چت

فوم پلی اتیلن

<p>پلی‌اتیلن ازجمله ساده‌ترین و ارزان‌ترین فرآورده‌ها و تولیدات نفتی و پلیمری است که، آن را با علامت اختصاری (pe) نشان می‌دهند. از فوم پلی‌اتیلن می‌توان به‌عنوان فوم مبلی نیز بهره گرفت. این فوم‌ها&nbsp;هزینه پایینی نسبت به عایق‌های الاستومتری دارند.</p>

فوم پلی اتیلن

پلی اتیلن

حتماً تابه‌حال اسم پلی‌اتیلن به گوشتان رسیده است و یا با آن مواجه شده‌اید اما درباره ویژگی‌ها و کاربرد آن اطلاعات کافی در اختیار نداشته‌اید. اگر بخواهیم به‌صورت ساده بگوییم فوم پلی اتیلن  تركيبي است از پلی‌اتیلن فشرده و حباب‌های ريز هوا ، كه به دلیل داشتن خواص ويژه يكي از بهترين ایزولاسیون‌ها و عالی‌ترین عايق برودت، حرارت، رطوبت و صدا است.

پلی اتیلن

همچنان می‌توان گفت پلی‌اتیلن ازجمله ساده‌ترین و ارزان‌ترین فرآورده‌ها و تولیدات نفتی و پلیمری است که، آن را با علامت اختصاری (pe) نشان می‌دهند. فوم‌های پلی‌اتیلن سبک و نرم بوده و قابلیت حمل و نصب آسان دارند. فوم‌ها به‌صورت های پازلی و رولی،لوله‌ای و ورقه‌ای تولید و عرضه می‌شوند که در نوع جورچین به‌صورت تکه‌تکه بوده ولی در نوع رولی به‌طور یکنواخت و یکپارچه استفاده می‌شوند.

کاربرد فوم پلی اتیلن

  • پلی‌اتیلن عایق سرد انعطاف‌پذیر است.
  • در سیستم‌های برودتی و hvac و کانال‌های هوا از آن بهره می‌گیرند.
  • بسیار در موتورخانه و سیستم گرمایشی شهری به کار برده شده است.

پلی‌اتیلن امروزه کاربردهای بسیار فراوان و مختلفی دارد و همچنین این ماده‌ی پرکاربرد فوم علاوه بر مصارف عایق‌کاری درزمینهٔ های مختلفی از قبیل ضربه‌گیری و تشک‌های ورزشی فومی و همچنین دربسته بندی‌ها و ظرف پلاستیکی و نوارچسب و لوله و شلنگ نیز استفاده می‌شده است.

مزایای فوم پلی اتیلن پلاستیکی و معایب فوم پلی اتیلن چیست ؟

پلی‌اتیلن‌ها فوم‌های پلاستیکی پرکاربردی هستند که بسیار پراهمیت هستند و در سهل بودن کارهای ساختمانی و بسیاری از کارهای دیگر بسیار مؤثرند. با وجود این هر چیزی که به دست بشر تولید می‌شود هرچقدر هم که خوب و مفید باشد معایبی نیز دارد ازاین‌ رو پلی‌اتیلن فوم‌های پلاستیکی نیز دارای معایب و مزایایی می‌باشند که در ادامه می‌خواهیم به‌عنوان آن‌ها بپردازیم.
 

فوم پلی اتیلن

کاربردهای فوم پلی‌اتیلن:

کاربرد پلی‌اتیلن درزمینهٔ های مختلف به شرح زیر است.

صنعت خودروسازی: برای تولید درب خودرو، داشبورد، سقف اتومبیل، آفتاب‌گیر، واشرهای چراغ‌برق خیابان و... می‌توان از فوم پلی‌اتیلن استفاده کرد.

تولید کف‌پوش: برای تولید کف‌پوش لاستیکی و کف‌پوش مهدکودک از فوم پلی‌اتیلن استفاده می‌شود. هم‌چنین برای تشک‌های ورزشی و طبی نیز از این فوم بهره گرفته می‌شود.

ماکت‌سازی: نوعی از فوم گل‌سازی از فوم پلی‌اتیلن تولید شده است.

صنعت ساختمان‌سازی: مهم‌ترین کاربرد فوم پلی‌اتیلن در تولید عایق‌های صوتی، گرمایی و حرارتی و تولید درزگیرهای درب و پنجره است.

صنعت بسته‌بندی: به دلیل خاصیت ضربه‌پذیری فوم پلی‌اتیلن از آن برای تولید فوم بسته‌بندی و ضربه‌گیرها استفاده می‌شود.

آرایه‌گری: از فوم پلی‌اتیلن می‌توان به‌عنوان فوم مبلی نیز بهره گرفت.

صنعت نساجی: برای تولید زیره و کفی کفش، نگهدار کیف و چمدان می‌توان از فوم پلی‌اتیلن استفاده کرد.

فوم پلی اتیل پلاستیکی

هر ماده و محصولی علاوه بر مزایا دارای معایبی نیز است که هر کدام از این معایب نیز می‌تواند یک محصول را علاوه بر کاربردهای فراوان آن، یک محصول معمولی جلوه دهد. ما در این قسمت هم مزایا و هم معایب این محصول را برای شما بازگو می‌کنیم.
 

پلی اتیلن

مزایای فوم پلی‌اتیلن:

  • نصب آسان و سریع و صرفه‌جویی در زمان و هزینه نصب
  • ضریب نفوذ رطوبت بسیار پایین و مناسب برای محیط‌های مرطوب و دماهای زیر صفر
  • مقاوم در برابر آلودگی‌های قارچی و بیولوژیکی
  • پایداری زیادی
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • ضریب انتقال حرارت بسیار پایین
  • بسیار انعطاف‌پذیر
  • در مقابل فشار و ضربه‌پذیری بسیار مقاوم

معایب فوم پلی‌اتیلن پلاستیکی

این فوم‌ها با اینکه هزینه پایینی نسبت به عایق‌های الاستومتری دارند ولی در مقابل نیز هزینه بالایی در مقابل پشم‌شیشه و پشم سنگ و... دارند.

فوم‌های پلی‌اتیلن به دلیل این‌که در محدوده دمایی ۳۵- تا ۹۰ درجه سانتی پایه قابل‌استفاده می‌باشند پس در دماهای بالاتر از آن نمی‌توانند به شکل اولیه خود بمانند و تغییر شکل داده و یا فرومی‌ریزند و همچنین خاصیت الاستیسیته خود را نیز از دست می‌دهند. بنابراین فوم‌های پلی‌اتیلن در مقابل حرارت پایداری چندان خوبی ندارند.

می‌توان گفت از آنجایی‌ که چگالی فوم‌های پلی‌اتیلن از پشم معدنی و شیشه بیشتر است بنابراین ضریب انتقال صوت مواد سلولی انعطاف‌پذیر آن از پشم‌شیشه و پشم سنگ بیشتر است درنتیجه عایق مناسب آکوستیک نمی‌باشند.

منبع: گروه تامین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×