چت

محاسبه میلگرد حرارتی سقف

میلگرد حرارتی میلگردی است که در سازه های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد که جلوی انبساط و انقباض بتن و میلگرد ها را بر اثر تغییرات دمایی بگیرد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا درباره نحوه محاسبه میلگرد حرارتی بیشتر بدانیم.

محاسبه میلگرد حرارتی سقف

میلگرد حرارتی چیست؟

میلگرد حرارتی میلگردی است که در سازه های بتنی مورد استفاده قرار میگیرد که جلوی تاثیر تغییرات دمایی را بگیرد. میلگرد های حرارتی به صورت عمود برهم قرار می‌گیرند و شکل نهایی آنها شبیه به حرف T می‌شود.

میلگرد حرارتی جلوی انبساط و انقباض بتن و میلگرد ها که در صورت تغییر دما رخ می‌دهد، می‌گیرد. در نتیجه پایداری و استحکام بتن حفظ شده و بتن ترک نمیخورد.

این محصول مانند دیگر محصولات فولادی موجود در ساختمان سازی همواره موافقان و مخالفان زیادی داشته است اما همواره مهندسین زیادی در پی محاسبه میلگرد حرارتی سقف می‌باشند.

برخی از موافقین این محصول معتقد هستند استفاده از میلگرد حرارتی موجب پایداری و استحکام زیاد بتن شده و برخی دیگر نیز معتقدند که استفاده از آن موجب اتلاف وقت و هزینه اضافی است.

محاسبه میلگرد حرارتی سقف

محاسبه میلگرد حرارتی سقف

یکی از دلائلی که مهندسین به محاسبه میلگرد حرارتی سقف می پردازند این است که، تعداد مشخصی میلگرد حرارتی سقف تیرچه بلوک با فاصله مشخصی است که در یک سوم بالایی دال بتنی، به صورت چپ و راست و عمود بر تیرچه ها قرار داده می‌شوند بنابراین به محاسبه میلگرد حرارتی سقف می پردازند که از تعداد مشخص آن مطلع شوند.
(دال بتنی بخشی از سازه است که بارهای عمودی را تحمل می‌کند.)

 

صرفا جهت اطلاع از: قیمت میلگرد  کلیک کنید

 

روش محاسبه میلگرد حرارتی سقف

به منظور محاسبه مقدار میلگرد حرارتی سقف تیرچه بلوک باید این مورد را مد نظر داشت که حرف اول و آخر را مهندسین بر اساس قوانین حاکم  بر استفاده از میلگرد ها مشخص می‌کنند.
بهتر است به بررسی چند نکته ای را مطرح کنیم تا کمی با محاسبات و معیارها آشنا شوید:
 

۱. نوع میلگرد
در روش محاسبه میلگرد حرارتی سقف باید در نظر داشت که به دلیل کاهش هزینه ها و همچنین عدم نیاز درگیری آرماتور و بتن از نظر کششی، نیازی نیست که از میلگرد آجدار استفاده شود و بهترین نوع میلگرد به عنوان میلگرد حرارتی، میلگرد ساده است.

۲. اندازه میلگرد
یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشت اندازه و سایز میلگرد است. سایز میلگرد های حرارتی بسته به نوع آن بین 5 تا 6 میلی متر تغییر می‌کند اما بااین حال قطر میلگرد براساس محاسبات مهندسین پروژه می‌تواند متفاوت باشد.

۳. مقدار میلگرد
محاسبه میلگرد حرارتی سقف را می‌توان با تعیین فاصله میلگرد ها از یکدیگر انجام داد. فاصله میلگرد های حرارتی نباید از 50 سانتی متر یا از 5 برابر ضخامت دال بیشتر باشد. ایده آل ترین رقم برای قرار دادن میلگرد حرارتی در ساختمان های کوچک، فاصله 25 سانتی متری است.

۴. وزن میلگرد
بعد از در نظر گرفتن نوع میلگرد و اندازه‌گیری قطر آن، اندازه‌گیری ضخامت دال و فاصله مورد استفاده، تعداد میلگرد مورد نیاز را می‌توان محاسبه کرد. مهندسین ساخت و ساز در ادامه براساس حداکثر وزن استاندارد سقف و محاسبه بتن، تیرچه‌ها و بلوک‌های موجود، محاسبه میلگرد حرارتی سقف را انجام می‌دهند. فراموش نشود که در محاسبات مهندسی ابتدا این مرحله محاسبه می‌شود تا در صورت لزوم بتوان نوع و قطر میلگرد مصرفی را کاهش داد تا به وزن استاندارد و مناسب برسد. 

جهت محاسبه میلگرد حرارتی سقف ابتدا باید نیازمندی های حرارتی سقف مشخص شود. با استفاده از ضرایب انتقال حرارت و کارایی سیستم تهویه روی هر متر مربع سقف می‌توان نیازمندی حرارتی آن را به دست آورد. سپس با در نظر گرفتن توانایی مقاومتی میلگرد ها و همچنین توزیع بار و ابعاد سقف، قطر مورد نیاز میلگرد ها را محاسبه می‌کنند و در آخر تعداد کل میلگرد های لازم برای پوشش کل سقف به دست می‌آید.

محاسبه میلگرد حرارتی سقف

دلایل استفاده از میلگردهای حرارتی چیست؟

با توجه به موارد ذکر شده فوق یکی از مهمترین موارد استفاده از میلگرد حرارتی، کاهش تنش حاصل از سخت شوندگی بتن و جلو گیری از ترک خوردگی بتن است. علاوه بر این مهندسین بر این باور هستند که در صورت عدم استفاده از میلگرد های حرارتی در سقف، ترک های عمیق و عرضی و همچنین یکپارچگی دیافراگم سقف دچار گسیختگی می‌شود و در اثر بروز زلزله این گسیختگی ها موجب متلاشی شدن سقف می‌شود.

یکی دیگر از دلایل استفاده از میلگرد‌های حرارتی این است که به بهبود باربری کمک زیادی می‌کند و با به کار بردن میلگرد حرارتی در سقف مقاومت سقف در برابر آتش سوزی افزایش می‌یابد.

جهت مشاهده قیمت میلگرد می‌توانید به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.
 

دیدگاه ها
×