چت

مچینگ چیست؟

<p>اگر بخواهیم مچینگ را در یک جمله خلاصه کنیم مچینگ همان خرید از کالای مازاد معاملات در بورس کالا می باشد.</p>

مچینگ چیست؟

اگر با بورس کلا سر و کار دارید، حتماً بارها و بارها کلمه مچینگ را شنیده اید و برایتان سوال پیش آمده است که مچینگ چیست. ما در این مقاله قصد داریم به این سوال شما پاسخ دهیم.

قبل از اینکه سراغ مچینگ برویم لازم است شما با مفاهیم بورس کالا و نیز چگونگی خرید از بورس کالا ¬آشنا باشید که ما بطور کامل به این موضوع در اینجا اشاره نموده ایم که جهت اطلاعات بیشتر می توانید به این مقاله مراجعه نمایید.

مچینگ چیست؟

اگر بخواهیم مچینگ را در یک جمله خلاصه کنیم مچینگ همان خرید از کالای مازاد معاملات در بورس کالا می باشد. یعنی اگر در زمان معاملات در بورس تمامی حجم عرضه شده کالا توسط تولید کنندگان در تالار معاملات بورس کالا مورد معامله قرار نگیرد، بخش معامله نشده در سیستم مازاد عرضه و یا همان مچینگ، به صورت قابل معامله با قیمت پایه قرار می گیرد. برای مثال اگر در زمان معاملات عرضه کننده ای 3000 تن عرضه داشته باشد و تقاضا 2000 تن باشد، 1000 تن مازاد در سامانه مچینگ با قیمت پایه بین خریداران عرضه می شود.

قابل ذکر است عرضه کننده باید مچینگ را تا پایان روز معاملاتی عرضه باز نگه دارد، اما بعد از آن در اختیار عرضه کننده است.

نکته ای که درباره معاملات مچینگ بادید در نظر بگیریم این است که معاملات در سامانه مچینگ، با قیمت پایه و بین خریداران صورت می گیرد و رقابتی برای خرید محصولات موجود در این سامانه صورت نمی گیرد.

مراحل نهایی انجام خرید

پس از این که خرید نهایی شد، وجه مسدود شده از حساب مشتری به حساب کارگزاری منتقل می گردد اما در صورتی که به هر دلیل کالا خریداری نشود، وجهی که پیش از این مسدود شده بود در نهایت آزاد می گردد.

صدور صورتحساب

پس از این که معامله انجام شد، کارگزاران کالا را به مشتری اختصاص داده و پس از آن، صورتحساب خرید را با درج مشخصات کالای خریداری شده، مهلت تسویه، مبلغ معامله و محاسبه کارمزدهای مربوطه، مالیات بر ارزش افزوده و معرفی شماره حساب ها جهت واریز الباقی مبلغ معامله برای مشتری صادر می نماید.

کارمزد ها

کارمزد کارگزاری: 0.18 درصد اصل مبلغ قرارداد

کارمزد سازمان بورس: 0.032 درصد اصل مبلغ قرارداد

کارمزد شرکت بورس کالا: 0.05 درصد اصل مبلغ قرارداد

مالیات بر ارزش افزوده: 9 درصد اصل مبلغ قرارداد

تسویه مشتری

مشتری موظف است پس از صدور صورتحساب، حداکثر تا ساعت 12:00 سه روز کاری بعد، اقدام به تسویه مبلغ باقی مانده نماید و فیش های واریزی را برای کارگزار ارسال کند و باربری و محل تخلیه را اعلام نماید اما چنانچه به هر دلیلی تسویه حساب نکند، در اینصورت مشمول پرداخت جریمه تاخیر می باشد.

جریمه تاخیر: روزانه به میزان 0.25درصد مبلغ قرارداد می باشد و اگر تا 10روز پس از موعد مقرر در صورتحساب، مشتری قرارداد خود را تسویه ننماید، می بایست میزان 5 درصد قرارداد و دوسرکارمزد (خریدار و فروشنده) را جهت ابطال قرارداد، پرداخت نماید.

در صورتیکه خریداران و فروشنده بر فیمتی توافق نمایند و میزان تقاضا از عرضه کمتر باشد معامله انجام شده و مازاد عرضه نسبت به تقاضا به سامانه عرضه مازاد ( مچینگ ) منتقل می گردد.

در صورتیکه تقاضایی که قیمت عرضه کننده را پذیرفته است از حداقل حجم جهت کشف نرخ کمتر باشد معامله انجام نمی گیرد . این میزان از سوی بورس کالا تعیین و اطلاع رسانی می گردد.

در صورتی که بر روی یک کالا هیچ معامله ای صورت نپذیرد کالا به دلیل عدم کشف نرخ کالا وارد سیستم عرضه مازاد (مچینگ) نمی شود.

دیدگاه ها
×