چت

ورق فولادی و انواع آن

در این مقاله به معرفی انواع ورق فولادی از جمله ورق سیاه (ورق گرم)، ورق روغنی (ورق سرد)، ورق اسیدشویی، گالوانیزه، قلع اندود و نیز ورق رنگی خواهیم پرداخت.

ورق فولادی و انواع آن

قیمت روز انواع مقاطع فولادی

امروزه عمده‌ی محصولات فلزی تولید شده به‌صورت ورق فولادی می‌باشد که هرکدام از انواع ورق‌ فولادی, جهت اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق‌ فولادی از مواد مختلفی تشکیل می‌شود که هر کدام در بخش مختلفی از صنعت و ساخت ساز ساختمان ها به کار می‌روند. همه ی انواع ورق فولادی هر کدام مشخصات فیزیکی و ساختاری خاصی دارند که با توجه به این ساختار از آنها در بخش های مختلف استفاده می‌شود.

در ادامه مطلب به معرفی انواع ورق فولادی و ویژگی های هر یک به تفکیک خواهیم پرداخت.

ورق سیاه(ورق گرم)

ورق سیاه که به آنها ورق گرم نیز گویند در ۲ نوع ورق سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی و در استانداردهای مختلف تولید می‌شود.

جهت اندازه گیری کیفیت ورق سیاه از شاخصی به نام ST استفاده می‌شود که این شاخص در ورق سیاه معمولی بین اعداد St33 تا St52 می‌باشد. این نام گذاری بر اساس مقدار کربن موجود در مواد سازنده ورق است، به گونه ای که ورق St33 دارای کمترین مقدار کربن و در نتیجه انعطاف پذیری بیشتر نسبت به سایر کیفیت ها و ورق ST52 دارای بیشترین مقدار کربن و در نتیجه انعطاف پذیری خیلی کمی است.

کاربرد ورق سیاه

ورق های نورد گرم (ورق سیاه ) معروفترین ورق فولادی است که با توجه به نوع آن مصارف گوناگونی در صنایع مختلفی از جمله صنعت ساختمان، تانکر سازی، خودروسازی، مخازن خاص، کشتی سازی و صنایع سنگین فلزی و … دارد. رایج ترین نوع ورق سیاه از نظر کیفیت ST37 می‌باشد که از نظر سختی و منعطف بودن در حد متوسط قرار دارد و بیشترین کاربرد را برای مصارف ساختمانی از قبیله اسکلت سازی – سوله سازی و… دارد. از ورق سیاه صنعتی در مصارف و پروژه های صنعتی از قبیل سد سازی، پروژه های پتروشیمی، مخزن سازی و…. استفاده می‌شود.

برخی ورق های فولادی در گروه گرم(سیاه) نیز قرار دارند . که قابل کشش می‌باشند و از آنها برای ساخت بدنه کشتی و ماشین آلات سنگین قابل استفاده اند این گروه معمولا شامل ورقهای که از نظر انعطاف نرم تر هستند از جمله DD۱۱و DD۱۲و DD۱۳و همچنین STW۲۲و STW ۲۴ می‌باشند برخی دیگر در گروه گرم (سیاه) که دارای سختی و زیاد و انعطاف کمتر هستند برای مصارفی از جمله تولید لوله های تحت فشار و مخازن نفتی و غیره با استانداردهای SPHT۱-SPHT۲-SPHT۳-SPHT۴ همچنین ورق های A۲۸۵ با گرید GR سی (C) با ۹۰ A۵۹۶ با گرید GR ۵۵ تا ۹۰ نیز برای مخازن تحت فشار و سیلندرهای فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق سیاه

ابعاد فیزیکی ورق گرم

ورق سیاه به دو شکل وارد بازار می‌شود: رول و شیت (البته تا ضخامت ۱۵ میل فقط در دو شکل رول و یا شیت وارد بازار شود و از سایز ۱۵ میل به بالا تنها به صورت شیت خام وارد بازار می‌گردد.) هر دوی این دو شکل ورق قابل برش به سایز های مختلف می‌باشد.

ورق روغنی (ورق سرد)

ورق سرد که به آن ورق روغنی نیز می‌گویند نوعی دیگر از ورق فولادی است که با استفاده از تکنولوژی نورد سرد تولید می‌شود. علت نامگذاری ورق های سرد به اسم ورق روغنی، اصطلاحی عامیانه و بر مبنای وضعیت ظاهری این نوع ورق می‌باشد.

