، باید عواملی همچون: نوع طراحی سازه، مدت زمان اجرای پروژه، موقعیت مکانی و جغرافیایی ساختمان، میزان ماشین آلات و نیروی انسانی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین شرایط جوی و محیطی و تاثیر آن بر نیروی انسانی و ماشین آلات را باید مورد بررسی قرار داد. 

محاسبه وزن میلگرد

محاسبه وزن میلگرد

همانگونه که میدانید میلگرد ها دارای وزن های متعددی هستند با محاسبه وزن میلگرد می‌توان به اطلاعات مهمی از جمله قیمت میلگرد دست پیدا کرد، اما فراموش نشود جهت محاسبه وزن میلگرد باید مشخصات اساسی میلگردها را بدانیم این مشخصات شامل:

  • قطر: قطر میلگرد باید بر حسب میلی متر وارد شود.
  • طول میلگرد: طول میلگرد بر حسب متر وارد شود.
  • تعداد شاخه: به طور پیش فرض 1 شاخه را محاسبه می کنند در صورت نیاز تعداد شاخه های مد نظر خود را وارد کنید.

با محاسبه وزن میلگرد می توان در رابطه با میزان مصرف میلگرد حرارتی در هر متر مربع نیز اطلاعات مهمی را به دست آورد. 

جهت محاسبه وزن میلگرد می توان از فرمول زیر استفاده کرد:

0 / [چگالی آهن ⨯ 3.14 ⨯ طول میلگرد (m) ⨯ شعاع میلگرد (mm) ⨯ شعاع میلگرد (mm) ] = وزن میلگرد

میلگرد ها از جمله مهمترین مقاطع فولادی هستند که از گذشته تا کنون مورد توجه همگان به خصوص در حوزه ساخت و ساز قرار دارد. امروزه روش های جدیدی جهت محاسبه وزن میلگرد به وجود آمده است. یکی از آسان ترین راه جهت محاسبه وزن میلگرد، استفاده از جداول وزنی است که توسط کارخانه های تولید کننده آن  ارائه می‌شوند.

نحوه بستن میلگرد حرارتی سقف به چه صورت است؟

همانگونه که در فوق ذکر شد میزان مصرف میلگرد حرارتی در هر متر مربع از سقف حدود 1.2 کیلو گرم است اما باید توجه داشته باشید که نحوه بستن میلگرد حرارتی در سقف چگونه است؟ 
میلگرد های حرارتی نقش مهمی در استحکام سازه به خصوص سقف دارد، به همین دلیل جهت جلوگیری از ترک خوردن سقف از آن استفاده می‌کنند. میلگردهای حرارتی در سقف، عمود بر یکدیگر به شکل T قرار می‌گیرند. در صورت استفاده از میلگردهای معمولی به جای میلگرد حرارتی، انبساط دما، انبساط و انقباض این میلگردها (میلگرد های معمولی) به بتن فشار وارد کرده و مقاومت آن را کاهش می‌دهد. به همین دلیل باید در سقف از میلگرد حرارتی استفاده شود.

این شکل منجر به جلوگیری از تجمع گرما حاصل از تغییرات دما در بتن می‌شود. میلگرد های حرارتی حدود 2 سانتی متر با تیر فاصله دارند و در زیر سطح بالای تیر قرار می‌گیرند.

نحوه بستن میلگرد حرارتی

مقدار میلگرد مصرفی در فونداسیون

وظیفه اصلی فونداسیون در ساختمان، انتقال بار و وزن سازه به خاک است. به همین دلیل برای استحکام، فونداسیون باید ترکیبی از بتن و میلگرد باشد. جهت بررسی دقیق میزان مصرف میلگرد حرارتی در هر متر مربع و یا در فونداسیون، باید این موضوع را در نظر بگیریم که، میلگردهای به کار رفته در فونداسیون در سه نوع طولی، عرضی و تقویتی می‌باشند. 

این میلگرد های طولی به صورت دو ردیف بالا و پایین در طول محور به کار می‌روند و جهت محاسبه وزن آنها باید ابتدا طول میلگرد را به دست آورد. جهت به دست آوردن طول میلگرد طولی و عرضی مصرفی در فونداسیون از فرمول زیر می‌توان استفاده کرد:

(2* طول کاور)- (2*طول خم)+ طول محور = طول میلگرد

طول میلگرد عرضی = (۲*طول کاور) – (۲*طول خم) + عرض مقطع

میزان میلگرد مصرفی در ساختمان دو طبقه

میزان مصرف میلگرد حرارتی در هر متر مربع از ساختمان دو طبقه به طور تقریبی برای میلگرد های سایز: 14، 16 و 18 به صورت زیر است:

  1. میزان مصرفی میلگرد سایز 14=    15 الی 20 کیلوگرم
  2. میزان مصرفی میلگرد سایز 16=    10 الی 15 کیلوگرم
  3. میزان مصرفی میلگرد سایز 18=    5 الی 10 کیلوگرم

 جمع بندی

در این مقاله به بررسی میزان مصرف میلگرد حرارتی در هر متر مربع قسمت های مختلف سازه را مورد بررسی قرار دادیم. همانگونه که ذکر شد فراموش نشود میزان مصرف میلگرد ها به موقعیت و مکان مورد نظر و همچنین سایز میلگرد بستگی دارد، به طور مثال میزان میلگرد مصرفی در ستون و سقف با یکدیگر متفاوت است.

با محاسبه وزن میلگرد ها می توان اطلاعاتی در رابطه با قیمت آن به دست آورد، اما باید در نظر داشته باشید قیمت روز میلگرد بسته به شرایط و عواملی دچار نوسان می گردد و یکنواخت نیست. از همین رو با مراجعه به وب سایت های مرجع و معتبر می توانید از قیمت روز این محصول مطلع شوید.

فولاد 24 مرجع فولادی معتبری است که قیمت محصولات فولادی کارخانه‌های تولید کننده از قبیل: تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و انواع ورق های فولادی و...  را روزانه در وب سایت اعلام می‌نماید. شما عزیزان می توانید جهت مشاهده قیمت میلگرد به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.
 

دیدگاه ها
×