شکل ظاهری

در این فرایند ساخت ورق روغنی ورق های با ضخامت بالا توسط نورد به ضخامت های پایین تر تبدیل می‌گردند. در این فرآیند به دلیل استفاده از نورد سرد کیفیت ظاهری ورق های نورد شده بسیار عالی می‌باشد. از این جهت از ورق های روغنی بیشتر در کاربردهایی که ورق ظاهر جسم را تشکیل می‌دهد استفاده می‌شود. ورق سرد بسته به نوع آلیاژ و همچنین عملیات حرارتی صورت گرفته بر روی آنها به چند دسته کلی تقسیم می‌شود.

ورق های معمولی (مانند ST۱۲)، ورق های نیمه کشش (مانند ST۱۳) و ورق های فوق کشش (مانند ST۱۴) نمونه هایی از انواع ورق روغنی می‌باشند. استاندارد ضخامت ورق روغنی بین ۳ دهم میلی متر الی ۳ میلی متر می‌باشد و از نظر عرض نیز دارای دو عرض استاندارد ۱۰۰ سانتی متر و ۱۲۵ سانتی متر هستند. در ایران شرکتهای فولاد مبارکه اصفهان، هفت الماس و شرکت فولاد غرب عمده تولید کنندگان ورق سرد (ورق روغنی) هستند و از میان ورق های وارداتی ورق روغنی روس و قزاق در بازار ایران پرکاربرد و پرمصرف هستند.

کاربرد ورق روغنی

ورق نورد سرد (ورق روغنی ) پایه تولید ورق گالوانیزه (ورق سفید) می‌باشد. از آنجایی که ورق گالوانیزه رنگی خود نیز از ورق گالوانیزه ساخته می شود پس در نتیجه پایه و اساس ورق رنگی، ورق روغنی(ورق سرد ) می‌باشد.

وزن ورق روغنی

ورق های روغنی یا همان نورد سرد دارای وزن استاندارد ویژه بوده که با آهن معمولی تقریباً یکسان می‌باشد.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه از ورق سرد (ورق روغنی) تولید و نوعی دیگر از ورق فولادی می‌باشد، تولید ورق گالوانیزه طی یک پروسه طولانی در تمام سطح ورق روغنی مقدار چندین میکرون فلز روی را می‌نشانند تا ورق فولادی در مقابل زنگ زدگی مقاوم شود به عبارت دیگر در ورق گالوانیزه، بین آهن و روی، پیلی الکتروشیمیایی تشکیل می‌شود که در آن روی به جای آهن به عنوان آند و آهن به عنوان کاتد بکار می‌رود. در ورق گالوانیزه حتی اگر پوشش آن هم شکستگی پیدا کند، زنگ نخواهد زد.

ورق گالوانیزه - ورق فولادی

کوتینگ ورق گالوانیزه چیست؟

کوتینگ به انگلیسی : ( Coating ) میزان پوشش روی در دو سطح ورق و واحد آن gr/m2 می‌باشد. هر چقدر مقدار فلز روی (zn) بیشتر پوشانده شده باشد اصطلاحاً کوتینگ ورق بالاتر می‌رود. از آنجایی که ورق های گالوانیزه که کوتینگ بالاتر دارند کیفیت بهتری به مراتب دارند، در بازار به عنوان جنس مرغوبتر خرید و فروش می‌شوند. ورق های چینی کوتینگ بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ و ورق های ژاپنی و هندی و کره ای و غیره تا ۱۸۰ کوتینگ نیز دارا می‌باشند.

خصوصیات ورق گالوانیزه

  • عرض : ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰
  • کوتینگ : ۱۰۰ – ۱۲۰ – ۱۸۰ – ۲۲۰ – ۲۷۵
  • ضخامت : ۰٫۱۸ – ۰٫۴۰ – ۰٫۹۰ – ۲ – ۶
  • وزن کویل : ۳٫۵ الی ۱۲ تن
  • قطر داخلی کویل : ۵۷۰ الی ۶۲۰
  • انواع: کرم دار ( به انگلیسی : Chromated ) و بدون روغن ( به انگلیسی : oiled )

گل در ورق گالوانیزه چیست؟(Spangle)

وجود گل ( به انگلیسی : Spangle ) به دلیل وجود ناخالصی در روی هنگام کریستال شدن روی مذاب بر روی ورق سرد ( ورق روغنی ) می‌باشد. به دلیل مسائل زیست محیطی در آینده همه ی کالاهای گالوانیزه بدون گل تولید خواهند شد.

در کل سه نوع گل وجود دارد : مدل بی گل ( به انگلیسی: Zero Spangle ) ، مدل گل ریز ( به انگلیسی: Minimum Spangle ) و مدل گل دار ( به انگلیسی:Regular Spangle ).

کاربرد ورق گالوانیزه

از ورق گالوانیزه در صنعت اتومبیل، حمل و نقل، صنعت کشاورزی، کاغذ و لوله، بیلبوردهای تبلیغاتی، ساختن لوازمی مثل لوله بخاری، کانال کولر، کابینت آشپزخانه، لوله‌های آب و هر جا که احتمال خوردگی آهن و خسارت وجود دارد، استفاده می‌شود، همچنین با فرم دادن ورق گالوانیزه به صورت ورق کرکره ای در مواردی در ساخت سقف شیروانی منازل استفاده می‌شود.

ورق رنگی نیز با پاشیدن رنگ روی ورق های گالوانیزه ساخته می‌شود که در ادامه مقاله در مورد ورق های رنگی و نحوه ساخت آنها بیشتر توضیح خواهیم داد.

ابعاد فیزیکی ورق گالوانیزه:

ورق گالوانیزه به دو صورت کلی رول فرم و فابریک در کارخانه تولید می‌شود:

ورق های رول فرم گالوانیزه با ضخامت های ۱۸ صدم میلی متر تا ۶ میلی متر و با دو عرض ۱۰۰ سانتی متر و ۱۲۵ سانتی متر تولید می‌شوند.

ورق های فابریک گالوانیزه هم به دو صورت فابریک ۲۰۰۰*۱۰۰۰ میلی متر و فابریک ۲۵۰۰*۱۲۵۰ میلی متر تولید می‌شوند.

وزن عمومی رول ها بسته به عرض رول یا ضخامت و کارخانه تولید کننده بین ۵ تا ۷ تن می‌باشد.

۱۰ مورد از مزایای استفاده از ورق گالوانیزه:

عملیات گالوانیزینگ، در مقایسه با سایر روشهای معمول جلوگیری از زنگ زدگی، هزینه کمتری دارد.

حتی اگر عملیات گالوانیزینگ در شرایطی در مقایسه با سایر روشهای جلوگیری از خوردگی، هزینه بیشتری داشت، باز هم اجرای آن به دلیل عدم نیاز به تعمیرات پرهزینه‏ در آینده، همچنان توصیه می‌شود.

طول عمر ورق گالوانیزه در محیط های رطوبتی و مستعد زنگ زدگی، در حدود ۲۰ تا ۳۰ سال است.

در حالی که استانداردهای مختلف در خصوص گالوانیزینگ ورقهای فلزی، در زمینه ایجاد پوششهای نازک بحث می‌کنند و این گواه بر این است که که طول عمر و نحوه عملکرد لایه روی‏، موجب اعتماد مصرف کننده می‌تواند باشد.

پوشش گالوانیزه به دلیل داشتن یک ساختار متالورژیکی خاص، دارای مقاومت مناسب در برابر صدمات مکانیکی، سایش و خوردگی است.

پوششهای گالوانیزه به دلیل آنکه در فولاد نفوذ کرده و به عنوان کاتد عمل می‌کنند، به همین دلیل خواهد توانست مقاطع ریز موجود در روی سطح فولاد را در برابر صدمات محیطی و خورندگی، محافظت نمایند.

پوشش ایجاد شده روی ورق گالوانیزه با پر کردن کلیه نقاط و سطوح فولاد را اعم از گوشه ها، جاهای کوچک و فرورفتگی ها از خوردگی آنها جلوگیری کند. به طوری که در این زمینه هیچ پوششی بهتر از پوشش گالوانیزه عمل نخواهد کرد.

پوشش گالوانیزه را به راحتی و بدون نیاز با هیچ آزمایش مخربی و تنها از طریق چشم قابل کنترل و بازرسی است (در شرایط خاص که نیاز به ارائه تضمین برای کنترل کیفیت است، نیاز به آزمایشهای تخصصی بیشتر می‌باشد)

در صورت استفاده از ورق گالوانیزه، نیاز به صرف زمان برای آماده سازی سطح، رنگ کردن و یا بازرسی نخواهد بود.

استفاده از گالوانیزه وابسته به شرایط آب و هوایی خاصی نمی‌باشد.

  • هزینه کمتر
  • هزینه کمتر برای تعمیرات و نگهداری
  • طول عمر زیاد
  • اعتبار
  • دوام پوشش
  • محافظت در برابر صدمات محیطی به صورت اتوماتیک
  • محافظت کامل
  • بازرسی آسان
  • صرفه جویی در زمان
  • محافظت کامل گالوانیزه

ورق رنگی

ورق رنگی معمولاً از رنگ پاشی ورق گالوانیزه در کوره های خاص تولید می57گردد. در ورق رنگی روی ورق در دو فرایند به ضخامت ۲۰ الی ۲۵ میکرون و قسمت پشت ورق در یک فرایند یک مرحله ای به ضخامت ۷الی ۱۵ میکرون پوشش رنگ به صورت کوره ای قرار می‌گیرد. رنگ الکترو‌استاتیک ورق گالوانیزه را در مقابل خوردگی بیش از قبل مقاوم تر کرده و همچنین آن را برای استفاده در محیط های بسیار خورنده، اسیدی و قلیایی و با رطوبت بالا مناسب تر مي‌كند. همچنین برای بعضی مصارف، ظاهر زیبایی به آن مي‌بخشد.

ورق رنگی - ورق فولادی

کاربرد ورق رنگی

کاربرد ورق رنگی عبارت است از:

  •  صنايع ساختماني : سقف و بدنه انبارها و کارگاهها، سقف كاذب ، نماي داخلي و خارجي ساختمانها .
  •  لوازم خانگي : بدنة خارجي يخچال ، آبگرمكن ، اجاق گاز ، ماشين لباسشويی و …
  • صنايع فلزي : كابينت، تجهيزات اداري، پارتيشن، بدنه کامپيوتر و …
  •  صنعت حمل ونقل : ساخت كانتينر ، سردخانه ها و كاروانهاي ثابت و متحرك و ….

رئال ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی در رنگ های متنوعی تولید می‌شود که دارای استاندارد جهانی می‌باشند. این استاندارد به نام رئال رنگ شناخته می‌شود.

ورق رنگی تقریباً در ۱۶ رئال عرضه می‌شود که عبارتند از:

  • سفید یخچالی – رئال ۹۰۱۶
  • کرم – رئال ۹۰۱۰
  • قرمز – رئال ۳۰۰۰
  • قرمز گوجه ای – رئال ۳۰۲۰
  • آبی نیسانی – رئال ۵۰۱۵
  • آبی کاربنی – رئال ۵۰۱۸
  • نارنجی – رئال ۲۰۰۴و رئال ۲۰۰۳
  • زرد – رئال ۱۰۲۳
  • زرد لیمویی – رئال ۱۰۲۸
  • بنفش – رئال ۴۰۰۵
  • سبز چمنی – رئال ۶۰۲۴
  • سبز تیره – رئال ۶۰ ۱۸
  • صورتی – رئال ۴۰۰۳
  • قهوه ای رنگ سفال – رئال ۸۰۰۴
  • قهوه ای سوخته– رئال ۸۰۱۸

ابعاد ورق رنگی

از آنجایی که ورق رنگی فقط به صورت رول تولید می‌شود و استاندارد این رول ها دارای عرض ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر می‌باشد بایستی ابعاد را بر پایه مشخصات مورد نظر درخواست داد.

ورق اسید شویی

اسیدشویی به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن چربی های روی ورق سیاه که توسط نورد گرم به ضخامت دلخواه رسیده است .با استفاده از اسید کلریدریک از ورق زدوده می‌شود. در این فرایند ذغال‌های سطحی ورق و مقداری از ناخالصی‌ها گرفته شده و ورق سیاه از نظر ظاهری براق تر شده و به ورق روغنی از نظر ظاهری، کمی نزدیک می‌شود.

ورق اسیدشویی

کاربردهای ورق اسیدشویی

از ورق اسیدشویی کیفیت GRB و X۴۲وx۴۶و x۵۲ psl ۲ برای لوله های نفت و گاز استفاده می‌شوند.

همچنین برای کشتی سازی ورق‌های با کیفیت GR.A و NVA استفاده می‌کنند. برخی از این ورق ها برای ساخت رینگ و شاسی اتومبیل بکار می‌رود که دارای خاصیت ضد سایش و سخت هستند که از کیفیت SAPH ۳۷۰-SAPH ۳۱۰ تاSAPH۴۴۰ شامل می‌شوند همچنین کیفیت QSTE۳۸۰نیز ضد سایش و سخت می‌باشد.

به صورت کلی کاربرد آن شامل:

  • مصارف ساختمانی: تولید لوله و پروفیل و غیره
  •  اتومبیل سازی: قسمتهای ساختمانی و چرخ اتومبیل قطعات خودرو و اجزاء داخلی آن (رینگ و شاسی)
  • صنایع لوله سازی تولید انواع لوله های انتقال آب، نفت و گاز
  •  تولید مخازن گاز ،مایع و مخازن تحت فشار
  • فرم دهی مجدد جهت محصولات گالوانیزه
  •  فرم دهی سرد و کشش عمیق سیلندر گاز

ابعاد ورق اسید شویی

ورق های اسید شویی از ضخامت ۱٫۵ میلی متر تا ۶ میلی متر تولید و معمولاً به دو صورت رول و شیت (فابریک و برشی) تولید می‌شوند. رول ها معمولاً در دو عرض ۱۰۰ سانتی متر و ۱۲۵ سانتی متر تولید می‌شود.

:ورق های اسید شویی فابریک نیز دارای ابعاد زیر هستند:

  •  ورق اسید شویی شده ۱۰۰۰*۲۰۰۰ میلی متر
  •  ورق اسید شویی شده ۱۲۵۰*۲۵۰۰ میلی متر

وزن ورق اسید شویی

وزن ورق اسید شویی مانند ورق سیاه و طبق جدول زیر می‌باشد:

ردیف طول(mm) عرض(mm) ضخامت(mm) وزن(kg)
1 2000 1000 1.5 24
2 2000 1000 2 32
3 2000 1000 3 48
4 2000 1000 4 64
5 2000 1000 5 80
6 2000 1000 6 96

 

علت اسیدشویی ورق سیاه چیست؟

ورق گرم را به ۲ دلیل اسید شویی می‌کنند:

بهبود کیفیت سطح ورق که به دلیل جدا شدن و تمیز شدن لایه های اکسیدی از روی سطح ورق سیاه است. در واقع در عمل اسید شویی ورق از سطح مرغوب تر و شکل ظاهری بهتری بهره مند خواهد شد. این هدف اصلی برای آن دسته از ورق هایی است که پس از اسیدشویی مستقیم وارد بازار مصرف می‌شوند.

هنگامی که قرار است روی ورق سیاه فرایند نورد سرد صورت بپذیرد . معمولاً پوسته های اکسیدی روی سطح ورق سخت و ضد سایش می‌باشند. به همین دلیل اگر ورق ها بدون اسیدشویی و اکسید زدایی نورد سرد شوند، موجب خراب شدن سطح صیقلی غلتک های نورد سرد شده آنها از تلرانس خارج شوند و روی هم رفته فرآیند نورد سرد را با دشواری روبرو می‌سازد. اگر اتصال و یا چسبندگی پوسته های اکسیدی به سطح ورق سست و ضعیف باشد باعث دشواری دو چندان خواهد شد،. بنابراین لازم است که سطح ورق، پیش از فرایند نورد سرد، حتماً تمیز و تهی از اکسید باشد.

چرا برای اسید شویی از اسید کلریدریک استفاده می‌شود؟ (مقایسه اسید کلریدریک با اسید سولفوریک در اسید شویی)

در گذشته از اسید سولفوریک به عنوان ماده اصلی برای اسید شویی استفاده می‌شد. ولی امروزه بیشتر تولید کنندگان فولاد برای فرایند اسید شویی از اسید کلریدریک استفاده می‌کنند. علت استفاده از اسید کلریدریک مزایای مختلفی است که نسبت به اسید سولفوریک از خود نشان داده است. مهمترین و اولین دلیل جنبه اقتصادی کار است. زیرا قیمت اسید کلریدریک بسیار کمتر از اسید سولفوریک می‌باشد.

حال به صورت کلی مزایای استفاده از اسید کلریدریک عبارت است از:

  • بازده در شرایط غلظت و دمای یکسان، نرخ اسیدشویی با اسید کلریدریک ۲٫۵ تا ۳٫۵ برابر بیشتر از نرخ اسید شویی با اسید سولفوریک است.
  • اسید کلریدریک اکسید بیشتری را در خود حل می‌کند، در نتیجه سطح را تمیزتر می‌کند.
  • استفاده از اسید کلریدریک سبب می‌شود که در تانک های اسیدشویی از اسید کمتری استفاده شود.
  •  حمله و کارایی اسید کلریدریک به خود فولاد به عنوان فلز پایه، کمتر خواهد بود در نتیجه از هدر رفتن فلز جلوگیری می شود.
  • دمای کاری برای اسید کلریدریک کمتر از اسید سولفوریک است. دمای بهینه کاری برای اسید کلریدریک ۷۰ تا ۸۰ درجه سانتیگراد است، حال آنکه این دما برای اسید سولفوریک ۱۰۰ تا ۱۰۵ درجه سانتیگراد می‌باشد.

بزرگترین عیب اسید کلریدریک نسبت به اسید سولفوریک، خاصیت فرار بودن بیشتر آن است. بنابراین تانک های اسیدشویی در بردارنده اسید کلریدریک، می‌بایست ایزوله باشند تا از گریز اسید جلوگیری شود. عملیات اسید شویی پیوسته، معمولا به وسیله ۳ تا ۵ تانک با غلظت های متفاوت انجام می‌پذیرد. طول تانک ها نزدیک به ۲ تا ۲٫۵ متر است و پشت سر هم قرار می‌گیرند.

ورق قلع اندود

ماده اصلی ورق قلع اندود از ورق نورد گرم یا همان ورق سیاه می‌باشد. در ابتدا ضخامت ورق گرم را با استفاده از نورد سرد به ضخامت مورد نیاز تبدیل می‌کنند.سپس ورق رول شده را با قلع یا کروم در فرآیندی الکترولیتی، پوشش دهی می‌کنند و همچنین برای کاربرد های خاص می‌توان از روکش دهی پلیمری برای محافظت بیشتر فلز استفاده کرد.

ورق قلع اندود - ورق فولادی

کاربرد ورق قلع اندود

از ورق قلع اندود بیشتر برای جلوگیری از زنگ زدگی استفاده می‌کنند. بیشترین استفاده از ورق‌های قلع‌اندود تولید قوطی‌های کنسرو می‌باشد. در گذشته این ورق‌ها برای گلدان، سینی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

به صورت کلی از ورق قلع اندود در:

  • قطعات خودروسازی : فیلترهای روغن، واشرهای درزبند سرسیلندر و قطعات الکتریکی ماشین آلات.
  • در ساختمان سازی : فاصله نگهدارها برای شیشه اندازی دوجداره، نرده ههای سقف کاذب، بازتابنده های نور، پره های رادیاتور، شیرهای تقویت شده، در پوشش بام و پوشش نمای صنعتی و تجاری، لوازم جانبی ساختمان و …
  • لوازم منزل : قالب های کیک، قطعات سازنده کپسول گاز، کنسرو سازی، اسپری‌ها و ساخت بطری‌های مواد نوشیدنی، سر بطری، بسته بندی مواد غذایی.
  • در تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی: باتریها، و قطعات الکتریکی، و …
  • برای ساخت فیلم‌های عکاسی: به عنوان یک ماده محافظتی برای کابل‌های فیبر نوری به کار برده می‌شود.

ورق فولادی تین پلیت

نوع دیگری از ورق فولادی ورق تین پلیت نوعی از ورق قلع اندود می‌باشد که دارای ضخامت ۰.۱۶ میلی‌متر تا ۰.۴۵ میلی‌متر بوده و از این ورق بیشتر جهت قوطی‌های چای، کنسرو، مواد غذایی و روغن‌های نباتی استفاده می‌شود که به دلیل مصون سازی مواد غذایی یک لایه قلع روی ورق سرد (روغنی)ST۱۲ پوشیده شده است.

در حلبی هایی که در قوطی سازی استفاده می‌شود عمل معکوس گالوانیزه انجام می‌شود. در تین پلیت ، بر روی آهن ، پوشش قلع بکار می‌رود. چون ماهیت فلز آهن فعال تر از قلع است و از طرفی پتانسیل احیاء قلع از آهن بیشتر است، به عنوان کاتد در حلبی به کار می‌رود و آهن آند می‌شود. البته در صورتی که پوشش قلع بشکند، خوردگی آهن در زیر این پوشش پیش می‌رود.

بعضی مواقع دو طرف ورق تین پلیت قلع یکسان ندارد به طوری که یک طرف اندازه ی ۲.۸ و طرف دیگر ۵.۶ دارای پوشش قلع هستن که طرفی که دارای قلع بیشتر جهت استفاده در داخل ظرف و ظروف قلع کمتر دارد در جهت بیرون ظرف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق تین پلیت از نظر سختی و نرمی به ۳ گروه شامل تمپر ۲ که نرم , تمپر ۳ که معمولی , تمپر ۴ که سخت بوده تقسیم می‌شود.

ورق کرکره

ورق کرکره به شکل طرح دار شده ی ورق گالوانیزه و یا ورق رنگی گفته می‌شود. از نظر طول و عرض، ضخامت و وزن ورق گالوانیزه و ورق رنگی هیچ تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و تنها در قیمت با یکدیگر متفاوت اند که به شکل واضح ورق رنگی از ورق گالوانیزه گران تر است.

کاربرد ورق کرکره

از ورق کرکره برای پوشش سقف شیروانی ها به صورت های مختلفی استفاده می‌شود که میتوان آنها را به دو دسته پوشش‌های فلزی و پوشش‌های غیر فلزی تقسیم نمود. پوشش‌های غیر فلزی شامل محصولات گوناگونی نظیر ایرانیت، آردواز، سفال، دکرا، شینگل، آندولین، آندو‌ویلا و غیره می‌باشند. اما پوشش فلزی شامل ورق کرکره در طرح‌های متنوع است، که به دلیل کاربرد سقف شیروانی ( که تماس دائمی با باران و برف است) باید ورق استفاده شده دارای پوشش ضد زنگ گالوانیزه باشد، تا مانع خوردگی و زنگ‌زدگی آن شود. در ابتدا فقط از ورق گالوانیزه برای استفاده در سقف شیروانی استفاده می‌شد، که با بهره گیری از تکنولوژی های جدید ورق رنگی نیز به بازار عرضه شد و امروزه ورق رنگی در رنگ‌های متنوعی تولید می‌گردد.

ابعاد ورق کرکره

ورق کرکره رنگی در دو عرض ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر و از آنجایی که به صورت رول بسته بندی شده و در رول محدودیت طول وجود ندارد با طول دلخواه قابل تولید و عرضه است.

ضخامت ورق رنگی و ورق گالوانیزه مورد استفاده در ورق کرکره معمولا ۵۰ صدم میل می‌باشد ولی به صورت کلی از ورق رنگی ضخامت ۱۸ صدم میل تا ورق رنگی ۷۰ صدم میل را می‌توان برای ورق کرکره استفاده کرد.

ورق کرکره از نظر طرح و حالت فیزیکی به ۳ دسته زیر دسته بندی می‌شوند:

  • ورق کرکره سینوسی: ابتدایی‌ترین طرح ورق‌های موج دار که از زمان‌های دور تولید و به بازار عرضه می‌شود.
  • ورق کرکره ذوزنقه ای: ورق موج دار با مقطع ذوزنقه
  • ورق کرکره شادولاین: از نظر ظاهری شبیه به طرح ذوزنقه می باشد ولی دارای تنوع شکل بیشتری است.
  •  ورق کرکره طرح سفال: ورق کرکره طرح سفال از جدیدترین ورق‌های موج دار است که برای ایجاد نمای سفال سقف شیروانی ها مورد استفاده قرار می گیرد و دارای مزایای زیادی نسبت به سفال است.

برای مشاهده قیمت روز ورق های فولاد ی به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.

منبع :پایگاه خبری فولاد 24

دیدگاه ها
×